Waterboy Postat 7 oktober 2007 Postat 7 oktober 2007 Hejsan, håller på att starta upp mitt första saltkar och har införskaffat en begagnad Giesemann Eco 2*250w. När belysningen släcks och armaturen svalnar knäpper det till i den så att man ibland hoppar till i soffan. Väldigt högt ljud alltså. Så mycket vet jag att det är metallens värmeutvidgning som ger upphov till denna mindre trevliga egenskap men är alla metallhalogenlampor i metall lika högljudda?Har ni några smarta tips om hur man kunde råda bot på detta "smällande"? Citera
Vargklo Postat 7 oktober 2007 Postat 7 oktober 2007 Mina Giesemann 250 W knäpper också när de svalnar. Antagligen naturligt med tanke på värmeutvidgningen och kontraktionen. Jag har dessvärre inget smart tips... Citera
Niclas Postat 7 oktober 2007 Postat 7 oktober 2007 Man kan lossa lite på skruvarna i armaturen så att spänningarna släpper till en viss del. Citera
pikkenix Postat 8 oktober 2007 Postat 8 oktober 2007 Vilka skruvar menar du att man ska lossa på? Citera
Vargklo Postat 8 oktober 2007 Postat 8 oktober 2007 Vilka skruvar menar du att man ska lossa på?De skruvar som håller ihop ändstyckena, vilket är de enda skruvar man kommer åt utifrån. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.