Gå till innehåll

Tunze osmolator problem


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag har två stycken som fungerar finfint. Den äldsta köpte jag begagnad för tre år sedan, och enda problemet är att pumpen lade av och behövde bytas ut för ett år sedan. Annars upplever jag mina två som oerhört driftsäkra.

Vad har du för problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är just pumpen... givaren rengör jag lite nu och då när jag upptäcker att den inte har verklighetsuppfattning.

Pumpen låter precis som den har skurit på något sätt och orkar inte trycka vattnet mer än några enstaka decimeter i höjd. Den har fungerat finfint sedan dag #1, tills för någon vecka sedan, då har den hållit på så här.

Har kollat slangen och där är det inga problem. Inte heller backventilen har satt igen, så det är pumpen.

Går den ens att göra service på dessa?

Tunze och pumpar verkar vara rena skräpet... (Är inne på 3:e 6100:an i 1920L-akvariet!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att Tunze gör dessa pumpar själva. Kolla nedan för förslag på ersättningspump från conrad.se (obs - finns fler varianter av pumpen)

DRÄNKBAR PUMP TYP 03

BARWIG-WASSERVERSORG_FL.EPS.giftopseller_klein.gifdiscount.gifpixt.gif

539082_BB_00_FB.EPS.jpgpixt.gif

Bilder: 1 bp_vergroessern.gifFörstora bild forumet

539082_BB_00_FB.EPS.jpg

forumet

forumet

bp_vergroessern.gifFörstora bild

DRÄNKBAR PUMP TYP 03

Barwig dränkbara pumpar

Dessa pumpar är mycket starka och kan dessutom användas mobilt. Via en lämplig nätdel, bilbatteri eller solcellsanläggning får du upp till 30 min. oavbruten drifttid. Med modellen BMW 04/ best.ner 53 90 90-11) är även kontinurelig drift möjlig vid 6-9 V genom den flödesberoende vattenkylningen.

Teknisk data: Driftspänning 12 V/DC Kabellängd 1m, Inkopplingstid 50 %, Slanganslutning Ø 10 mm, Torrkörningspackning med kontinuerlig smörjning.

ampel_gruen.gif Artikelnummer: 539082

Finns i lager

Pris: 125:00 SEK

Vikt: 183.00 g

Pris inkl moms, exkl frakt.

Antal:

Mängdrabatt Mängd i Styck Pris per Styck Du sparar (SEK) 10+ 105:00 20:00 = 16.00% pixt.gifFeatures:

  • With dirt filter

Tekniska data:

Mått(Ø x H) 48 mm x 85 mmUppfordringshöjd6 mStrömförbrukning1.5 - 2.0 AKabellängd1 mPumpkvantitet12 l/minDriftspänning12 V/DCVikt140 g

pixt.gif

Liknande produkter Liknande av högre kvalitet Funktioner icon_new.gifRekommendera artikel Rekommendera artikel icon_frage.gifFråga oss om denna produkt Fråga oss om denna produkt icon_merkliste.gificon_info.gifProduktinformation

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste på reef central, ypperligt suportforum för Tunze där, att pumpen låter illa om man vänder polerna fel. Kan det vara där problemet ligger?

Om man vänder polerna fel i en likströmspump som denna så borde den pumpa i andra riktningen, dvs inte ens kunna pumpa några dm som ramq skriver ovan, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Impellern är konstruerad sådan att det spelar ingen roll åt vilket håll den snurrar, den pumpar vatten ändå.

Och yes, jag har provat att vända kontakten när jag först fick den för jag tyckte den levde rövare redan då, dock fick jag inte samma förbluffande resultat som andra... (den levde fortfarande som en rövare)

Jag har vänt kontakten nu och placerat osmoshinken på en 25L hink för att få den att orka nånting. Tror inte det blir några revolutionerande upptäckter, men vi får se.

Gällande ljudet så låter det som att den går riktigt tungt, ungefär som en osmord motor som kärvar en aning trögt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Trådstöld, men insåg plötsligt att man skulle kunna köpa pump typ 4 (eller kanske till och med biltemas variant) och på så sätt få ned pumpen i en 25l dunk. Känns som ett mycket enklare sätt att hantera vattnet på för mig som idag springer med en hink att fylla på Tunzes hinkar med. Blir en del spill på golvet när man håller på ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...