_Manne_ Postat 7 februari 2009 Författare Postat 7 februari 2009 ok, jag är inne på att köra 13kg. Hade faktiskt tänkt från början att köra med lite mer som du, men då gör jag inte det. Tack för tippset:DMvh/Freddebara kör på, inser du att du tycker att 13kg är förlite så är det bara att köpa till något kg senare.mvh manne
_Manne_ Postat 16 februari 2009 Författare Postat 16 februari 2009 Tjo, Har varit i meckar läge på akvariet i helgen med hjälp av Laggeman här på guiden.!Det som har hänt är att Lagge fixade en plåtbit som skulle avskärma Mh'n en del. Även fått låna en Deltec Nivå sensor , så nu har är det fixat med automatisk påfyllning av avdunstat vatten.det blev ju lite dunstning nu med mh'n istället för den gamla belysningen. Själva påflyllningensköts av en dosepump aquamedic Sp3000. både sensorn och doserpumpen går på en timer somextra säkerhet då det inte ska bli blött på golvet, om sensorn skulle balla ur. Har bytt ut min Koralia Nano mot en lite Seio 530 Streamer, något fulare pump men med lite merflöde nu , mest för att testa o se lite om flödet påverkar i positiv mening.Först två bilder på nivåsensorn , Plaserade den där doppvärmaren egentligen ska vara, dettafick gå då det inte finns plats där returpumparna sitter, verkar fungera hyfsat ok faktiskt ändå.en bild från skåpet där jag nu har mitt Coccon3 akvarie som osmosvatten tank, då jag intehar någon annan använding av det just nu så fick det gå. , En bild på sargen i ovankant så att man slipper undan mh'n ljuse ut i rummet. funkar kanon som det ser ut nu. Plus att man slipperse allt som sitter i sumpens utrymme. Slutar med en helbild över möblen. En riktigt produktiv lördag kväll , nu är det bara lite innehåll som ska säljas resp bytas, senska jag prova med lite svårare koraller igen, första fraggen är redan i, en 1,5cm lång acroporafragg från mitt andra kar.Mvh Manne
Leif Holmqvist Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 snyggt kar, och tack för ett snabbt svar om glasrosen.
saltishenke Postat 16 februari 2009 Postat 16 februari 2009 Jaha ser ju bra ut Manne ser att pumpen hamnade där !
_Manne_ Postat 16 februari 2009 Författare Postat 16 februari 2009 snyggt kar, och tack för ett snabbt svar om glasrosen.Ta bort den leif, risken finns att det exploderar med glasroser sen.Jaha ser ju bra ut Manne ser att pumpen hamnade där !tyckte inte den var så stor om man skippade det svängbara fästet, hoppas på att den 'smälter'in lite bättre när den blivit algbevuxen sen.. men ful det är den..mvh manne
Laggeman Postat 17 februari 2009 Postat 17 februari 2009 Antar att det blev bra när du målat sargen på utsidan?
Laggeman Postat 17 februari 2009 Postat 17 februari 2009 0.9mm aluzinkbelagd plåt.(Tror jag, eller om det var 1,25mm...) Vi använder det på jobbet, så det var snabbt fixat under en rast. Jag själv hade nog valt att ha den 2cm högre, men det blev rätt så bra faktiskt. Den smälter in hyffsat i möbeln, kan tänka mig att det ser ännu bättre ut nu när Manne har målat den svart också.
_Manne_ Postat 17 februari 2009 Författare Postat 17 februari 2009 Antar att det blev bra när du målat sargen på utsidan?spraylackad 5 ggr på utsidan med värmetålig svart matt färg.. så det ser bra ut, den är liteglansigare än möbeln fast den är 'matt'. tycker det blev riktigt smidig och bra lösning faktiskt.. så får vi se om den håller sig fräsch också.. hoppas på det..!mvh manne
Leif Holmqvist Postat 18 februari 2009 Postat 18 februari 2009 hej manne. hur fungerar timern till påfyllningen,tänker själv koppla in automatisk påfyllning,men är också lite rädd för att det kan hänga sig. skall ha en tusen liters pump, och teoretiskt så är det ju ca 16 liter på en minut. och bara det räcker ju för att det skall rinna över.
Laggeman Postat 18 februari 2009 Postat 18 februari 2009 Leif; den timern Manne använt går att ställa in i minutintervaller.Men med en viss tryckhöjd får du mindre volym upp. Du får göra ett praktiskt test helt enkelt. Mät upp volymen den orkar pumpa upp under en minuts tid och är det fortfarande för mycket så sätt ett T-kors på slangen upp så du kör hälften upp och hälften tillbaks i osmostanken igen. Igen, praktiska tester slår alla teorier.
Leif Holmqvist Postat 18 februari 2009 Postat 18 februari 2009 tack för svaret, men är timern inställd så att påfyllningen sker en viss tid varje dag? ellerhur har ni löst det.
Laggeman Postat 18 februari 2009 Postat 18 februari 2009 Kl. 18 slår den till och 18.15 slår den från. Iaf när vi installerade den, jag vet inte om den kvarten räcker för Mannes pump att fylla på vad som behövs, tror Manne själv får svara på den biten.
_Manne_ Postat 18 februari 2009 Författare Postat 18 februari 2009 tack för svaret, men är timern inställd så att påfyllningen sker en viss tid varje dag? ellerhur har ni löst det.Kl. 18 slår den till och 18.15 slår den från. Iaf när vi installerade den, jag vet inte om den kvarten räcker för Mannes pump att fylla på vad som behövs, tror Manne själv får svara på den biten. timern var inställd först på 15 minuter, start 18:00 , dock så har detta inte räckt till då jaganvänder just en doserpump till påfyllningen. nu har jag förlängt tiden till 28 minuter, verkar bli ganska bra faktiskt..anledning till timer är ju ren säkerhet, och samma med doserpumpen, det är ju en långsam pumpså om det skulle balla ur så hinner inte pumpen överfylla på den tiden timern är i ON läge.blir ju lite hängslen och livrem, men det är nog inte fel i ett sånt här läge. jag är helnöjd med resultatet. mvh Manne
saltishenke Postat 18 februari 2009 Postat 18 februari 2009 Ja jag har samma men sp3000 med givare inbyggd och det funkar perfekt!
Leif Holmqvist Postat 18 februari 2009 Postat 18 februari 2009 tack Manne. får nog skaffa en timer också, i vissa lägen kan det vara bra med bådelivrem och hängslen, samt fyrpunkts bälte. :-)
_Manne_ Postat 18 februari 2009 Författare Postat 18 februari 2009 tack Manne. får nog skaffa en timer också, i vissa lägen kan det vara bra med bådelivrem och hängslen, samt fyrpunkts bälte. :-)då eftersom du vill ha ett fyrpunktsbälte så gör du såhär. försök räkna ut hur pass mycket vatten som kan komma i ditt 250RSM utan att det rinner över kanten, sen gör du din påfyllnings tank strax mindre än den volymen.sen finns det nog inte mycket mer att försäkra sig om..mvh manne
_Manne_ Postat 18 februari 2009 Författare Postat 18 februari 2009 så får det bli, tack för tipsen.alltid kul att kunna dela med sig..! hoppas nu det går bra för dig o ditt 250 kar..!mvh manne
_Manne_ Postat 21 februari 2009 Författare Postat 21 februari 2009 sålde några fraggar igår från karet så man får lite plats till något nytt.. ska blir intressant när man väl får tid o göra om lite i akvariet.. ska sälja av en del till innan jag kan göra om som tänkt.. några av korallerna verkar inteuppskatta 250w mh.. så det får bli lite utbyte.! mvh manne
john.w Postat 21 februari 2009 Postat 21 februari 2009 Ja det är kul å göra om lite kan man få tag i riktigt snygga koraller med så är det riktigt skoj själv har jag 2st sandanemoner jag gärna hade flyttat på men dom sitter ner i ett hål så det är bara att glömma. Jag skall testa å rikta en pump på dom vid tillfälle så kanske dom flyttar på sig
_Manne_ Postat 21 februari 2009 Författare Postat 21 februari 2009 kruxet nu är ju att på varenda sten i princip är där något som man inte vill bli av med, menantar att man får sortera hårt för att införa lite nytt också.! skulle vilja ha ett par roligaspser som gärna får ha ett lite glest växtsätt och givetvis roliga färger..mvh manne
_Manne_ Postat 24 februari 2009 Författare Postat 24 februari 2009 Har nu gjort ett stort vattenbyte på 50L , dvs nästan halva vattenvolymen, har även flyttatrunt lite på vissa koraller , för att få bättre plats till lite nytt, dock fler fraggar att sälja avinnan jag kan fixa det helt, en euphyllia som har "hängt" ganska länge har flyttat in, så ska jagse om den tar sig igen eller om den är dömd till döden, lite trist om det skulle hända då den harväldigt många huvuden. tiden får utvisa..mvh manne
Laggeman Postat 25 februari 2009 Postat 25 februari 2009 Det var på tiden att den fick komma över. Hoppas nu den klarar sig Manne!
Rekommenderade inlägg