Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Var tvungen o prova.!

nu när jag har plockat bort locket till rsmet så har jag insett att jag har blivit av med moonlighten

då min nya mh belysning inte har moonlight inbyggt, och aqua medic's moonlight är lite dyr, så

kom jag över Rio's Mini sun - Moonlight Deep Sea Blue, för 219 kr.

http://riopump.net/new_products_folder/MiniSun.html

tio blå LED's för att köra moonlight med, bild kommer senare om jag lyckas få någon vettig.

mycket smidig't fäste o sen en svängarm på det.! , så länge armen räcker i längd så verkar det

vara en trevlig Moonlight

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här kommer en sunkmuppsbild , tanken är att visa vad Moonlighten gör i mörker.!

samtliga blider jag tog med rummet mörkt och enbart denna moonlight igång blev sunkmuppsbilder.

dvs Riktigt dåliga, men här är en av dom bara för att visa vad moonlighten åstakommer , det är

lite mörkare i verkligheten än vad bilden återspeglar.

post-3404-14468916991277_thumb.jpg

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo

har nu ikväll studerat karet en del efter att jag skrapat bort kiselalgerna på rutan, kommer en

hel del kiselalger nu kan jag säga, men annars ser det bra ut, har nu 2 styck flakväxande

montiporer som jag faktiskt ganska säker på att det har bildats en ljus tillväxt kant runt..

även fraggen från Bengan's kar har en liten utväxt på foten nu som tillväxt så det är kul..

då klarade den flytten och har reagerat positivt i mitt rsm..

men det ska i mer fraggar efter hand nu , ska även göra ett vattenbyte ganska snart och

provköra Red Sea Pro saltet igen, det är samma typ av salt som man fick med i startpaketet

till RSMet , om man nu köpte det med.. tyckte det funkade kanon då, så får vi se hur det går

nu med lite spser i karet..

har som sagt innan förlängt Mh tiden en del och det märks på kylaren, den går ett par gånger

varje dag nu, ska upp med en eller två fläktar för att blåsa lite mellan Mh'n och ytan , kan ju

vara så att värmen 'stannar' nu lite då ramen runt akvariet stoppar lite luftflöde också.

sen täcker ju belysningsrampen nästan hela ytan i karet så det bli nästan som ett lock över ramen.

Påfyllningen av avdusntat vatten har funkat utmärkt, fått fylla på osmoskaret en gång nu.

grymt smidigt kan jag säga. värt varenda krona som det projektet kostade.. nu är tankarna

på om man skulle kunna få till "kalkvatten" i påfyllningsvattnen, men har inte hunnit studera

detta närmre ännu.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gött att det funkar Manne! Jag tar med mig lite Kalciumhydroxid till nästa helg, så kan du få laborera lite med det. :)

Låter bra lagge!

får försöka hinna med lite läsning om kalkvatten och hur man ska gå till väga. :smiley24:

ska bli dop till helgen, skitmycket att göra kan jag säga.! :x

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo

Nu växer det lite överallt i karet. Tagit lite bilder på diverse Alger som kommit starkt sen jag

bytt belysning. dom verkar trivas nu. sen om det är bra eller dåligt... det får tiden utvisa.

post-3404-14468916994321_thumb.jpg

post-3404-14468916994795_thumb.jpg

är det någon som kan namnen på dessa så bara skriv.. tack på förhand.

Tycker själv att dom är ett trevligt inslag i karet då ingen har blivit någon pest ännu.

kommer en serie bilder till med annat också.

mvh Manne

post-3404-14468916994078_thumb.jpg

post-3404-144689169946_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer några trevliga bilder till.

Min gula goby och en fragg på röd montipora med en liten ljus kant.

post-3404-14468916995212_thumb.jpg

'Knappar' som växer som ogräs samt en banggai kardinal

post-3404-14468916995788_thumb.jpg

Skivor som älskar det nya ljuset, pumpar upp sig till max, sen en helbild.

post-3404-14468916996241_thumb.jpg

det var allt för denna gång.

Kan bara säga såhär nu en efter ca 1 och 1/2 år in på min salthobby.

helt klart skitkul att syssla med karen, även om det finns motgångar så finns det även medgångar,

att det alltid finns något att fundera på och sysslesätta sig med i karet, man blir inte 'klar' på

samma sätt som med andra akvarie man har haft innan. Sen finns det ju en del som kallas teknik

i denna hobby , den delen är rolig på sitt sätt även om jag inte direkt byggt något fysiskt direkt till

mitt RSM så har det funnits en del att göra och byta ut om man nu vill. Dvs man kan själv dra en

gräns på det piller jobbet i tekniken.

En annan aspekt till denna hobby är faktiskt detta forum som ger oerhört mycket och givetvis

försöker man ge tillbaka det man kan. Alla vänner man ha skaffat sig här på guiden , definitivt

kompisar som jag inte vill vara utan idag.!

kan bara säga att hobbyn är Skitkul.!

mvh Manne

post-3404-14468916995015_thumb.jpg

post-3404-14468916995535_thumb.jpg

post-3404-14468916996034_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är ju verkligen en förändring i karet nu jämfört med förut. :)

Till det bättre, får jag väl tillägga, Eyphyllian ser ju ut till att ha tagit sig igen, kul!

det förändras jämt.. det är ju lite av nöjet o se vad som händer o trivs i karet.

eyphyllian trivs på ena sidan, den sida ut mot glaset, "baksidan" därimot ser riktigt risig ut..

vet inte om den kanske inte gillar allt ljuse den får eller om det är förmycket flöde, har tyvärr

inte mycket hopp om denna korall... tråkigt då denna eyphyllia är den största jag haft, än så

länge.. men det kommer säkert fler.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo.

var inom en butik och kunde inte motstå denna sten med ett gäng skivor på.

ganska röda i färgen med ton åt lila kan man säga. får nu hoppas dom vänjer in sig

med 250w mh, dom vill inte riktigt 'slå ut' ännu.

post-3404-14468917018358_thumb.jpg

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt manne.

Tackar leif.. ett 250 nu så hade man fyllt lite till :)

Snyggt, härligt blanning av fisk o koraller i så pass litet kar :)

ska bli lite koraller till , man får virda o vända lite för att få plats.. gillar när det ser välvuxet ut

ibland korallerna. fisken är jag helnöjd med, men håller mig till dom jag har nu. kan ju bli förmycket

belastning, om det nu inte redan är det.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne snart time för ett 250 ?

Och som alltid underbart säg till vid nästa skörd av macroalger i want some !!

har skördat två ggr sen du köpte fraggen av mig som du inte hämtade.. :)

samma gröna macro alg som bengan har.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min växer så den håller på att ta över i karet.

det gör min med stötvis, sen stannar den av o jag kastar ut en näve. sen får den ett ryck igen..

någon gång verka den försvunnit helt.. synligt sätt , men nej..

Gött måste missat den då Manne men det kommer väll fler tåg ?

stenen finns kvar.. inget viktigt så, men vill du ha macros så bara hör av dig om du är i närheten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...