Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

ok, jag är inne på att köra 13kg. Hade faktiskt tänkt från början att köra med lite mer som du, men då gör jag inte det. Tack för tippset:D

Mvh/Fredde

bara kör på, inser du att du tycker att 13kg är förlite så är det bara att köpa till något kg senare.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjo,

Har varit i meckar läge på akvariet i helgen med hjälp av Laggeman här på guiden.!

Det som har hänt är att Lagge fixade en plåtbit som skulle avskärma Mh'n en del. Även fått

låna en Deltec Nivå sensor , så nu har är det fixat med automatisk påfyllning av avdunstat vatten.

det blev ju lite dunstning nu med mh'n istället för den gamla belysningen. Själva påflyllningen

sköts av en dosepump aquamedic Sp3000. både sensorn och doserpumpen går på en timer som

extra säkerhet då det inte ska bli blött på golvet, om sensorn skulle balla ur.

Har bytt ut min Koralia Nano mot en lite Seio 530 Streamer, något fulare pump men med lite mer

flöde nu , mest för att testa o se lite om flödet påverkar i positiv mening.

Först två bilder på nivåsensorn , Plaserade den där doppvärmaren egentligen ska vara, detta

fick gå då det inte finns plats där returpumparna sitter, verkar fungera hyfsat ok faktiskt ändå.

post-3404-14468916816685_thumb.jpg

en bild från skåpet där jag nu har mitt Coccon3 akvarie som osmosvatten tank, då jag inte

har någon annan använding av det just nu så fick det gå. , En bild på sargen i ovankant så att

man slipper undan mh'n ljuse ut i rummet. funkar kanon som det ser ut nu. Plus att man slipper

se allt som sitter i sumpens utrymme.

post-3404-14468916817284_thumb.jpg

Slutar med en helbild över möblen.

post-3404-14468916817087_thumb.jpg

En riktigt produktiv lördag kväll , nu är det bara lite innehåll som ska säljas resp bytas, sen

ska jag prova med lite svårare koraller igen, första fraggen är redan i, en 1,5cm lång acropora

fragg från mitt andra kar.

Mvh Manne

post-3404-1446891681646_thumb.jpg

post-3404-14468916816873_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt kar, och tack för ett snabbt svar om glasrosen.

Ta bort den leif, risken finns att det exploderar med glasroser sen.

Jaha ser ju bra ut Manne ser att pumpen hamnade där !

tyckte inte den var så stor om man skippade det svängbara fästet, hoppas på att den 'smälter'

in lite bättre när den blivit algbevuxen sen.. men ful det är den..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0.9mm aluzinkbelagd plåt.(Tror jag, eller om det var 1,25mm...:smiley24:) Vi använder det på jobbet, så det var snabbt fixat under en rast. :ler:

Jag själv hade nog valt att ha den 2cm högre, men det blev rätt så bra faktiskt. Den smälter in hyffsat i möbeln, kan tänka mig att det ser ännu bättre ut nu när Manne har målat den svart också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att det blev bra när du målat sargen på utsidan?

spraylackad 5 ggr på utsidan med värmetålig svart matt färg.. så det ser bra ut, den är lite

glansigare än möbeln fast den är 'matt'. tycker det blev riktigt smidig och bra lösning faktiskt..

så får vi se om den håller sig fräsch också.. hoppas på det..!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leif; den timern Manne använt går att ställa in i minutintervaller.

Men med en viss tryckhöjd får du mindre volym upp. Du får göra ett praktiskt test helt enkelt. Mät upp volymen den orkar pumpa upp under en minuts tid och är det fortfarande för mycket så sätt ett T-kors på slangen upp så du kör hälften upp och hälften tillbaks i osmostanken igen. Igen, praktiska tester slår alla teorier. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaret, men är timern inställd så att påfyllningen sker en viss tid varje dag? eller

hur har ni löst det.

Kl. 18 slår den till och 18.15 slår den från. Iaf när vi installerade den, jag vet inte om den kvarten räcker för Mannes pump att fylla på vad som behövs, tror Manne själv får svara på den biten. :)

timern var inställd först på 15 minuter, start 18:00 , dock så har detta inte räckt till då jag

använder just en doserpump till påfyllningen. nu har jag förlängt tiden till 28 minuter, verkar bli

ganska bra faktiskt..

anledning till timer är ju ren säkerhet, och samma med doserpumpen, det är ju en långsam pump

så om det skulle balla ur så hinner inte pumpen överfylla på den tiden timern är i ON läge.

blir ju lite hängslen och livrem, men det är nog inte fel i ett sånt här läge. jag är helnöjd med resultatet.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack Manne. får nog skaffa en timer också, i vissa lägen kan det vara bra med både

livrem och hängslen, samt fyrpunkts bälte. :-)

då eftersom du vill ha ett fyrpunktsbälte så gör du såhär. ;)

försök räkna ut hur pass mycket vatten som kan komma i ditt 250RSM utan att det rinner

över kanten, sen gör du din påfyllnings tank strax mindre än den volymen.

sen finns det nog inte mycket mer att försäkra sig om..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sålde några fraggar igår från karet så man får lite plats till något nytt.. ska blir intressant

när man väl får tid o göra om lite i akvariet..

ska sälja av en del till innan jag kan göra om som tänkt.. några av korallerna verkar inte

uppskatta 250w mh.. så det får bli lite utbyte.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är kul å göra om lite kan man få tag i riktigt snygga koraller med så är det riktigt skoj själv har jag 2st sandanemoner jag gärna hade flyttat på men dom sitter ner i ett hål så det är bara att glömma. Jag skall testa å rikta en pump på dom vid tillfälle så kanske dom flyttar på sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kruxet nu är ju att på varenda sten i princip är där något som man inte vill bli av med, men

antar att man får sortera hårt för att införa lite nytt också.! skulle vilja ha ett par roliga

spser som gärna får ha ett lite glest växtsätt och givetvis roliga färger..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu gjort ett stort vattenbyte på 50L , dvs nästan halva vattenvolymen, har även flyttat

runt lite på vissa koraller , för att få bättre plats till lite nytt, dock fler fraggar att sälja av

innan jag kan fixa det helt, en euphyllia som har "hängt" ganska länge har flyttat in, så ska jag

se om den tar sig igen eller om den är dömd till döden, lite trist om det skulle hända då den har

väldigt många huvuden. tiden får utvisa..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...