_Manne_ Postat 25 februari 2009 Författare Postat 25 februari 2009 Bilder Manne !!det får dröja lite, vill ha i ett gäng fraggar i akvariet så det är något att visa upp..!mvh manne
_Manne_ Postat 7 mars 2009 Författare Postat 7 mars 2009 senaste tillfixandet.tekniskt sett så har jag bytt ut en lånad nivågivare till min egen nu, aquamedic SP 3000 Kit.dock fick jag fram med dremlen och modda en del då jag undviker sugproppar på tex nivågivare,det är inte min grej, fixade fram lite Tunze fästen för pumpar o sen fick jag ta o dremla till en mellan platta mellan tunzedelarna och nivågivaren så nu sitter givaren fast på ett säkrare sätt.grymt skönt att slippa fylla på manuellt tycker jag, ändrat lite på timern till påfyllningen , laggt tilltio minuter nu så kl 12:00 går pumpen igång så det blir 2 tillfälle varje dag som påfyllningen går.total tid är nu 38 minuter om dagen som nivågivaren kan styra pumpen till o ifrån. Även ändrat mh och blå ljuse timerna , har förlängt ljustiden lite då jag började med 5 timmar mh,nu har jag ökat den en del.har påbörjat en omfördelning av lite koraller mellan mina två kar. en hög med Ricordea Florrida ochnågra små spser har fått flytta in till RSM'et. Så får vi se hur det tar sig.!har fotat lite i blåljuse nu idag och ska sortera lite bland bilderna så kommer det upp lite bildersenare idag.mvh manne
_Manne_ Postat 7 mars 2009 Författare Postat 7 mars 2009 Här är en samling Ricordea Florrida.Bilderna är tagna i blåljuse med modiferad vitbalans.!Kommer en serie till med andra koraller.Mvh Manne
_Manne_ Postat 7 mars 2009 Författare Postat 7 mars 2009 Här kommer en serie med blandat gammalt o nytt.! även här taget i blåljuse med modiferadvitbalans. man måste ju pela lite på kameran när man får tillfälle.Mvh Manne
_Manne_ Postat 8 mars 2009 Författare Postat 8 mars 2009 Mycket vakert Manne !tackarmen mycket vill ha mer,, fick lite insperation från bengans kar.. så mer ska i när tiden tillåter..mvh manne
_Manne_ Postat 10 mars 2009 Författare Postat 10 mars 2009 Har fått i någon fragg till nu, bla montipora flakis som lite test spser, så får vi se utvecklingenhär nu om man kan få i lite mer spser sen på lite sikt, det är ju trångt om utrymme så man fårvara lite petig i valet av vilka som ska i, men gillar flakväxande, hade bara önskat att jag hade fler sorter/färger av dom.mvh manne
john.w Postat 11 mars 2009 Postat 11 mars 2009 sps är inget problem med det ljuset du har. Ser jättefint ut manne
_Manne_ Postat 11 mars 2009 Författare Postat 11 mars 2009 sps är inget problem med det ljuset du har. Ser jättefint ut mannedå kommer nästa problem istället, vattenkvalitet.. behövs nog jobba's en del på den punkten.!mvh manne
_Manne_ Postat 11 mars 2009 Författare Postat 11 mars 2009 Zeovit?har inget hemmabygge för detta ändamål ännu.. det jag funderar om är om Ricordea Florrida skivorna trivs i zeo miljö.. då det lutar åt en hel drös med färg glada anemoner samt spser.mvh manne
_Manne_ Postat 11 mars 2009 Författare Postat 11 mars 2009 mina Ricordea funkar i Zeovithar dom delat sig någon gång ?, jag har någon florrida som delat sig nu efter jag bytt belysningenfaktiskt, riktigt kul. som jag fattat det så vill dom ha lite 'skit' i karet för att trivas, men det hindrarju egentligen inte att jag testar zeo i detta kar också. får leta upp en någon typ av beskrivingpå ett hemma bygge a reaktor då kanske..mvh manne
john.w Postat 11 mars 2009 Postat 11 mars 2009 jag har en som har delat sig. Tror jag har en bild på min reaktor i min tråd om det skulle vara intressant
_Manne_ Postat 11 mars 2009 Författare Postat 11 mars 2009 jag har en som har delat sig. Tror jag har en bild på min reaktor i min tråd om det skulle vara intressantfår kolla genom din tråd igen då, vet att du körde reaktor där jag har mina mackaroner är nu..får ta en allvarlig funderare ang zeo..! hade varit kul o kunna visa upp bra värden i så pass litetkar med så mycket fisk som jag har nu.mvh manne
_Manne_ Postat 11 mars 2009 Författare Postat 11 mars 2009 kör pålätt o säga, men det blir så mycket mer pyssel, änsålänge har jag klarat mig med vattenbyte o lite TM-bio lösning på 3 flaskor då o då, kankse en skvätt allinone någon gång.. zeon kräver mycketmer,, vill ju njuta av karet, inte bara meck..mvh manne
john.w Postat 11 mars 2009 Postat 11 mars 2009 tycker inte alls det är meckigt man behöver ju bara dosera 3 produkter om man vill men jag kör med kalium,jod,pohls extra och zeofood med. Då finns en anledning till dator med doserpump hehe. Har faktiskt en rätt hygglig doserpump hemma nu ett rack med 4st pumpar på och priset för den härligheten är 112 000:- och nej jag har inte köpt den ska bara hjälpa Ted med en grej
_Manne_ Postat 11 mars 2009 Författare Postat 11 mars 2009 tycker inte alls det är meckigt man behöver ju bara dosera 3 produkter om man vill men jag kör med kalium,jod,pohls extra och zeofood med. Då finns en anledning till dator med doserpump hehe. Har faktiskt en rätt hygglig doserpump hemma nu ett rack med 4st pumpar på och priset för den härligheten är 112 000:- och nej jag har inte köpt den ska bara hjälpa Ted med en grejom vi nu skippar den dyra leksaken du lånat,, anser du att man kan köra doserpumpar till zeo ?vilket/vilka medel skulle du då köra ?mvh manne
john.w Postat 12 mars 2009 Postat 12 mars 2009 jag skulle ha zeostart och spongepower i doserpump och dosera zeobak manuellt 2ggr i veckan. hade du tänkt köpa doserpumparna löst eller som grotechs dator där jag tror att det sitter 4st inmonterade för isåfall så skulle man kunna ha tex kalium och jod i dom andra 2
john.w Postat 12 mars 2009 Postat 12 mars 2009 frågan är om doserpumpar kan dosera droppvis? jag vet att den jag har hemma kan det men den känns inte riktigt vettig
_Manne_ Postat 12 mars 2009 Författare Postat 12 mars 2009 jag skulle ha zeostart och spongepower i doserpump och dosera zeobak manuellt 2ggr i veckan. hade du tänkt köpa doserpumparna löst eller som grotechs dator där jag tror att det sitter 4st inmonterade för isåfall så skulle man kunna ha tex kalium och jod i dom andra 2frågan är om doserpumpar kan dosera droppvis? jag vet att den jag har hemma kan det men den känns inte riktigt vettigkänns som doserpumpar är 'overkill' , tror att just zeo är svårkört med pumpar, men det hade varit smidigt, kanske något för ted att fundera lite på. mvh manne
Inka Postat 14 mars 2009 Postat 14 mars 2009 Har fått i någon fragg till nu, bla montipora flakis som lite test spser, så får vi se utvecklingenhär nu om man kan få i lite mer spser sen på lite sikt, det är ju trångt om utrymme så man fårvara lite petig i valet av vilka som ska i, men gillar flakväxande, hade bara önskat att jag hade fler sorter/färger av dom.mvh manneHallå ManneLänge sedan vi sågs, om du kommer ihåg så köpte jag några flakväxande Montiporer hos Stig. Det har fungerat riktigt hyfsat, jag tycker tillväxten är godkänd för de förutsättningar man har i "orginal RSM:et". Min gissning är att de blivigt ca 25% större på dessa månader.Ska bli skoj att följa din utveckling i ditt ljus- och skummarpimpade RSM!
_Manne_ Postat 14 mars 2009 Författare Postat 14 mars 2009 Hallå ManneLänge sedan vi sågs, om du kommer ihåg så köpte jag några flakväxande Montiporer hos Stig. Det har fungerat riktigt hyfsat, jag tycker tillväxten är godkänd för de förutsättningar man har i "orginal RSM:et". Min gissning är att de blivigt ca 25% större på dessa månader.Ska bli skoj att följa din utveckling i ditt ljus- och skummarpimpade RSM!Tja björn.. trodde du hade gått under jorden, det var ju ett tag sen sist.. Kul att det växer i din burk också. Jag jobbar på mitt kar hela tiden , fick låna skummaren av henke för att få en möjlighet att se den "in action" så att säga, hade den igång ett tag sen fick jag åter lämna tillbaka den, är inne på attprova med en tunze nano skummare, skulle fått lånat en sådan också, men det verkar inte bli av.men rsmet rullar på , får skrapa rutorna varannan dag från kiselalger, då jag har förlängt mhperioden en del, så man kan sätta i fler enkla/lätta fraggar..har satt i en röd bit montipora men kan inte se synbart om den har börjat växa ännu, men det kommer säkert. blir en grön lite senare också , samt ev en lila också.. är du i trakterna björn och vill ta en titt så bara slå en pling.!mvh manne
Rekommenderade inlägg