Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

får komma någon dag och hämta ringer dig innan ska limma ditt kar med som jag lovat f*n man har för lite tid Manne !!

har tagit mig i kragen o köpt ett aquatic Nature "Coccon" akvarie som jag tålmodigt o svettigt

borrade hål i.! men jag skulle gärna vilja ha det karet du skulle limma till mig. när det väl händer.!

Finns att göra med småbarn eller !

det finns det alltid, det vet man nu av egna erfarenheter.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag nu har ändrat lite på timern på mh'n så går kylaren ett par gånger om dagen.

Kylaren är bra men definitivt inte tyst, så jag tänkte prova med en fläkt också för att se om den

kankse kunde minska ner antalet gånger kylaren går varje dag.!

var inne på Kejll o Co och införskaffade en Noctua 120mm fläkt.

post-3404-14468917019713_thumb.jpg

den har nu suttit på den bakre kanten på rsmet och snurrat dygnet runt med fantastisk effekt.

just nu sitter den med buntband bara, men ska hitta på något mer permanent lösning efter lite

utvärdering. nu blåser den in luft mellan ytan o belysningsrampen.

resultatet nu efter två dygn ca , är att kylaren har inte gått en ända gång.

avdunstningen har ökat med säkert en liter per dygn, sen när jag får en ide' om hur jag ska

fästa den permanent så kommer jag nog att köra fläkten på Mh's timer då den inte behöver gå

mer än just den tiden känns det som nu. Sen får man vä se vad som händer till sommaren.

Fläkten gör mer än vad man tror faktiskt, blev förvånad själv över att kylaren inte gick alls.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samma för mig manne har en riktigt stabil temp sen jag monterade en fläkt till min mh och som sagt kan inte säga mer förens sommar värmen kommer !

sommaren blir eldprovet.! men kylaren står ju där o väntar nu bara.. :)

hur blev nu din placering av din fläkt du kör med ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ovanför mh lampan och den suger ur luft och nu blir den så pass kall att man kan ta på rampen utan att bränna fingrarna !

då ger den ett vettigt resultat direkt över mh'n.

har fläkten på något sätt påverkat tempen i karet ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då ger den ett vettigt resultat direkt över mh'n.

har fläkten på något sätt påverkat tempen i karet ?

mvh manne

Ja nu är det 27,2 intervallen är en rak linje på datorn över den tiden som fläkten varit inkopplad innan dippade den från 27,2 natt till 28,6 på kvällen innan mh´n stängdes av.

Allt enligt datorns tempreg. Men nu ska jag prova en grotech fläkt från bioted med 4 fläktar ställbar hastighet vid ytan och se hur mycket mer det går att få ner tempen för sommaren då kylaren inte får plats i daxläget !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kommer du att tjäna in rätt så fort alltså. :)

Gött att det funkar! Ska själv sätta in 2st. 120mm på min ena gavel.

Blev lite paff då kylaren inte startar alls under dagen, så pengarna på fläkten är väldigt

snabbt insparade då kylaren inte går. :)

Ja nu är det 27,2 intervallen är en rak linje på datorn över den tiden som fläkten varit inkopplad innan dippade den från 27,2 natt till 28,6 på kvällen innan mh´n stängdes av.

Allt enligt datorns tempreg. Men nu ska jag prova en grotech fläkt från bioted med 4 fläktar ställbar hastighet vid ytan och se hur mycket mer det går att få ner tempen för sommaren då kylaren inte får plats i daxläget !

då får du byta till en stor osmosdunk, för det lär fläkta bort en del vattenvolym.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

Har bytt 25L vatten idag och även satt i en mussla från mitt andra kar.!

Det känns som allt i karet bara frodas o växer på fint, ser att dom få sps koraller som är i nu

faktiskt har växt lite så man kan se ett par mm växtkant på en del, Acron från bengan påvisar

en svag förgrening redan nu, vilket är kul. Streamern har fått en del påväxt så den 'försvinner'

lite från blickfånget. Även BTN bakrunden har blivit rejält påväxt nu så man kan knappt se att

det skulle varit "faxe" varianten. Stjärnpolyperna som först inte gillade ljuset har nu blommat

upp, en hel del på bakgrunden och verkar trivas efter lite invänjning. Även alla mina 'knappar'

har nu helt klart påvisat bra tendenser till tillväxt.. , om det fortsätter såhär kommer man inte

att se någon LS alls med tiden.

Karet bara tuffar på fint fint.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt ! Tror jag måste övningsköra till Hässleholm någon dag och titta på ditt vackra kar =)

du är välkommen , ta med kameran så kan du visa hur man ska göra för att få till det riktigt bra.!

musslan har en blå/lila prickig ytterlinje på sin mantel, den syns knappt på bilden.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut Manne, den gör sig fint i det karet med. :)

den gör sig bättre där nu, än i det andra innan.. skulle bara vilja ser lite mer tillväxtzon på skalet.

men det kanske kommer nu, den har ju växt en del, men får gärna bli större.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den gör sig bättre där nu, än i det andra innan.. skulle bara vilja ser lite mer tillväxtzon på skalet.

men det kanske kommer nu, den har ju växt en del, men får gärna bli större.

mvh manne

Iom att jag har precis köpt en mussla själv så är detta en lämplig fråga.

Hur identifierar man tillväxt området på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iom att jag har precis köpt en mussla själv så är detta en lämplig fråga.

Hur identifierar man tillväxt området på den?

om du kan se precis under mantlen på musslan så är där en ljus kant på "skalet", det är en tillväxtzon.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kör du spongepower nu du med då ?

Vi kanske kan komma till dig i helgen amatören och jag har ju en sak att hämta ?

Tja henke.

nae , har inte kört med sponge i rsmet ännu , men det kommer.

dock fick jag tips från Ysta anders att köra TM - Reef Actif

http://www.tropic-marin.com/web/english/homepage.html

hade gjort underverk för hans musslor. dock ett dyrt preparat kan jag säga.!

du kan slå en pling på mobilen så får vi se om vi kan få en tid att funka..

(idag fredag är det helt uppbokat)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...