Gå till innehåll

Hjälp mig hitta rätt ljusramp till mitt akvarie


Benny

Rekommenderade inlägg

Någon som kan hjälpa mej var jag ska ha för ljus.Har ett akvarium på 256 lit i dag.Jag kör med två T8 rör ett blått +ett vitt men är sugen på att köpa koraller. mått på akvariet är 110x50x45

Har tittat på Metallhalogen hur lång ramp ska man ha? räcker det med 80 cm? verkar vara svårt att hitta måttet 110 cm.Kan man ha kvar täckglasen?Har några fiskar som har förmåga att hoppa

vill inte hitta dom på golvet.Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska läsa på om T5 respektive MH. Sök här på guiden då det finns många olika åsikter vilket som är bäst. Jag påstår att vilket av alternativen som är bäst är en smaksak.

Det finns massor av diskusioner här på SG i ämnet! Fråga när du inte förstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det viktigtaste mellan val av MH och T5 är vilken typ av ljus du vill ha! MH ger mer likt solljus (har själv det).... Medan T5 ger mer färg..... En kombination av MH och T5 kan vara bra, men om du nu ska välja en av de 2, ta MH-det ger ett sollikt ljus som du hittar ute på reven..... Det finns en rad olika lampor att välja mellan... BLV och Auqua medic är det vanligaste i Sverige.... Jag har en bild av min tank med bara MH i Galleriet, som du kan kolla under medlemmar- Per.W.. När det gäller längden, ta en litet mindre ramp och ha inga ljuskänsliga individer i ytterkanterna av akvariet! Jag skulle satsa på en ramp med två MH x 150W....

Mvh Per....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man ha kvar täckglasen?Har några fiskar som har förmåga att hoppa

vill inte hitta dom på golvet.Tacksam för svar.

Mitt råd är att skippa täckglasen om du har MH, det blir fruktansvärt varmt. Bygg en enkel trälist som du klär akvariet med upptill då minskar risken att fiskarna hoppar hur. Min ramp är 7 cm varav 5 cm ovanför karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte rubriken på din tråd då det kan ge fler svar.

Vill du ha MH så bör du ha lampan en bit iffrån ytan för att du inte ska höja temperaturen allt för mycket samt spara på avdunstningen, ovh väljer du T5 eller fler T8'or, så kan du skippa täckglaset om du fixar en sarg runt karet, detta bör du göra oavsett vilken form av belysning som du väljer, då det är ett effektivt och enkelt sätt att förhindra hoppande fiskar att landa på golvet, samt att du skärmar av en del av ljuset som annars kan vara störande i rummet.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska läsa på om T5 respektive MH. Sök här på guiden då det finns många olika åsikter vilket som är bäst. Jag påstår att vilket av alternativen som är bäst är en smaksak.

Det finns massor av diskusioner här på SG i ämnet! Fråga när du inte förstår.

Tittade på Aquvastyle där dom har en ramp med 1x150 watt 4x 24 watt T5 längden var 64 cm

mitt kar 110 cm varr tror du om det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan hjälpa mej var jag ska ha för ljus.Har ett akvarium på 256 lit i dag.Jag kör med två T8 rör ett blått +ett vitt men är sugen på att köpa koraller. mått på akvariet är 110x50x45

Har tittat på Metallhalogen hur lång ramp ska man ha? räcker det med 80 cm? verkar vara svårt att hitta måttet 110 cm.Kan man ha kvar täckglasen?Har några fiskar som har förmåga att hoppa

vill inte hitta dom på golvet.Tacksam för svar.

6x39w T5 eller 2x150w MH bör det stå emellan. Tänk på att MH ofta behöver stödbelysning av ett eller fler blåa lysrör. Väljer du T5 så kör 4 vita och 2 blåa rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inget om den armaturen men det jag kan säga är att jag personligen inte gillar MH då den ger så mycket värme. Jag hade satsat på T5 och struntat i MH men det är en samksak!

ok.Jag vet inte hur man ska göra. 4 T5 tror du på? Har du någon bra sida att titta på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MH utvecklar mycket värme men det beror också på vilken lampa man har i. I somras bytte jag från 10 000k till 20 000 och nu kan jag hålla handen några cm direkt under lampan utan obehag. Med 10 000k brände jag mig om jag så bara var i närheten av lampan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.Jag vet inte hur man ska göra. 4 T5 tror du på? Har du någon bra sida att titta på

Jag tror du ska ha 39W lampor om du har 110 cm långt kar. Här har du några exempel

http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=9⊂=0

Om du går in under länkar finns det länkar till olika butiker och jag tycker du ska bilda dig en uppfattning om vilka du litar på och inte. Det är inte bara priset som är av värde utan mycket annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte rubriken på din tråd då det kan ge fler svar.

Vill du ha MH så bör du ha lampan en bit iffrån ytan för att du inte ska höja temperaturen allt för mycket samt spara på avdunstningen, ovh väljer du T5 eller fler T8'or, så kan du skippa täckglaset om du fixar en sarg runt karet, detta bör du göra oavsett vilken form av belysning som du väljer, då det är ett effektivt och enkelt sätt att förhindra hoppande fiskar att landa på golvet, samt att du skärmar av en del av ljuset som annars kan vara störande i rummet.

Lycka till!

Hej

Var tror du om att ha 4 st T8,a rör hittade en ramp till att lägga bakom ord ramp

4 ggr 36 watt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Var tror du om att ha 4 st T8,a rör hittade en ramp till att lägga bakom ord ramp

4 ggr 36 watt

Om du inte betalar några större pengar för T8:orna så börja du med dem! De fungerar fint till lite mjukoraller och du riskerar inte att få algblomning så lätt.

Sedan kan du byta upp dig när du fått kläm på allt annat viktigt som hänger ihop med den här hobbyn!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...