Gå till innehåll

Brummande Stream


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har en 6100 Tunze på singelcontroller, men den brummar och väsnas ganska rejält.... Dels så blir där vibrationer i sladden på "lågvarv", så ligger sladden emot någonting som kan låta, som t ex huven el min frigolitskiva över ytavrinnngen, så blir det rejält med burr härifrån. Men även själv pumpen väsnas, det låter olika på olika hastighet, ibland mer ibland mindre.

Den var begagnad när jag köpte den för någon månad sen och har säkert något år på nacken. jag lät impeller och pumphus dra i ättika typ 24h innan jag satte igång pumpen. Dock tyckte jag impeller såg lite sliten ut längst ner, den var lite skrovlig, ojämn eller hur jag nu ska förklara det, inte på själva kermiken utan på plasten längst ner. Kan det vara så att jag behöver en ny impeller? Eller brukar de låta en del?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias jag har tyvärr också en 6100 som brummar men min brummar bara när den går upp på lite högre effekt. Jag har 2 st men det är bara den senaste som brummar. Har för avsikt att i helgen göra rent den ytterliggare en gång och hjälper inte det kommer jag att reklamera den.Kommer du på hur du ska få bort ditt brum är jag intreserad att höra hur du gjort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker min låter både på hög- och lågvarv, men mest på låg-varv. Det som är märkligast är vibrationerna i sladden, det skapar väldigt lätt oljud, det räcker den ligger lite konstigt så låter det. Jag tror nog nästan jag behöver en ny impeller, men ska prova göra rent den först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...