Uncle Bob Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 Hej!Det här blir mitt första inlägg på forumet, har läst och lärt mycket.Jag har en fråga. Jag har ett 37 l AN akvarium som varit igång i 6 veckor, det är mitt första. Har en massa roliga smådjur och annat från LSen. Men nu på senaste tid så har det dykt upp något som ser ut som små, små vita/genomskinliga saker på rutorna. De ser nästan ut som små snöflingor eller sjöstjärnor. De är ca 1 mm i diameter och ett femtiotal till antalet. Någon som har en teori om vad detta kan vara för något? Citera
Lasse Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 Stjöstjärnor och den typen brukar vara nyttigaMVH Lasse Citera
Ingvar Hellmalm Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 Instämmer helt med Lasse. De blir max 2cm mellan armarna och äter mikroalger på inredningen. Detta är en av få arter som förmår fortplanta sig i karen. Jag hade massor i mitt 3000l. Nyttodjur. Citera
Jaken Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 Lasse, Ingvar. Jag tror ni har fel. Utifrån UncleBobs beskrivning ....små vita/genomskinliga saker på rutorna...som små snöflingor....ca 1 mm i diametertror jag det är Staurocladia oahuensis (hydroid jellyfish) han beskriver.Här finns mer bilder och länkar till mer information. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=158013&highlight=sn%F6flingor#post158013 Citera
Uncle Bob Postat 19 oktober 2007 Författare Postat 19 oktober 2007 Tack för svar! Alla svaren tycks stämma på en eller flera punkter. Jaken, jag läste den engelska tråden i ditt svar och det tycks vara samma typ av djur. Ingenting att förlora sömn över med andra ord :-) Citera
Trilobite Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 Jag hade ett gäng - jag tog kokande vatten i en spruta och sprutade på dem. Har inte sett någon på tre veckor. Citera
Lasse Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 Jaken - en av de här sällsynta ögonblicken - det verkar som jag hade fel och du rätt. Svider rejält. MVH Lasse Citera
Ingvar Hellmalm Postat 19 oktober 2007 Postat 19 oktober 2007 Samma här men jag tyckte han sa sjöstjärnor Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.