Peppz Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 En stund efter jag släckt belysningen på kvällen så brukar jag höra knäppningar från tanken. Låter ungefär som att nån knackar med en nyckel mot rutan. 2-5 knäppningar med ca 2-3 sekunders mellanrum. Jag har varit å lyst med ficklampa men ser då inget som är ute å går eller nått annat mystiskt som rör sig. Vad kan de vara som gömmer sig i min tank? Tackar på förhand för svar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 Skulle tro det kan röra sig om en pistolräka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 Kan också vara någon av dina snäckor (om du nu har sådana). Jag har sett när mina sitter på rutorna och ibland får de för sig att 'twista' fram och tillbaka några gånger, då slår skalet mot rutan och det låter som att de knackar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Minerva Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 har du någon bläckfisk med skal?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 Jag tycker det är skillnad på knäppningar.. och när snäckorna roterar När det knäpper låter det som ett pistolskott. Ofta några gånger då och då.Snäckorna, när dem roterar så låter det som om man skulle köra en pizza-slizer med taggar över rutan. "d-d-d-d-d-d" typ så.Medan pistolräkan snarare låter "PANG...PANGPANG.. PANG".. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peppz Postat 21 oktober 2007 Författare Dela Postat 21 oktober 2007 Kan också vara någon av dina snäckor (om du nu har sådana). Jag har sett när mina sitter på rutorna och ibland får de för sig att 'twista' fram och tillbaka några gånger, då slår skalet mot rutan och det låter som att de knackar.Jo, det har jag oxå men de låter betydligt mindrehar du någon bläckfisk med skal??Inte så många, nej Jag tycker det är skillnad på knäppningar.. och när snäckorna roterar När det knäpper låter det som ett pistolskott. Ofta några gånger då och då.Snäckorna, när dem roterar så låter det som om man skulle köra en pizza-slizer med taggar över rutan. "d-d-d-d-d-d" typ så.Medan pistolräkan snarare låter "PANG...PANGPANG.. PANG"..Precis så!För ovanlighetets skull så knäppte de nyss oxå, måste säga att de nästan är lite obehagligt, låter som om en ruta ska flyga snart Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Minerva Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 då tror jag att det är en pistolräka:ler: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Minerva Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 Jag tror att det är en pistolräka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peppz Postat 21 oktober 2007 Författare Dela Postat 21 oktober 2007 Hur lockar man fram dendär lille rackaren?Gör han nån skada? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Minerva Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 har du någon gobi?Pistolräkan lever nämnligen i symbios med dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Minerva Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 vet du hur man gör för att få en bild under sitt namn Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 Jag är inte säker på att det är en pistolräka. Om jag minns rätt knäpper pistolräkan en eller tvågånger per omgång och mantisen tre eller fler. Sök på både mantis och pistolräka här så kommer du få mer information. Jag skulle inte heller utesluta att det är en snäcka eller en eremit som skalet slår mot glaset för när de rör på sig.vet du hur man gör för att få en bild under sitt namnOff topic!Gå in i kontrollpanelen. Välj redigera avatar. Löser inte det problemet skickar du ett PM till mig! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 En gång hade jag faktiskt en stooor eremit .. som när han skulle tränga sig förbi där hans skal tog i glaset så kom det lite random knackande mot rutan. Pistolräkan låter mer som att glaset håller på att ska spricka.. det är HÖGT :/Vet inte hur en mantis låter.Hittade en liten räka igårkväll när jag fixade ur all sten. Den var typ 5 cm, snabb som sjutton och hade 2 st klor.. varav den ena större. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
artemia Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 Jag skulle slå vad att du har en mantis. Jag lyssnar på knappandet varje kväll och dom kommer i serier, 4-5 åt gången. Och en mantis kan låta också jätte högt! OM det skulle vara en mantis får du räkna med det att det kommer att ta tid innan du ser den. Om du har inte tur! Det tog ett år för mig att hitta den första och få ut den och det har gått nu 1½ år och nr 2 är fortfarande allt för listig för mig. Det bara dyker upp tomma snäckskal under revpelaren som bevis att han finns och mår bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Minerva Postat 21 oktober 2007 Dela Postat 21 oktober 2007 tack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peppz Postat 21 oktober 2007 Författare Dela Postat 21 oktober 2007 Ja de är ingen som knackar med nått skal mot glaset, Som jag skrev tidigare, man tror att rutan ska spricka Vid eftertanke så började detta ljud efter att min goby blivitt uppkäkad av anemonen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.