Gå till innehåll

Nån knackar på i tanken!


Peppz

Rekommenderade inlägg

En stund efter jag släckt belysningen på kvällen så brukar jag höra knäppningar från tanken. Låter ungefär som att nån knackar med en nyckel mot rutan. 2-5 knäppningar med ca 2-3 sekunders mellanrum. Jag har varit å lyst med ficklampa men ser då inget som är ute å går eller nått annat mystiskt som rör sig.

Vad kan de vara som gömmer sig i min tank? :)

Tackar på förhand för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är skillnad på knäppningar.. och när snäckorna roterar :)

När det knäpper låter det som ett pistolskott. Ofta några gånger då och då.

Snäckorna, när dem roterar så låter det som om man skulle köra en pizza-slizer med taggar över rutan. "d-d-d-d-d-d" typ så.

Medan pistolräkan snarare låter "PANG...PANGPANG.. PANG"..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan också vara någon av dina snäckor (om du nu har sådana). Jag har sett när mina sitter på rutorna och ibland får de för sig att 'twista' fram och tillbaka några gånger, då slår skalet mot rutan och det låter som att de knackar.

Jo, det har jag oxå men de låter betydligt mindre

har du någon bläckfisk med skal??

Inte så många, nej :)

Jag tycker det är skillnad på knäppningar.. och när snäckorna roterar :)

När det knäpper låter det som ett pistolskott. Ofta några gånger då och då.

Snäckorna, när dem roterar så låter det som om man skulle köra en pizza-slizer med taggar över rutan. "d-d-d-d-d-d" typ så.

Medan pistolräkan snarare låter "PANG...PANGPANG.. PANG"..

Precis så!

För ovanlighetets skull så knäppte de nyss oxå, måste säga att de nästan är lite obehagligt, låter som om en ruta ska flyga snart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på att det är en pistolräka. Om jag minns rätt knäpper pistolräkan en eller tvågånger per omgång och mantisen tre eller fler. Sök på både mantis och pistolräka här så kommer du få mer information. Jag skulle inte heller utesluta att det är en snäcka eller en eremit som skalet slår mot glaset för när de rör på sig.

vet du hur man gör för att få en bild under sitt namn

Off topic!

Gå in i kontrollpanelen. Välj redigera avatar. Löser inte det problemet skickar du ett PM till mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gång hade jag faktiskt en stooor eremit .. som när han skulle tränga sig förbi där hans skal tog i glaset så kom det lite random knackande mot rutan. Pistolräkan låter mer som att glaset håller på att ska spricka.. det är HÖGT :/

Vet inte hur en mantis låter.

Hittade en liten räka igårkväll när jag fixade ur all sten. Den var typ 5 cm, snabb som sjutton och hade 2 st klor.. varav den ena större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle slå vad att du har en mantis. Jag lyssnar på knappandet varje kväll och dom kommer i serier, 4-5 åt gången. Och en mantis kan låta också jätte högt! OM det skulle vara en mantis får du räkna med det att det kommer att ta tid innan du ser den. Om du har inte tur! Det tog ett år för mig att hitta den första och få ut den och det har gått nu 1½ år och nr 2 är fortfarande allt för listig för mig. Det bara dyker upp tomma snäckskal under revpelaren som bevis att han finns och mår bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...