Tommy Postat 2 juli 2004 Postat 2 juli 2004 Köpte akvarium igår, 2 st men ett av dem var limmat stående ovanpå bottenskivan (alla sidor) Akvariet är 170x50x50. Är detta felaktigt limmat? Akvariet är inte nytt (10 år gammalt) Vad är nackdelen med att det är limmat på detta sätt jämfört med när fram/baksida limmas mot bottenskivans kant? Citera
Guest Igge Postat 2 juli 2004 Postat 2 juli 2004 vad jag har fattat så blir dom inte lika starka+ att botten glaset kan sjunka ner på mitten om inte ställningen det står på är så byggt att den inte sviktar ner Citera
Tommy Postat 2 juli 2004 Författare Postat 2 juli 2004 okey, kanske skulle hjälpa om jag limmar dit 5 cm remsor mot botten och långsidorna då? Citera
GÖRAN Postat 4 juli 2004 Postat 4 juli 2004 Bättre om du lägger yterligare en bottenruta som blir invändig.Detta kan du ju fixa i samband med att du limmar om det. Du bör nog det ,eftersom du nämner att det är 10 år gamalt. Inget jag skulle fylla upp då. Citera
Mazi Postat 4 juli 2004 Postat 4 juli 2004 Ska bygga en sump på 120 liter. Ska rutorna stå på bottenglaset eller inte ?MVH Mazi Citera
GÖRAN Postat 4 juli 2004 Postat 4 juli 2004 Nej . Du bör limma sidorna mot bottenglasets kan. Jag upplever att det blir stabilare så. Det är även lättare att limma mot botten, tycker jag.Lycka till med bygget. Citera
Mazi Postat 4 juli 2004 Postat 4 juli 2004 Jag byggde ett 80-liters för typ en månad sen, då limmade jag ovanpå bottenglaset. De på Zoopet sa att det bara limmades runt bottenglaset i ramakvarier. Stämmer det ?MVH Mazi Citera
wrang Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 Nej detta stämmmer inte mitt akvarium är limmat med sidorna utanför bottenglaset. Citera
Mazi Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 OK, då limmar jag min sump runtom bottenskivan !MVH Mazi Citera
Klubbsson Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 Jag har hört att metoden att limma runt bottenglaset är mera vanlig i Tyskland. Men själv ställer jag sidorna på bottenglaset, fördelen med den metoden är att det spelar lite mindre roll med storleken på glasskivorna. Citera
zippo Postat 5 juli 2004 Postat 5 juli 2004 här är en som tipsar hur man gör http://w1.413.telia.com/~u41304321/akvarie.htmenligt honom "Jag brukar limma ihop gavlar och sidostycken först det blir snyggare så ,om man lägger bottenrutan invändigt. Annars lägger man botten först och placerar ut tändstickor på glaset och ställer rutorna på den men smaken är som baken delad." Citera
Guest pterois Postat 4 augusti 2004 Postat 4 augusti 2004 Vad e d för sjukt bra silikon som klarar trycket från ett 1000l kar utan ram? Citera
Niclas Postat 4 augusti 2004 Postat 4 augusti 2004 Vanligt sillikon, ättiksbaserat. Ramen är endast en "kosmetisk" åtgärd. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.