Gå till innehåll

Teknik !


Mazi

Rekommenderade inlägg

Skulle denna skummaren vara bra till 375 liter + 125 liter sump:

http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=997

Skulle denna pumpen (x2) vara bra till 375 liter + 125 liter sump:

http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=477

Skulle denna belysningen vara bra till 375 liter + 125 liter sump:

http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=292+ http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=210

Skulle denna UV-C´n vara bra till 375 liter + 125 liter sump: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=1032

LÄS DETTA FÖRST !!!

Jag ska ha ljuskrävande koraller och anemoner. Jag ska ha fiskar som gillar cirkulation. Ang. belysningen så tänkte jag ha en stor hög LS i mitten som den andra lampan ska sitta över. T5-armaturen ska sitta vid framkanten av akvariet. Hur kopplar man så att pumparna pumpar upp i akvariet från sumpen ? Ska man sätta PVC-rör ? Jag ska ha avrinningsrör i bottnen på akvariet. Ska jag bara sticka igenom ett PVC-rör och silikona kanterna, eller ska jag göra nån sorts koppling ? Kan man sätta ett UV-C rör över sumpen, istället för UV-C-filter ?

MVH Mazi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha ! Skulle det gå med bara T5-armaturen ? Skulle det gå bra med en MH-lampa från Swedish Grow-systems, istället för den på PWSS ?Behöver tips på salt/Ph-mätare ! Behöver även svar på mina ursprungliga frågor !

MVH Mazi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

1. Skummaren funkar alldeles utmärkt. Många har den och är väldigt nöjda.

2. Jag tycker du skall satsa på Tunzes Stream pumpar om du vill ha mycket blås i akvariet. Kanske du kan köra med 1 eheim 1262 som retur till akvariet och sedan ett par stream pumpar som cirkulation.

3. Många tycker nog att du skall köra MH istället för en T5 armatur men jag kan inte uttala mig eftersom jag aldrig kört med T5.

4. Borde funka fint.

Pvc-rören som går genom akvariebotten sätter du fast med en sk. tankgenomföring. De som säljer pvc-delarna till dig borde även ha detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med samma uppsättning av ljus som du skrivit (4x54W T5 och 150W MH) i 120x40x50. tycker det är lite svårt att få en snygg spriding med 1XMH i ett 120 långt kar... nu i effterhand hadde jag valt 2x150W MH 2x54W T5

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Kan jag bygga en egen T5-armatur med 8/10 T5-rör á 54 watt ? Kan man göra det i trä och klä den med alluminium invändigt ? Vad rekommenderar ni ?

Kan jag köra med en Eheim 1262 som returpump och en Tunze turbelle stream 6060 som cirkulation i karet ? Eller ska jag sätta flera små pumpar bakom LS-högen ?</A>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan i min huv kör jag med bara T5 rör som zippo skriver.

Huven är byggd i playwood målad med badrumsfärg invändigt och reflektorer sedan för lysrören.

Har satt en fläkt i huven för att få cirkulation under huven och en viss kylning på rören och vattenytan

akvariehuven1.jpg

akvariehuven2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att du har ett standard 375L på 150x50x50,du ska inte köra 80W T5or isåfall? 54W är ju bara ca 120cm medans 80W-rörenär 146cm. Sen tycker jag ju själv inte att mina rör ger speciellt mkt ljus när djupet är mer än 30-40cm,där nedanför sträcker sig skivanemonerna på sig för att få mer ljus. Kanske hjälper lite med att ha fler rör men jag tror det smidigaste hade varit att köra på 2x150W MH i mitten och sen 1-2 T-5rör på sidorna,beroende lite på hur mkt som går plats.

-----------------1-2st 80W T5----------------------

||150W MH|| ||150W MH||

-----------------1-2st 80W T5----------------------

Själv har jag ju ett 325L (130x50x50) och kör då med ett rör på var långsida och sen har jag en 250W MH som ligger och väntar på mig hemmavid. Är skeptiskt till att du klarar få på 8 st rör,jag har ju iofs alu-ram som tar några cm på sidorna men mellan T5-reflektorerna har jag bara ca 30cm spelrum. Tror reflektorerna var 8cm breda,kanske finns smalare reflektorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag bygga en egen armatur (precis en sån som aerie "ritade"). Kan jag använda såna lampor som jag länkade till i mitt första inlägg i denna tråden, om jag skaffar egna fästen och reflektorer ? Eller kan jag slippa reflektorer om jag klär "huven" med alluminium invändigt ? Ska man göralisterinuti huven som vilar på (akvarie)glaset ? Ska man måla hela huven med badrumsfärg ?

Måste man koppla skummaren (turboflutor 1000 multi)till en pump, isåfall vilken ?

Kanman koppla UV-C-filtret till ett innerfilter som man har i sumpen ?

MVH Mazi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle detta vara bra att använda, om jag bygger armatur och reflektorer själv ?

<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=0 width=623 border=1>

<T>

<TR>

<TD width="60%">

Produkt</TD>

<TD width="8%">

Antal</TD>

<TD width="8%">

Enhet</TD>

<TD width="11%">

A-pris</TD>

<TD width="14%">

Summa</TD></TR>

<TR>

<TD vAlign=center width="60%">

T5 Deltec Deep Ocean D&D 80w 146cm </TD>

<TD vAlign=center width="8%">

1</TD>

<TD vAlign=center width="8%">

ST</TD>

<TD vAlign=center width="11%">

268:00 </TD>

<TD vAlign=center width="14%">

268:00 </TD></TR>

<TR>

<TD vAlign=center width="60%">

T5 Deltec Midday D&D 80 w 146 cm </TD>

<TD vAlign=center width="8%">

1</TD>

<TD vAlign=center width="8%">

ST</TD>

<TD vAlign=center width="11%">

246:00 </TD>

<TD vAlign=center width="14%">

246:00 </TD></TR>

<TR>

<TD vAlign=center width="60%">

T5 Deltec Aquablue D&D 80w 146cm </TD>

<TD vAlign=center width="8%">

1</TD>

<TD vAlign=center width="8%">

ST</TD>

<TD vAlign=center width="11%">

266:00 </TD>

<TD vAlign=center width="14%">

266:00 </TD></TR>

<TR>

<TD vAlign=center width="60%">

T5 Deltec Actinic Plus D&D 80w 146cm </TD>

<TD vAlign=center width="8%">

1</TD>

<TD vAlign=center width="8%">

ST</TD>

<TD vAlign=center width="11%">

284:00 </TD>

<TD vAlign=center width="14%">

284:00 </TD></TR>

<TR>

<TD vAlign=center width="60%">

Aqualine Buschke HQI 13.000 kelvin 150w </TD>

<TD vAlign=center width="8%">

2</TD>

<TD vAlign=center width="8%">

ST</TD>

<TD vAlign=center width="11%">

800:00 </TD>

<TD vAlign=center width="14%">

1 600:00 </TD></TR>

<TR>

<TD vAlign=center width="60%"></TD>

<TD vAlign=center width="8%"></TD>

<TD vAlign=center width="8%"></TD>

<TD vAlign=center width="11%">

Summa</TD>

<TD vAlign=center width="14%">

2 664:00</TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...