Gå till innehåll

Da capo Balling


jonasroman

Rekommenderade inlägg

I tråden kalkmixer önskade en medlem att vi öppnade en ny tråd angående Balling på nytt. Jag kan nu tyvärr inte hitta vem de var, men enligt dennes önskan, så startar jag denna tråd därför.

de finns många frågor rörande balling, o mkt erfarenhet. En del har en historia att berätta, en del är igång att starta upp, o en del funderar fortfarande på valet mellan kanske balling o reaktor. Därtill har en del frågor stötts o blötts angående doseringar, behov an NaCl fritt salt eller ej, samt den ngt modifierade ballingvarianten som går under artistnamnet "balling light".

metoden intresserar mej eftersom den i alla fall rent matematiskt är klockren, utan restprodukter, och med en unik förmåga att styra Ka o Ca väldigt exakt. Därför är de svårt att förklara de som en del rapporterat, att balling på längre sikt tycks fungera sämre. Där bör väl nämnas att de finns såklart massor av erfarenhet med folk som säger precis tvärtom, som kört med balling i åratal, o har fantastiska kar. Man skall ju inte blunda för något av scenariorna, men oftast kanske orsaken är multifaktoriell.

Inbjuder alla som vill, på var o ens nivå, att delta i denna tråd, med förhoppning att vi kan lära varandra så mkt som möjligt.

Allt gott

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt kar som jag startade för drygt 8 månader sedan har jag haft svårt att hålla Ca och Mg på önskad nivå. Ca har hela tiden dragit sig ner under 400, gärna mot 350. Mg drar sig hela tiden ner mot 1200.

Jag byter mycket vatten, 13% i veckan. Har mycket fisk men inte så många koraller, några mjukisar, en Ephyllia, ett antal bitar Acropora samt skivanemoner och en sten korallpolyper.

Alltså inga större mängder koraller som förbrukar kalcium. Uppenbarligen hjälper inte vattenbyten för att hålla Ca på önskvärd nivå.

Det som förbrukar Mg i mitt kar måste vara alla fina kalkalger som kommit. När de stannat av i tillväxten har jag tillfört magnesium i pulver form och det hjälper mycket bra.

Jag tycker det är hyffsat enkelt att tillföra Mg i pulverform och Ca i flytande form för att ligga på bra värden. Skall ner till Tyskland idag för att köpa vitaminer och planerar in ett besök i någon Zoo butik för att köpa på mig Mg och Ca i pulverform.

Åter till trådens ämne. Varför gå över till Balling? Det går ju att boosta vattnet med pulver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde men faunamarins balling light. Funkade kanon, men blev för min del dyrt. Säger inte att det kommer bli det för alla. Hade det inte gått åt så mycket salter som det gjorde för mig så hade jag forsatt, Då det är en simpel metod att hålla kalcium, kh och magnesium uppe.

Det ända jobbiga är att blanda salterna och hur jobbiget är det? :)

Sen är det bara att börja dosera, mäta värderna och ställa in rätt mängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt lilla kar så skulle det ju inte bli speciellt dyrt och jag hade då tänkt blanda och dosera manuellt. Jag vet inte skillnaden mellan Light versionen och originalet men Light låter som en bra start. Någon bra länkt till recept och tillvägagångssätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde men faunamarins balling light. Funkade kanon, men blev för min del dyrt. Säger inte att det kommer bli det för alla. Hade det inte gått åt så mycket salter som det gjorde för mig så hade jag forsatt, Då det är en simpel metod att hålla kalcium, kh och magnesium uppe.

Det ända jobbiga är att blanda salterna och hur jobbiget är det? :)

Sen är det bara att börja dosera, mäta värderna och ställa in rätt mängd.

hur mycket doserade du i ditt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...