Gå till innehåll

Uppgradera Giesemannramp?


petnym

Rekommenderade inlägg

Någon som vet om det går uppgradera en Giesemann MH-ramp (med separat ballast) till en annan effekt genom att bara byta ut den vita lådan med ballasten (och själva lampan givetvis)? Eller sitter det något mer än bara lampan i själva ramp-delen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga... Är det 150W du försöker uppgradera så måste du byta sockel till Fc2-sockel. Är det en 250W TS du försöker uppgradera till 400W TS, och försöker du uppgradera en E40-socklad till något större... ja då blir det enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Giesemann system 400 plus 250W E40 som jag funderade på om man kan uppgradera till 400W... Sen kom jag på att jag även har en Giesemann Nova II 150W TS, och funderade på ifall den går att uppgradera till 250W. Frågan är om det sitter några kondencatorer eller liknande i själva rampen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det jag menar... Nya ballast kostar kanske 200-300:- beroende på källa. Ny konding kring 50-lappen (då den kanske har blivit torr). Är tändaren schysst så slipper man ju utgiften på c:a 150:-, så återstår bara sockeln på 250:-.

Redan där är man uppe i 500-lappen och ibland hittar man Nova II:or för en ganska billig peng...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...