Gå till innehåll

Maxans Percula 120 projekt


maxan

Rekommenderade inlägg

Kör också på aquabee 2000 L.

Sket i plastskivan. Jag fyller lika högt som avrinningen - returpumpen fixar ju att vattnet stiger i karet och rinner tillbaka. Det som kan strula till sig är om pumpen är för kraftig - då hinner inte ytavrinningen med och vattnet stiger i karet, men det märkte du ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör också på aquabee 2000 L.

Sket i plastskivan. Jag fyller lika högt som avrinningen - returpumpen fixar ju att vattnet stiger i karet och rinner tillbaka. Det som kan strula till sig är om pumpen är för kraftig - då hinner inte ytavrinningen med och vattnet stiger i karet, men det märkte du ju.

mm, ok.. skall kanske pröva höja upp vattnet sen.. då får man in mer LS i ena facket också.. får testa det i samma veva som jag petar in AB 2000L med T-korset :) Men då sätter jag pumpen högre upp i returfacket för att begränsa hur mycket vatten den kan trycka in i huvudkaret... minska risken för olyckor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Införskaffat ett fosfatfilter, Deltec FR509, och tryckt ner det i cirkulationsfacket (längst till vänster). Den AquaBee3000 som ligger där vibrerade lite mer vilket var irriterande så nu har det åkt på en timer på den pumpen. Har en Tunze nanostream och Korallia2:a ute i karet som vispar en del vatten så det gör inte så mycket.

Nästa steg som måste lösas är skummare och bättre belysning, kör just nu med min "gamla" 4x38W ramp som är lite väl klen för detta kar.. Var förbi triton idag men det "ända" jag kom hem med var fosfatfiltret, kanske lika bra det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofrivillig fraggning av Euphyllian blev det under natten när en sten tydligen ville drulla förbi Euphyllian. På nätterna är ormsjöstjärnan ute och motionerar och hjälper till med möbleringen. Euphyllian som nu är två verkar ha tagit det bra eftersom båda delarna med 3-4 armar i respektive "blommar ut".

Mina clowner börjar bli större vilket märks av bitmärkerna jag nu får på armarna. Räknar till 8st röda märken efter deras bett idag. "This town ain't big enough for us two!".. :)

Har fått tips på armatur som jag skulle kolla lite mer på.. 2x150W MH samt 4x54W T5.. Verkar nice..

Skummare hade jag på G på Triton men efter att OveB fått tillbaka förnuftet grusades mina primära planer. Har petat ner en Tunze-skummare i karet just nu i väntan på den "slutliga". Den fick inte plats baktill i "skummarfacket".

Inga nya bilder eftersom det ser så rörigt ut just nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
  • 2 år senare...

Ja det var väl dags att om inte annat för egen del dokumentera förändringen. Känns inte som någon jätteförändring.. Eyphylisen har förökat sig kan man säga.. köpt lite andra korallet, poppat i lite mer fisk.

Har väl inte riktigt varit nöjd, får ingen riktig fart på de SPS:er som är i karet, har lite problem med lite högt nitrat men jag inbillar mig att det sakta blir bättre.

Filar/drömmer som bäst om en ny burk.. Runt 550-650 liter + sump men kanske inte öka levande sten utan få mycket mer simyta för fiskarna och en chans för de koraller jag har att verkligen vräka ut sig.. Sinularisen åker väl på sikt men skit samma :)

Blev lite inspirerad att uppdatera denna tråd efter att sett alla clownyngel simma omkring i karet medans räkorna for omkring som galningar för att försöka fånga dem. Clownparet leker mer eller mindre regelbundet 1-2 ggr / månaden men jag har aldrig försökt driva upp clownyngel.. Jag och clownhonan (även kallad "bitchen") kommer inte riktigt överens. Det är blodvite på mig när jag fixar något i karet. Skall beställa långa gummihandskar så får vi se om jag slipper blöda från armarna efter att ha behövt fixa något i karet.

post-2613-14468920769758_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

post-2613-14468927077831_thumb.jpg

Beställt en 2x150W Pacific Sun Hyperion R2 i deras jubileumskampanj. 995 EUR... Nu kör de en drive med 3x150W för 1490 EUR.. Begränsat antal.. Så med lite "flax" går det att fånga ett ex till ett riktigt bra pris :)

Behöver verkligen nytt ljus nu!

Funderar (som vanligt) på en större balja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...