Gå till innehåll

Maxans Percula 120 projekt


maxan

Rekommenderade inlägg

Nu är det dags för uppdatering/omjustering av alla burkar i hemmet. 360l sötvatten i vardagsrummet skall ersättas av ett Percula 120 som skall ta över avvecklingen av saltkaret på 160l i köket.

Har haft ögonen länge efter något nytt kar. När väl Ove slog till på ett av Tritons burkar de hade ståendes kunde jag inte motstå :)

Karet köptes utan bänk (förstörd på en mässa) så nu skall det till någon lösning att ställa karet på innan projektet kan fortskrida...

Förslag:

* Måttbeställd aluminiumram

* Måttbeställd svetsad ram

* träbänk

Svetsad ram med justerbara fötter är väl det jag fått tips om är det rätta. Jag tror det var Vargklo som lät svetsa en någonstans i Sollentuna?

Eftersöker lite mer exakt input :)

Hur klär man "enklast" in ramen när man väl kommit så långt?

Några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svetsad ram med justerbara fötter är väl det jag fått tips om är det rätta. Jag tror det var Vargklo som lät svetsa en någonstans i Sollentuna?

Eftersöker lite mer exakt input :)

Det var Bengtssons Smide i Täby som gjorde den.

EDIT: Frågan är om det inte är smartare med en träbänk. Den är praktiskt taget "gratis" och du behöver ju inga mängder utrymme under !?

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju också köpa ett original underställ för en percula.

Jag har inte lyckats få fram prisuppgift på det ännu. Jag har ett RENA 360L, en ny bänk till det karet kostar c:a 3200:-.. Jag gissar Percula tar ungefär samma peng för en ny bänk.

Det är ett alternativ men jag undersöker andra vad jag tror blir billigare alternativ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var Bengtssons Smide i Täby som gjorde den.

EDIT: Frågan är om det inte är smartare med en träbänk. Den är praktiskt taget "gratis" och du behöver ju inga mängder utrymme under !?

.

Vill helst matcha material mellan möbel och kar. Det gäller att hitta något att "täcka" möbeln med som matchar med karet. Fanérkompaniet var inte jättebilligt, får åka ut till byggvaruhusen och kolla runt igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett Rena också.. ett 600L , knappast billigt, men försök hitta en prisuppgift på Perkula's bord.. så du vet säkert o inte gissar bara..

Faktum är att jag inte tycker Percula-bänken är "världssnygg" :) Jag tycker inte det är så snyggt att karet hänger så mycket utanför möbeln, det skall lixom "smälta" in med möblemanget runt omkring.

Det finns som alltid ett annat problem i hemmet, något som många kanske känner till som "WAF" (Wife Acceptance Factor). Har haft överläggningar idag och det är OK med en egengjord möbel som isåfall kommer att lasseras i en mörkare färg och sedan lackas.

Skall leta lite och skicka några mail gällande percula-möbeln, det är såklart bekvämast.... men.. WAF:en *sigh* :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett steg i målet att få igång Percula-karet är avklarat. Avyttingen av mitt gamla 360l sötvattenkar. Satte ut en annons på blocket och det tog väl 1 timme inne det var sålt. Ytterligare några timmar innan det var borta.

Jag var runt och kikade i lördags på olika skivor samt forumets alla fina byggen som finns. Jag har bestämt mig för att iallafall dra ihop en träbänk.

Jag tänker bygga den med 45x70-profil med 6st ben för att fördela tyngden. Det verkar vara den lösning de flesta valt, vissa kör dock 45x45 men då med något mindre kar.

Det svåraste är att bestämma hur jag skall klä möbeln. Alternativen är att inhandla lite material på IKEA från köksutbudet alternativt så fanns det en 18mm plyfa-skiva som hade ett bra mått att såga ut sidor. Problemet med plyfa-historien är att lösa dörrar.

IKEA-spåret känns hetast som alternativ.

btw, damen i hemmet sa "Nu är det ju perfekt läge att måla om vardagsrummet innan du sätter igång det nya akvariet". GO' NATT!!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det rör sig frammåt.

Efter mycket om och men bestämde jag mig för att bygga en egen ställning efter att ha sökt lite inspiration på forumet.

Har byggt allt i 45x70 plus en 45x210 som jag skall som jag även skall fästa en del elektronik och aparatur i.

Använder 12 mm plyfa som botten och topp-plata samt att jag målat allt i Akryl täckfärg från Nordsjö.

Köpte först 10 ben för att sprida lasten över, behövde komplettera med skruvfötter för att justera ojämnheter.

Skall dra ett till varv med färgen och även måla kanten av frigolitskivan som karet står på.

Håller som bäst på att fundera på vilka täckskivor jag skall använda mig av. Jag har byggt med mått så att IKEA's 60x70 köksluckor skall passa, vi får väl se hur det slutar.

Har börjat fylla på med osmos-vatten, går ju inte direkt snabbt :) Tror det kommer bli bra.. Kompisarna som bor ute i 180-liters karet kommer nog trivas i ett större kar.

post-2613-14468914682383_thumb.jpg

post-2613-14468914682556_thumb.jpg

post-2613-14468914682713_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fint! vet inte vad du har för golv under karet men dom dära ställbara fötterna ser ut att kunna göra märken och avtryck efter sig när det blir lite kilon på dom? kanske kunde lägga en skiva under allt som får ta den smällen? eller göra en ram som fötterna kan vila på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fint! vet inte vad du har för golv under karet men dom dära ställbara fötterna ser ut att kunna göra märken och avtryck efter sig när det blir lite kilon på dom? kanske kunde lägga en skiva under allt som får ta den smällen? eller göra en ram som fötterna kan vila på?

Jo, god tanke. Men jag hade tidigare ett 360l som stod på 6 fötter, nu är det 450l på 10 fötter, så jag hoppas det skall gå bra nu också.

Jag ville få upp karet lite jämfört med vanliga möbler så att man kan torka ordentligt under karet vid behov. Skulle jag ställa det på en skiva riskerar jag att det kryper in fukt under skivan och det skulle kännas som ett större problem.

-------

Har fyllt på med lite mer än 100l nu.. man får inte ha bråttom att trycka osmos :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är allt uppe och snurrar. Köpte på mig 50kg inkörd sten förra veckan. Har slangat över en hel del av vattnet från gamla karet och inatt fick all sten, fisk, räkor m.m. ta sista resan från lilla hotellet till stora.

När jag flyttat klart allt såg jag att jag hade hundratals små räkyngel som simmande omkring uppe vid vattenytan vid ljuset. Kunde bara konstatera att fiskarna verkar klarat flytten bra eftersom de satte igång att äta upp alla yngel :(

Någon gång i framtiden skulle jag vilja lyckas att odla upp räckor eller någon annan saltvattensfisk precis som man odlade i sötvattnet.

Bilder kommer snart....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice. Jag tycker revet ser lite väl brötigt ut - är det färdigbyggt (kan vara för att man ser det rakt frammifrån också såklart)? Mitt första rev var rena katastrofen, men nu tycker jag att jag fått till det bättre. Vad har du för setup på pumparna, och vad kör du med för media och pryttlar i sumpfacket? Jag skulle gärna se ett foto ned i sumpen faktiskt (man vill ju kolla andras lösningar i perculan, hehe)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här och väntar på ett nytt percula som skulle kommit i söndags men jag får nog vänta några dagar till.

Är det 50 kilo sten du har i ditt kar?

Jag funderar på hur mycket sten jag behöver för att bygga en massiv vägg upp mot ytan i mitt kommande percula 120.

Jag har 40 kilo som jag förstår inte inte kommer räcka så långt men hur mycket mer tror ni jag behöver?

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oveb: Mmm, japp, lite tomt på hårdingar, får planera in ett besök i Zollentuna :) Har inte velat fylla på tidigare eftersom det var så trångt i lilla karet. Behöver få till någon bättre belysning, håller ögonen öppna efter någon bra armatur på begg-marknaden.

En sak är säkert, det är ganska nice att ha klättrat upp från 180l till 450l :) Framförallt har fiskarna fått mer simyta vilket var en av de stora anledningarna för mig. Nu skall jag i med några till firrar.

---------------------------

Trilobite: Jo, jag håller med om att det är lite "oplanerat", men det handlade mest om att få över allt från det gamla (lilla) till det nya. Får se om och när jag orkar fippla till det, det finns många bra grottor för räkorna och andra fiskar som skall komma till.

Jag kör en OceanRunner 3000l/h i cirkulationsfacket, har en 2000l/h där i också men avstängd just nu. Tycker den "vibrerar" lite väl.. I returfacket kör jag en returpump på c:a 1000l/h men den vill jag byta ut till någon tystare. Hade tänkt att ha OR2000l/h där men det blev för högt flöde, skulle behöva strypa den lite. I karet sitter just nu två streamers, Tunze nano och Korallia 2:an. Jag har en Tunze med multicontroller men vet inte om jag skall dra igång den i karet eller inte.

Jag har hackat upp LS och lagt istället för svarta kulorna samt att jag har en påse med aktivt kol där just nu.

Kör i nuläget skummarlöst och funderar som bäst på vad jag skall hitta på där.

Finns ingen sexig setup att fota ännu eftersom det inte finns mycket där :)

-----------------------

Lucas: Jag köpte 50kg utöver det jag hade i mitt förra kar som kanske var 30-40kg. Beroende på hur du bygger och vilken sten du har skulle jag uppskatta att du lär behöva 70-100kg för att bygga en "massiv stenvägg" upp mot ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också LS i filterfacket - jag har en 2000L returpump, men jag löste det så att jag lät pumpen gå in i ett T-rör - det ena går ut i retur, den andra tillbaka över den upphackade LS:en. 1000 L ut ur returfacket, 1000 L tillbaka över filtermediet. Funkar utmärkt faktiskt. Jag skulle nog skaffa en påhängsskummare och ha ännu mer LS i skummarfacket, det blir sen någon gång. Jag gillar iofs att slippa ha en extra burk på utsidan, och den skummare jag har är rätt ok. Du kan ju kolla in hur jag riggat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trilobite: Bra idé med T-röret, skall fundera lite på den lösningen, den är det nog inte omöjligt att jag kopierar om jag kan få min 2000l/h.. Såg att jag stoppat något konstigt i pipan :) Det är inte OceanRunner jag har utan 2 st Aqua Bee's...

Funderar också på påhängsskummare men det finns ju lite "riskfrågor" att lösa först..

Hur hög är nivåskillnaden mellan överrinningen och ditt fack med LS? Min vattennivå ligger strax över kanten där man lägger den här plastskivan med hål i.. Har lagt en påse med kol för att "dämpa" skvalpandet.. kanske borde fylla upp med mer vatten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...