Gå till innehåll

Akut vävnadsdöd! Vad göra???


ramq

Rekommenderade inlägg

Som topic lyder.

Jag skaffade mig ett flertal SPS:er från Fiend varav en var riktigt hängig redan innan den kom i mina händer. Just nu syns det att den har tappat väldigt mycket vävnad och jag befarar det värsta...

post-2432-14468914597706_thumb.jpg

Detta hände på exakt samma sätt med mina 3st staghorns som gick och dog för mig!

Min fråga - finns det något som helst att göra i det här läget?

Det är inga utsträckta polyper, så några fritt drivade mat får den ju inte upp och ljus.. ptja, jag har satt alla koraller på botten då dom tidigare varit under lite svagare T5-ljus. Ska jag chansa att sätta den högst upp i karet istället? Det känns ju nästan som att jag inte har speciellt mycket att förlora på att chansa...

Vattenvärdena är stabila och bra, kan tilläggas. Har rätt bra cirkulation på vattnet efter 6080-modden, men dom andra har polyperna ute så det borde inte vara för mycket flås i burken heller...?

Hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle försöka få loss friska småbitar av korallen och lägga på någon sten där dom inte blåser iväg och får lite ljus.

Har haft små 1-2 mm "fliser" som lossnat när jag fraggat acros och landat på levandestenen och växt till sig, så det är inte omöjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack pimo, det känns som att det skulle vara det enda alternativet än att bara sitta och se på misären.

När du säger "lite ljus", menar du lite ljus, alltså att den inte ska få för mycket?

EDIT: Sagt och gjort - Nu har jag 3st bitar med "frisk" vävnad som ligger på LS med både bra med ljus och med bra cirkulation. Nu är det bara att hoppas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske borde tillägga att alla andra mår hur prima som helst, växer så det knakar också.

Yes, jag vet att jag är ute på djupt vatten med att inte köra med någon skummare ännu, men som sagt jag jobbar på det. Du kanske har lite mer vetenskapliga fakta kring varför jag borde sluta helt och hållet med min näringssäkning? (Om det har med den här tråden att göra, vill säga)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med vodkan är att den ökar bakteriefloran, vilket ju oxå gör att när de "reproducerar" sig alltså dör o kommer nya (den vita filmen på rutorna) så är det meningen att skummaren ska skumma ur de döda bakterierna. Utan skummare så blir det alltså svårt att hålla balansen och tillslut finns risken att karet inte klarar den ökade biologiska belastningen som de döda bakterierna medför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterierna konsumerar syre och en skummar syresätter även vattnet. En av anledningarna till att man krashar ett vodka-system är just syrebrist och då slår du ut allt.

Dina nya koraller behöver aklimatisera sig, om du ändra förhålladerna(t.ex. mer vodka = sjunkande näringsnivåer) så blir det svårare för dem att anpassa sig till den nya miljön(de vet inte till vad de ska anpassa sig).

Börjar du sen att ta död på zooxantellerna så kan jag tänka mig att de blir lite uppgivna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ZeoSpur testet skedde under försiktiga former och jag har försökt överblicka effekterna av det. Hittills är det fullt hanterbart och har inget med just denna döende fragg att göra. (Inte ens inom samma tidsram som den kom i karet)

Stylopocciglow har gjort sitt till och är under kontroll, det är dessutom under sista "10-dagars perioden" på den här körningen, så det är över hur det än är. Mina stylophoror har fått världens skutt i tillväxt och resterande SPS:er är oberörda.

Vet inte om du läst om mitt vodka-äventyr, men jag ligger på en ytterst försiktig dos på 1.8ml/700l, och det är vad jag vet nästan en fis i rymden. Med en nitratnivå på 5ppm och mellan 0.1 och 0.25 i fosfat så finns det ju inte heller så mycket att tro det sänks sådär jättesnabbt och mycket...?

Jag hade inte gissat på att en skummare är dålig på att syresätta, men syresättning är jag inte orolig över i mitt kar, möjligtvis exportering av näringsämnen vilket idag sker endast genom att suga ur sumpen med vattenbyte.

Som sagt - den här fraggen var dömd redan från början. Min fråga var om det fanns något sätt att försöka häva vävnadsdöden, men det verkar inte finnas något alternativ till detta, annat än jag nu provade att klippa ner den i beståndsdelar och hoppas på att någon bit överlever.

Resterande fraggar ser friska ut och verkar klara anpassningen mycket bättre - jag har sett ett flertal polyper som sakta kryper fram allt eftersom. Möjligtvis var vävnaden redan för illa åtgången för att det skulle gå att rädda fraggen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur man kan tillsätta ZEOspur under försiktiga former, det går ju ut på att ta död på zooxantellerna.

Jag utgick från din bildtråd och trodde att det vara sant.

"Liten rapport:

Första ZEOspur-skottet gick ju som ni vet verkningslöst, av allt att döma så här långt. Det blir ett nytt skott nu på Lördag 27/10.

Jag har kört nu 7 dagar nu med 2ml vodka och från att först ha märkt en stegring i gröna "skitalger" på rutan efter 3-4 dagar, är det nu nästan helt utan! Det finns kvar, men det är en markant skillnad. Idag går jag även upp till 3ml vodka/dag och jag tror effekten kommer att bli ännu mer synbar nu.

Jag har kört 6 dagar (av 10) med KZ Stylo-Pocci-Glow och mina stylopora har faktiskt börjar färga om en del... Det är inte mycket, men det märks skillnad. Jag märker även en signifikant tillväxt på dom. "

Kul att det går bra för övrikt, skynda långsamt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne: Tillsätta ZEOspur under försiktiga former innebär t.ex att halvera rekommenderad dos bara som ett exempel, sedan att iaktta alla former av förändringar. Ser inget som helst problem med det. Vodkan har jag inte ökat på ännu, då skummarfrågan inte är löst.

Jag skyndar för övrigt alltid långsamt, speciellt när man vågar prova något ingen annan vågar...

Pimo: Ett tag var det macros och hålla ett bra KH, sedan har jag kört en mindre skummare för att få ut det värsta, dock en fis i rymden. Rowaphos fick gå under en månad tills jag inte såg någon skillnad längre. Det som verkar hjälpa bäst just nu är brännvinet + zeolithen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inget problem egentligen, att en fragg kolar vippen händer ju. Alla fraggar jag limmar överlever inte heller. Däremot så tror jag inte att det är bra att köra pocci glow och zeospur samtidigt. pocci glow är ju också ett medel för att minska ner de mörkare zooxanhellerna på bla pocilloporor och seriatoporor. Det borde ju räcka med zeospur. Du skriver att inget har hänt efter doseringen av zeospur, på zeovit guiden läste jag en gång att man måste dosera rätt för att få verkan, för lite så ger preparatet ingen effekt och att man inte får dosera för mycket, det gäller att veta vilken vattenvolym man har i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har doserat efter instruktion från Teddan där han föreskrev halverad dos första gången. Mycket riktigt hände det inte så mycket... Nästa gång är det ju full dos som gäller.

Eftersom jag har fått i ett antal nya fraggar så beslutade jag att skjuta upp nästa spur, så nog om det.

Och visst, jag håller med dig, det är inte alla fraggar som överlever när man limmar dom. Nånstans kring 8-9 av 10 klarar sig och ungefär samma statistik har jag på dom småbitar jag har i burken nu där 75% av dom är limmade här på plats.

För er nyfikna så ha samtliga tre småbitar som hade vävnad kvar gått bort helt, så det är bara att begrava tråden. Dumt att ens försöka få liv i en redan döende korall, men jag trodde det var någon här som hade lyckats undvika något liknande tidigare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft vävnadsdöd på en av mina mindre kolonier. Men då handlade det om att jag hade för varmt i karet. När jag åtgärdade det så tog det inte mer än 3-4 veckor så började vävnaden växa tillbaka över de "döda" partierna. Idag ett par tre månader efter sommaren så är korallen helt återställd.

Detta gäller knappast i ditt fall då det handlar om en nyinsatt fragg.. Men ville bara visa på att det går att "återställa koraller som lider av vävnadsdöd, bara man faktiskt hittar rätt orsak och kan åtgärda den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...