Gå till innehåll

SPS Rådgivare/mentor sökes


pimo

Rekommenderade inlägg

(Mot bättre vetande) ska jag ändå skriva några rader....

Mitt råd är följande:

1. Bestäm dig i första hand för en metod. Läs på fakta och då fakta från ursprungstexterna först. Exempelvis Mrutzek/Kokott vad gäller vodkametoden. Inte hur någon akvarist använder metoden eftersom varje akvarium är unikt och de flesta endast är "experter" på sitt egna akvarium!

2. Studera sedan ett begränsat antal akvarister som använder metoden. Jämför sedan dessa personers skötsel mot ursprungsinstruktionerna.

3. Ta gärna kontakt med ursprungsmakarna för råd då de ofta har mycket stor erfarenhet av att ge råd till andra akvarister vilket sällan "mentorakvaristen" har.

Sedan kan du skapa dina egna rutiner till ditt akvarium.

Några exempel på metoder för SPS - Zeovith, Ultralith (Fauna Marin), vodka, pappon/blue corall (socker - OBS bortse från de anabola inslagen...).

Zeovith har ett eget forum.

Ultralith har bra uppbackning genom mail till Fauna Marin (Claus brukar svara snabbt)

Vodka genom Mrutzeks "www.meeresaquaristik.de" och på http://www.korallenriff.de/menu/161_Wodka.html

Pappon tror jag du får goda råd om på "www.reefcentral.com" eller på de italienska internetsidorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...