Gå till innehåll

SPS Rådgivare/mentor sökes


pimo

Rekommenderade inlägg

Låter kanske lite töntigt, men skulle gärna vilja ha någon erfaren sps akvarist som "stöd" nu när jag kör igång mitt nya kar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16874

Jag är inte helt grön inom sps, har haft några stycken i snart ett år, men nu när jag startar upp det nya karet kommer jag satsa betydligt seriösare på spser.

Kontakten får väl ske genom internet ( msn, mail eller liknande ) då jag bor i åmål.

Finns det någon som har lust att "finnas tillhands" så vore det jättesnällt, skicka ett PM eller mail bara.

mail: martin_gottfridsson@hotmail.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju det forumet är till för, ställa frågor. Eller blir du bara förvirrade av alla svar, då har vi ju verkligen misslyckats.

/Janne

Jag tror inte vi har misslyckats då SG ger många olika synvinklar på akvaristiken och man kan få månmga utgångspunkter att fundera kring. Vill man ha en röd tråd så är det säkert bra att ha någon erfaren som man har stort förtroende för att nyttja som ledstång så att det blir en röd tråd. Jag tror på kombinationen av mentor och SG.

Har haft samma fundering själv och jag tycker att SG är toppen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt så kan man ju helt klart förstå att det vore smidigt att bara följa en persons råd och "kopiera" hans rev... ofta så finns det ju lika många varianter som det finns akvarister.

Men de valet kan man ju alltid göra, vilka man följer och litar på + att man får andra intryck också. Sen kanske de råden man får inte fungerar för en och då blir det lite låst, men det är ju upp till var och en hur man vill göra. Men skulle alla skaffa sig en mentor så blir det ganska tyst här.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men de valet kan man ju alltid göra, vilka man följer och litar på + att man får andra intryck också. Sen kanske de råden man får inte fungerar för en och då blir det lite låst, men det är ju upp till var och en hur man vill göra. Men skulle alla skaffa sig en mentor så blir det ganska tyst här.

/Janne

De bedömningarna kan nog vara lite svårare att göra när man är 19 år än när man är luttrade gubbar som vi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter kanske lite töntigt, men skulle gärna vilja ha någon erfaren sps akvarist som "stöd" nu när jag kör igång mitt nya kar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16874

Jag är inte helt grön inom sps, har haft några stycken i snart ett år, men nu när jag startar upp det nya karet kommer jag satsa betydligt seriösare på spser.

Kontakten får väl ske genom internet ( msn, mail eller liknande ) då jag bor i åmål.

Finns det någon som har lust att "finnas tillhands" så vore det jättesnällt, skicka ett PM eller mail bara.

mail: martin_gottfridsson@hotmail.com

Din fråga är jättebra! Som du märker är de inte alltid lätt att extrahera den rätta informationen ur SG, eftersom vi är många som tycker o tycker...ibland har den ena rätt, ibland fel, o ibland vet ingen...men ändå diskuterar...så jag förstår verkligen att du har detta behov av en person att lita på.

Det är nog svårt för nån att rekommendera sej själv..du vet jantelagen...men två personer som jag själv har stort förtroende för, o som jag vet vars tankar fungerar eftersom båda har mkt fina akvarium, är pwin och J.Svärd. Dom får svara för sej själva, men kopierar du deras tankar så hamnar du rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De bedömningarna kan nog vara lite svårare att göra när man är 19 år än när man är luttrade gubbar som vi.

Hej på dej Gubben, men valet måste ju ändå göras när man väljer mentor. Så om man har en "hemlig mentor" som man följer eller en riktig mentor är ju inte så stor.

Men visst finnas det fördelar med en mentor, man får säkert större angagemang av en utalad mentor.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men de valet kan man ju alltid göra, vilka man följer och litar på + att man får andra intryck också. Sen kanske de råden man får inte fungerar för en och då blir det lite låst, men det är ju upp till var och en hur man vill göra. Men skulle alla skaffa sig en mentor så blir det ganska tyst här.

/Janne

Som nybörjare så är de lätt att inte se skogen för alla träd. Jag tror vi glömt hur de va att vara vilsen, att inte ha ngr referensramar. Utan dessa är de svårt att sålla bland mindre bra inlägg i trådar..för dessa finns..de vet vi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag upplever dig pimo, som en kille som satsar seriöst,tycker det är en bra ide med en mentor,som man kan snacka av sig med,och ställa "dumma" frågor mm,du verkar ha kommit långt på egen hand

redan, men det är alldrig fel att ha nån och bolla problem eller ideer med. det innebär ju inte att du

ska sluta vara aktiv här, även en mentor kan ha fel.:ler:. tyvärr har det blivit lite jobbigt att ställa en enkel fråga här,man får en massa olika råd o kemiska formler. jag brukar själv fråga ett par olika

akvarister när jag får problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min mentor är Thore kjellberg och han lärde mig allt en gång i tiden. Idag så har vi olika målsättningar med respektive akvarium och vi är på 2 sidor , jag med färgglada stenkoraller som han inte är så inne på (Van gogh tavla kallar han det hehe.) han har tröttnat på acroporor och vill nu satsa på kolonianemoner men vi har massor att prata om och vi har en mycket tätt kontakt, det är kul att tjata lite och bolla idéer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framförallt har alla SPS-nördar (en komplimang!) sin egen linje till framgång, därav att jag tycker det vore på sin plats att någon samlade dessa olika linjer i någon form av lista.

Många kör stenhårt slaviskt efter ZEOvit-metoden.

Andra kör med nitratdosering och ser till att få bort fosfaterna helt.

Andra kör egenkomponerad zeolith-metod med eller utan vodka.

End del kör med DSB+macros.

Ja, kort sagt, det finns så mycket olika så jag tror det är väldigt väldigt lätt att förblinda sig och blanda ihop saker och ting! Just därför vore det jättepositivt om några av våra allra duktigaste SPS-nördar kunde just beskriva sin framgångssaga för oss andra... Det är såååå mycket lättare att kopiera någon annans metod och jag tror frågeställningarna skulle hangla lite mindre på forumet. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt så kan man ju helt klart förstå att det vore smidigt att bara följa en persons råd och "kopiera" hans rev... ofta så finns det ju lika många varianter som det finns akvarister.

Håller med, själv haffade jag en "mentor" i farten, även om jag frågar mycket på forumet så kan jag ibland bli osäker över olika svar och det är alltid honom jag rådfrågar mest. Inget ont om SG det är ett underbart forum med många underbara och hjälpsamma människor men ibland kan man bli snurrig som nybörjare när man får 10 olika svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har hört av sig ännu, men jag hoppas att någon har lust.

Behöver inte vara något större, bara någon att tjöta med på msn lite och så.

Kanske ska nämnas lite om systemet jag ska starta:

768 liters kar

t5 belysning

ca reaktor

zeovitsystem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har hört av sig ännu, men jag hoppas att någon har lust.

Behöver inte vara något större, bara någon att tjöta med på msn lite och så.

Kanske ska nämnas lite om systemet jag ska starta:

768 liters kar

t5 belysning

ca reaktor

zeovitsystem

Eftersom du väljer zeovitsystemet, som är ganska nytt, så kan de vara bra om din mentor har erfarenhet av detta. Som du vet är de ju ganska få som behärskar detta i dagsläget, varför du får lite färre mentorer att välja mellan så att säga. Jag själv har pysslat med saltvatten sen 1989 o hjälper dej gärna...men har alltså ingen erfarenhet av just zeovit, så där finns de bättre personer än mej själv att luta sej emot. personligen tycker jag förresten zeovit låter intressant, o dömmer definitivt inte ut detta system, tvärtom.

Frågor av mer allmän karaktär, ej zeovitspecifika osv...skall jag gärna försöka svara på..i den mån jag kan. De kan ju vara så att du har ett par mentorer också....fundera lite på de..;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har hört av sig ännu, men jag hoppas att någon har lust.

Behöver inte vara något större, bara någon att tjöta med på msn lite och så.

Kanske ska nämnas lite om systemet jag ska starta:

768 liters kar

t5 belysning

ca reaktor

zeovitsystem

Du kan alltid ringa mig om du vill. 0521-66804

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra råd, lyssna endast på dom som uppvisat ett riktigt maffigt kar med SPS. Det är för mig det allra bästa beviset på kunskap.

Protest Ove: Varför denna sps hysteri...det är inte de enda beviset på att man kan nåt om saltvattensakvaristik. Många sps är dom lättaste korallerna...de finns fler LPS som är betydligt svårare, tex Pleryg.sinosa, nemenzophylllia, catalaphyllia o för att inte tala om goniophora. En acropora är rena barnleken jämfört med dessa. De finns fantastiska akvarium o akvarister utan en enda sps...sps är en smaksak, inget bevis på nån extra skicklighet. Det är mode med SPS eftersom de tidigare var så sällsynt..pendeln kommer svänga tillbaka så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår att du söker stödet. Utan tvekan. En bra idé.

Det som jag tycker är viktigt är att du beslutar dig för EN mentor. Det finns, som du säkert sett, nästan lika många "skolor" som akvarister. För stor "risk" med att praktiskt genomföra olika saker från olika håll.

Mina råd ska du kanske inte ta eftersom jag är för ny. Kör Zeovit däremot.

Den där hårdrockaren har hjälpt mig en hel del, men det vet han inte om......;)

Vodkan dricker jag dock själv.Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...