Gå till innehåll

Akvarium utan cikulation i 8 timmar :(


Speedster

Rekommenderade inlägg

Antar att jag skriver detta för att lufta mina egna tankar o kanske vill dela med mig av hur illa det kan bli utan cirulation.

I mitt lilla akvarium (170 L) har jag 3 pumpar,

1st 1500 liters för cirkulation med filter för att fiskarna inte ska sugas in i den.

1st 1000 liters till ytavrinning.

1st 500 liters för cirkulation.

Igår så bestämde jag mig för att rengöra dessa, och började med att ta ut 1000 liters och 500 pumpen och tänkte väl då att 1500 liters pumpen kunde hålla cirkulationen i karet under natten.

Inatt så bestämde 1500 literspumpen för att suga in filtret och därmed så har det då inte varit så mycket cirkulation i karet, närmare bestämt ingen alls istort sett. Imorse så hängde en putsarräka i en av korallerna och såg väldigt konstig ut, dvs han var nästan död men när jag skulle ta upp honom så rykte han till iaf så jag lät honom vara kvar.

Fixade snabbt till filtret så cirkulationen kom igång o slängde ner 500 litersen också sen var jag tvungen att gå till jobbet så jag hann inte med mer.

Korallerna såg ut att ha klarat sig fint ser det ut som. (2 Clowner såg ut att flämta ordentligt men i övrigt såg de ut att klara sig)

Vad tror ni väntar när jag kommer hem i eftermiddag? även om de stora djuren (räkor sniglar etc) har klarat sig så vad tror ni om smådjuren i stenen? (Har kört utan skummare i ett år o det har funkat bra) kanske skulle slänga i skummare för säkerhets skull? byta mycket vatten? eller vad händer med vattnet i såna här lägen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni väntar när jag kommer hem i eftermiddag? även om de stora djuren (räkor sniglar etc) har klarat sig så vad tror ni om smådjuren i stenen? (Har kört utan skummare i ett år o det har funkat bra) kanske skulle slänga i skummare för säkerhets skull? byta mycket vatten? eller vad händer med vattnet i såna här lägen?

jag tror inte detta är nån fara..stenen har klarat sej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort ungefär samma sak en gång, med ungefär samma resultat. Kommer bara cirkulationen igång så stiger syrehalten väldigt snabbt. Om djuren verkar uppföra sig normalt nu så är det nog lugnt. Stenen behöver du nog inte oroa dig för. Om det är så att ytan blir väldigt skitit när du inte kör med ytavrinningen så kan det bli dåligt även om du har annan cirkulation. Gasytbytet kan bli helkass om ytan t.ex. är oljig eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte sett djuren imorse, men fiskarna flämtade och räkorna såg helt döda ut o rörde sig inte självmant. (när jag skulle ta ut räkorna så ryckte de dock till).

Hoppas hoppas att jag inte behöver slänga ut några djur, men inte mycket man kan göra åt det nu. Trisst att man ska behöva sabba allt när koraller o annat såg ut att må så bra, och de där putsarräkorna har ju sin rom varannan vecka, förmodligen har man sabbat all rytm man kan tänka sig i det där lilla akvariet :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...