Gå till innehåll

Matt HiHats Nano 100l+modd


Matt_HiHat

Rekommenderade inlägg

Hej!

Efter 2-3 månaders väntan så startar jag äntligen upp mitt första akvarium. Ett 98-liters Juwel. Det blir alltså ett nano. Jag startar den här tråden eftersom jag imorgon (eller snarare idag då jag skriver detta 01:00 ;) ska hämta 20kg inkörd LS + 75 liter inkört saltvatten där LS'en legat. Tänkte hämta vattnet i Julas vita 25-litersdunkar, spola ren LS'en med lite inkört vatten och ev. spräcka den med ett stämjärn ifall bitarna är för stora. Sen gasa på med aquascaping :smiley20:.

Jag har moddat bort den ursprungliga 18 watts T8:an som satt i huven och moddat in en 2x55W Power Compact-belysning. Ett Interpet Daylight Blue-rör och ett Daylight plus rör, (är actinic typ 18K-30K-Kelvin föresten?). Jag fick smälta bort originalbelysningen med en lödtång, eftersom ballasten och allt var fastgjutet i huven. Bor i studentlägenhet så jag fick sitta ute på balkongen i kylan, dra dit kablar, lyse och smälta bort skiten. Jävligt drygt, men folk måste ha undrat vad fan jag höll på med, hehe.

Limmade sedan fast 2 reflektorer till varje rör och limmade sedan fast PC-belysningenssockeln + lysrörshållarna i huven. Lättare sagt än gjort...

Jag smälte även hål i huven för 3 st 40mm fläktar. Limmade fast 2 st som blåser in i huven, samt en som blåser ut luften ur huven. Lödde sedan fast kablarna till tre stycken av Classes batterieliminatorer. Ska även montera in stag i huven där det ska sitta en 4mm glasskiva som stänkskydd för lysrören.

Jag passade på att konvertera filterboxen som följer med Juwel-akvarierna till en ytavrinningsbox, där jag även tänkte ha Polyfilter http://korallen.dk/product.asp?product=840 och även Symbiontfilter http://korallen.dk/product.asp?product=1444⊂=8&page=1

Stoppade in en Aquaclearpump på 3600l/h i boxen som genom en slang pumpar ut vatten från botten till akvariet. Jag limmade igen alla hålen förutom in och returhålet.

Jag smaskade även in två matskärbrädor a'la Ikea-svinbillig-typ, som jag silikonade fast på botten, för att skydda mot stenkanter och stenras och sånt, ni fattar vad jag menar :ler:.

Tänkte även köra en Koralia 1 på 1500l/h på motsatt sida i förhållande till där Aquaclear-utloppet sitter. Då får jag alltså en cirkulation på 5100l/h som borde räcka till och bli över. Ska även köra med en osmos-anläggning.

Lite jobbiga frågor: ;)

Vet nån om man kan långtidsförvara osmosvatten i nya 25-liters dunkar eller blir vattnet förorenat från dunken då? Jag tänker på det iom att vattnet från nya dunkar och vattenflaskor alltid brukar smaka fan alldeles i början.

Kan man koppla in och ur osmosen från kranen när man inte använder den? Har läst nånstans att osmosen kan förorena vattnet som satan om den torkar ut.

När kan man börja stoppa i sniglar och liknande? Använder redan inkört vatten + 10-20l nytt osmosvatten samt inkörd sten. Kommer akvariet vara redan "moget" eller kommer det ta ganska lång tid ändå innan det blir det (använder förövrig ett tunt "omoget" lager med grus)? Vet nån isåfall om typ hur lång tid, mellan tummen och pekfingret?

Ska försöka låna en kamera imorrn och slänga upp några bilder på äventyret så ni får se allt jag babblat på om :).

Jag tackar för alla svar som jag får(?) och även har fått av er alla, skitbra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow!! Du har moddat lite. He he... Hoppas det blir bra. Och roligt att du får börja snart med aquascaping. Det är roligt men inte så lätt varje gång. Är man kritisk så får man vända stenar x flera innan man är nöjd!

Du frågade när ska man börja stoppa in sniglar och sånt... Jag kommer ihåg att jag tittade på den här sidan i finska aqua-web länge länge sen och jag tror att jag började själv pga den här slide-shown. Där en forum medlem som kallar sig Hilly har fotat sitt 60 x 40 (30) x 40 nano varje dag sedan dag 5. Och som du ser han använde vanlig torr korallgrus att börja med. Dag 17 släpper han in 4 Astrea snäckor. Imponerande hur de gör klar

av alger.

http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/Nano/kypsyminen/5%20paivaa%20kivet.htm

Lycka till Mattias!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där en forum medlem som kallar sig Hilly har fotat sitt 60 x 40 (30) x 40 nano varje dag sedan dag 5. Och som du ser han använde vanlig torr korallgrus att börja med. Dag 17 släpper han in 4 Astrea snäckor. Imponerande hur de gör klar

av alger.

http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/Nano/kypsyminen/5%20paivaa%20kivet.htm

Lycka till Mattias!

Skräm han nu inte med dessa bilder det är inte säkert att det blir en sådan algshock som du ger tipps om akvarium.

Sniglarna är äter inte dessa alger då de ser ut som någon slags cyano/brun alg utan har nog mer försvunnit i uppstart processen

Matt_HiHat:

Jag hadde kört med helt nytt vatten istället för gammal vatten.

Lycka till med uppstarten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär. Idag har jag hämtat 20kg sten. Jag knackade isär vissa stenar så att de skulle passa i akvariet. Det blev väl än 4-5kg över, men det gör absolut ingenting. Stenen är täckt med lila och röda kalkalger.

Aquascaping är svårt som fan insåg jag, speciellt när akvariumet bara är 33cm brett! :snurrig:

Jag fyllde på med med gammalt vatten från säljaren (som för övrigt var snäll, trevlig och kunnig på alla vis). Jag nykörde osmosen ner i avloppet i en två timmar och använde sedan lite osmosvatten för att få ner salthalten en aning. Imorgon ska jag fylla på med ytterligare 10-15l nytt saltvatten.

Jag nöjde mig ikväll med att mäta detta:

Nitrit - 0,1ppm

Nitrat - 5,0ppm

Efter att jag låtit belysningen vara tänd i ca 1 timme så jag någon typ av rörmask ploppa ut ur ett hål i stenen, cirka 1-2 cm i diameter. Jag såg även en mask (typ borstmask) på cirka 3 cm ringla omkring bland stenen. Tänkte först ta bort den, men jag lät den vara kvar eftersom de är nyttodjur så länge de inte är svinstora vad jag har förstått.

På ena stenen satt det även en koloni medPachyclavularia sp. (eller Clavularia viridis om jag förstått det rätt). Jag vet inte om den klarade frakten och starten och så, men man kan se pyttesmå gröna armar som sticker ut.

På en annan sten satt det även en oidentifierad korall.

Ifall dessa klarar sig under uppstarten återstår att se.

Tänkte köra belysningen på 4 timmar till att börja med, för att sedan öka med en halvtimme i veckan.

Nu ska jag fan skärpa mig och fixa en kamera tills imorrn, annars blir det ju pinsamt att bara skriva en massa!! :x

Rock n roll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär, nu har jag äntligen styrt upp lite bilder. Har tagit tid med att fixa bilderna för att jag bara har mobilkamera, typ ingen här i korridoren har en digitalkamera heller. Bilderna är ganska skräpiga, ska försöka ragga upp en kamera av nån ändå och ta lite vettiga bilder senare ;).

Dag 11:

nitrat 20-30 ppm

nitrit 0,2 ppm

ammoniak 0-0,25 ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Såå!

Har inte uppdaterat på sketalänge, men nu kommer det.

Ni får ursäkta för helkassa bilder, knäppt kort med en gratis digitalkamera utan display = värdelös.

Har tagit bort fläktarna eftersom jag byggt en helt ny huv. Mycket smidigare än förr kan jag säga. Har även installerat Tunzes osmolator med optisk nivågivare.

Karet har varit igång i ca 4 månader.

nitrit: 0

nitrat: 0

fosfat: 0

ammoniak: 0

temp: 28-29 grader C.

Salthalten: 1.026.

Calciumhalten varierar och sänks ganska fort verkar det som.

Lysrören nu är 2 st 55w power compact 10k+20k kelvin,

Är sugen på att fylla upp främst med sps-fraggar, men det verkar bli så jävla dyrt tyvärr.

Doserar Easy Life Coral A + B, plus deras flytande filtermedium.

Ska nu främst försöka skaffa lite koraller, men bor i Falun och här i trakterna är det helt dött med sånt. Sen är jag sugen på att installera en eller två stora fläktar, men detta blir nog om jag skaffar mer belysning.

Har försökt fått det mesta att klara sig så länge som möjligt utan tillsyn ifall man måste åka bort någongång. Över julen så klarade sig karet bra utan 3 veckors tillsyn så det var skönt.

post-3321-14468915151463_thumb.jpg

post-3321-14468915151614_thumb.jpg

post-3321-14468915151782_thumb.jpg

post-3321-14468915151899_thumb.jpg

post-3321-14468915152032_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Är dålig på att uppdatera då jag inte har någon riktig kamera tyvärr.

De här bilderna är tagna med min mobilkamera så ni får ursäkta för kvaliten.

De första bilderna är på ett gäng Staghorn Acroporor. Har haft dem i ca en månad och man kan verkligen se hur de växer. Ska försöka komplettera upp med lite mer blåljus sen för att häva fram färgerna mer.

Är det föresten någon som vet vad den gråvita algen är på den sista bilden? Den har växt sig allt större sen jag fick med den på en bit LS. Tycker den ser ut som nån makroalg av något slag.

post-3321-14468915356522_thumb.jpg

post-3321-14468915356739_thumb.jpg

post-3321-14468915356907_thumb.jpg

post-3321-14468915357078_thumb.jpg

post-3321-14468915357178_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...