Gå till innehåll

Vad för Montipora?


Lakestream

Rekommenderade inlägg

Det är helt klart en Montipora ur grupp 8. Vi kan direkt utesluta taiwanensis, palawanensis mactanensis genom att knölarna växer ihop på speciella sätt. Verrucosa har blå eller gröna tentakler men har nog oftast högre knölar mellan polyperna. Storleken stämmer. Montipora danae har normalt mindre dimensioner men är det en akvarieodlad korall kan man inte vara säker på det. Vid kanten av skivan skall knölarna vara avlånga. Färgen stämmer. Meandrina stämmer i färgen men knölarna är avlånga till ribbformade som slingrar sig (meander). Den sista i gruppen, capitata har ingen angivelse av färgen på polyperna vilket borde innebära något mellan vit och samma färg som resten av korallen.

Jag får alltså stryka capitata. Kvar är danae och kanske verrucosa.

Jag tror inte det är någon mening att söka bilder på nätet utom från: http://www2.aims.gov.au/coralsearch/html/201-300/Species%20pages/280.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha tittat noga på AIMS sida lutar jag mer och mer åt en Montipora verrucosa. Närbilden där är grymt lik. Många tack för ett kunnigt svar Stig.

Tyvärr har jag upptäckt några vita nakensnäckor som käkat rent ca 2x1 cm vid foten. Inget roligt. Jag har tagit kål på dem jag såg och isolerat korallen så långt bort från mina andra montis som min överfulla AM Chromis-tank tillåter. Hoppas inte att snäckorna hade lagt några ägg. Det blir till att noga inspektera noga i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha tittat noga på AIMS sida lutar jag mer och mer åt en Montipora verrucosa. Närbilden där är grymt lik. Många tack för ett kunnigt svar Stig.

Tyvärr har jag upptäckt några vita nakensnäckor som käkat rent ca 2x1 cm vid foten. Inget roligt. Jag har tagit kål på dem jag såg och isolerat korallen så långt bort från mina andra montis som min överfulla AM Chromis-tank tillåter. Hoppas inte att snäckorna hade lagt några ägg. Det blir till att noga inspektera noga i framtiden.

Om jag vore dig så skulle jag behandla alla dina koraller för att var på den säkra sidan. För har du fått det på en korall så kan jag vara säker att det sitter på dom andra också.???? Prova Tropic marins coral cure.. Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas verkligen inte att du har rätt Stefan. "Time will tell" antar jag men för tillfället är det bara Montin som har skador. Blir det fler får jag ta tjuren vid hornen. Lyckligtvis syns rackarna väldigt tydligt iom att de är kritvita med böljande segel på ryggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...