Gå till innehåll

Köra balling till nano?


Woggy

Rekommenderade inlägg

Jag är lite sugen på att köra balling till mitt RSM för att hålla bra värden, men jag är inte så sugen på att lägga ut 3-4000 på doserpumpar!

Funderar därför på att bygga egna doserpumpar av spolarpumpar, backventiler och nått att strypa flödet med. Räknar med att kostnaden för allt kommer att landa runt 3-400 kr på biltema och att det kommer att bli tillräckligt noggrant om man spär 2 litersblanningarna till 5 liter ist.

Nån som vill gissa ungefär hur många ml / dunk ett normalbelastat 100l akvarium behöver per dag, så man kan räkna på hur noggrant man måste ha det?

Kommentarer, påhopp och frågor välkomnas :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en holländare som byggt doserpumpar av kaffetimer.

http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/aquarium/karel/doseer_pmp/index_doseer.htm

Men det är 230 volt så bara elkunniga!

HAHA.. känns som att det var en lite väl avancerad lösning. Mitt mål är att hitta alternativ till doserpumpar som bara tar runt 1 timme att bygga och bara är lite sämre =)

Ska nog iväg och köpa en spolarpump idag för lite test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köppt en pump nu och provat lite. Exakt samma mängd, runt 2,5 dl, fylldes i en vas med långsmal hals för att lättare se när den kom upp till sträcket.

Provade 3 ggr och det tog:

53,1s

52,3s 4,78 ml/s

54,3s 4,60 ml/s

Om vi antar att det var 250ml skulle det skilja mellan 4,78 ml/s och 4,60 ml/s.

Vill jag då ha 100ml och ställer in timern på 21,5s får jag mellan 98.9 - 102,8 ml.

Borde inte denna nogranhet räcka för ballingtillsatser, iaf om man späder dem till dubbla volymen?

Ska göra fler försök sen.

Totalpriset för en motor, backventiler och 10m slang bler 92kr =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Billigast är säkert att inte tillföra nått alls, men jag tycker det är skoj och pilla lite och gillar automatik.

Kan man blanda "Salifert Coral Calsium och deras magnesium" i en lösning och tillsätta eller är det bättre och köra balling om man ändå ska blanda upp en massa lösningar och ha slangar överallt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...