Gå till innehåll

Nybörjare och starta ett nano reef?


port513

Rekommenderade inlägg

Som rubriken säger så vill jag som komplett nybörjare starta ett nano reef på ca 58L.

Vad ska jag tänka på med detta och VAD kan jag ha i detta utan att det ställer till problem?

Tanken är att detta ska stå på mitt kontor så att dagen inte bara innehåller datorer och annan teknik ;)

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik!

Absolut ingen dum fråga, men de brukar likna varandra rätt så mycket så ibland tycker folk att man ska kolla i andra trådar som behandlar nystart av akvarium. Ett råd som ALLTID kommer upp till nybörjare är att läsa, läsa och åter läsa på inför vad man ska ha och vad man kan ha i olika stora kar. Ska du köpa karet efter invånarna eller invånarna efter karet är en sådan fråga som kan komma upp.

Kolla in tråden om Lasses 80-liters Molly-hotell, den är ganska bra och lätt att förstå hur han har gjort. Hittar du sedan uttryck eller annat som du inte förstår så var inte rädd att använda sökfunktionen på forumet, den är lätt och enkel men ger bra svar så länge man använder rätt sökord. Kom gärna med fler frågor ifall du inte hittar vad du öker efter!

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härftigt med kurs :) Berätta gärna mer vad detta är och var man kan gå på dessa.

Det går alldeles utmärkt att ha ett nanoreef på 58l, vad du ska tänka på och det jag tycker är viktigast är reglebundna vattenbyten. Utan rent vatten blir det bekymmer...

Vad du kan ha i det bestämmer du själv. Sniglar, eremitkräftor o alla lägre djur du hittar kan du ju ha och likaså koraller av olika slag.

Fiskarna är väl det svåraste valet det är upp till dig vad du vill ha, men tänk på att inte köpa för stora fiskar eller fiskar som vill ha stora områden att simma på. (de överlever säkert men.....)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att det är Zoogiganten i Lomma som Henrik ska på, de brukar anordna nybörjarkurs, eller rättare sagt, nybörjarinfo.

Det är rätt så basic, vad som finns i stora drag i form av filter, skummare, akvarier, belysning osv. Inget fel på kursen, man får dessutom 10% på det man köper på samma kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är på Zoogiganten som jag ska gå ;)

Jag kommer välja invånare efter akvarie, iaf till detta lilla på 58L. Sen har jag ju alltid varit svag för drakfiskar men det vetefasen om jag får ha för frugan ;)

Några saker jag funderade på att ha i detta akvarie är följande (kommentera gärna valet)

1 * Mithrax sculptus - Smaragdkrabba

? * Clibanarius tricolor - Blåbenad eremitkräfta

? * Lysmata amboinensis - Putsarräka

? * Tectus fenestratus

Sen skulle inte någon fisk eller korall skada heller men där har jag ingen aning om vilka som passar och trivs i ett så här litet akvarie.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna bryrsig inte så mycket om karets storlek, men däremot har de olika krav på ljus, cirkulation och vatten kvalitet. Jag tycker du ska kolla runt lite och se vilken typ av koraller du är sugen på, det är mycket enklare att rekomendera utrustning då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...
addo:

För närvarande är jag bunden till det dära 58L eftersom det ska stå på mitt kontor på jobb. Så det är det jag vill ha råd till just nu.

/Henke

Hadde mitt 16liters på jobbet i ca. 1½ år. Planen var att fylla det med koraller och liknande som jag sett på forumen. Men De två eremiterna jag skaffat som renhållare var så roliga så jag kom aldrig längre. Dom slogs, försökte göra ny eremiter, en morgon var båda borta de hadde lyckats klättra upp i siliconfogen och satt precis under vattenytan och gjorde nya eremiter.

Anledningen att det kraschad i slutändan var en kombination av värmebölja och semesterperiod så ett tips är att ha någon som ser till karet när du har semester (om du inte har möjlighet att göra det själv).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...