Gå till innehåll

Tompas 400L SV


Guest tompah

Rekommenderade inlägg

Då vart det saltvatten till slut.

Efter ha velat i år, och lessnat på sötvatten för mycket så körs det igång.

Akvariet vart ett 400L + sump.

ca 52kg LS

T5 armatur 4rör

Det har hunnit va igång nu i ca 2 veckor och har "enligt mig" förvånande bra värden nu.

men men, man ska väll vänta ett tag till innan man stoppar ner första 2 clownerna.

Ska försöka lägga upp bilder under tidens lopp..

Men lär bli mest frågor :)

I slutet av veckan får jag iaf skummaren och en ny fräsh cirkulationspump..

post-3460-14468914685028_thumb.jpg

post-3460-14468914685162_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tommy och varmt välkommen till SG! :)

Kul att fler och fler upptäcker "den ljusa sidan"! ;)

Vad har du för planer för karet?

Sten- eller mjukkoraller?

Vad har du för teknik? Cirkulation?

--------------------------------------------------

Tackar tackar..

Mina planer är lite granna att det får komma sakta, är så pass ny inom saltvatten så "försöker" bara låta det ta lite tid..

Men vill få igång en fin miljö med lite fiskar som blir utvalda för att ha en bra funktion.

Kommer ha mjukkoraller till en början.

Just i nuläget har jag ingen skummare, men det kommer en Deltec MC500 nu i veckan.

Cirkulationen är just nu en newjet 3000L/h och 2 små på 900L/h st..

men i slutet av veckan kommer det en ny Hydor Koralia 3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

det tog då en enorm tid för min skummare att hitta upp till umeå...

men men , fick låna en Deltec MC500 i väntan på min egen.. överaskades dock av ännu mer vibrationer och oljud..

Visst ska dom va rätt tysta? just nu är det skummaren som lever om mest av allt.

kanske jag som ställt in den fel? förmodligen så är det väll så, har inte den blekaste hur den ens fungerar.

tips? har den stående i sumpen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört att folk använder biltemas självhäftandematta för ljudisolering av motorrum. Men jag har dock ingen egen erfarenhet av denna.

Minns inte vem det var, men det var någon här på forumet som använde detta i huven ovanför karet, klistret släppte vilket medförde "ljuddämpning i karet". Inte så lyckat. Man bör nog se till så att det inte kan falla ner i vattnet och tillföra några oönskade kemikalier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar vara pumpen som ligger och vibrerar. Ryck lite i elkabeln till den så brukar det fösvinna. Annars kan det vara skit i pumpen också som orsakar oljudet. Normalt tycker jag att den är relativt tyst. Men allt är relativt :)

jo tycker också dom brukar vara tysta, men den här va inte direkt i det tysta laget, ifos kanske det är en jättegammal skummare iom att det va bara en jag fick låna i väntan på min..

iofs vart ljudet lite bättre när den fått stå å köra över natten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

På tisdag blir det att börja med osmos vatten, efter att ha haft igång karet i ca 1 månad.

Har inte gjort något vattenbyte än , bara ersatt dunstat vatten med "kranvatten"

Kan det va dags att göra ett vattenbyte nu med osmos vatten? hur mycket?

eller ska jag bara ersätta dunstat vatten med osmos vatten.

tacksam för svar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Va och inhandlade en sjöborre idag? håller på att koppa den i en mindre hink nu , frågan är vad den sprutar ut för vitt klegg ... `? sjukdom? stress?

vågar jag stoppa ner den i tanken?

tacksam för akutsvar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va och inhandlade en sjöborre idag? håller på att koppa den i en mindre hink nu , frågan är vad den sprutar ut för vitt klegg ... `? sjukdom? stress?

vågar jag stoppa ner den i tanken?

tacksam för akutsvar..

Starta en ny tråd med frågan i rubriken. Alla läser inte i gammla trådar men kan kanske svara i en nystartad tråd med ditt problem. Större chans till svar tror jag.

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skrev tidigare om min nyinköpta sjöborre som släpte ut massa vitt slem..

Den började göra det efter inkoppning i akvariet , men när jag såg det så åkte den tillbaka till hinken rätt fort.. där den fick va en timme till .. (då med vatten direkt från akvariet)

nästa försök verka den hålla sig lugn, den far runt å käkar å ser allmänt taggig ut.

frågan kvarstår ju vad det va den höll på med..

runt "kroppen" har den 5 vita prickar, å det va därifrån den släppte ut sitt vita slem..

Har försökt söka runt lite men inte hittat nått svar ang det, är ju som intressant å veta om slemet är skadligt för övriga invånare och av vilken anledning det kommer.

värderna är iaf oförändrade..

imorgon kommer det bilder... har hänt lite granna sen sista fotningen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...