Gå till innehåll

Kräsen korall


Rekommenderade inlägg

Jag har en Tubastrea faulkneri som bara slår ut några timmar efter jag har matat med artemia, sen är den helt ihoppdragen. Någon som har tips på hur man kan få denna snygga korall att visa sig? Alla vattenvärden är "normala" och den står i ganska lungt vatten på botten.

https://www.saltvattensguiden.se/lagre_djur_artikel_visa2.asp ?NR=96&KAPITEL=Stenkoraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

står dom ljust ? en del gillar inte för mycket ljus ,igentligen ska dom hänga uppochner i en "grottöppning" jag har ett par dom är inte så känsliga för ljus men ska försöka hänga upp dom någonstanns okså ! jag matar mina mest med phytonplankton !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zippo,tubastrea är inte filtrerare och kan inte tillgodogöra sig phyto. Det måste till lite större plankton,typ artemia,mysis,cyklops...något i den storleken.

Klubbsson, tror det är det vanliga att de gör så för att spara på energin,ingen ide att sätta ut nätet om det inte finns någon fisk. Är ju samma sak som att vanliga fotosyntesdrivna koraller inte är öppna på natten,finns ingen näring att få då. För mina så räcker det dock med att jag slänger i pyttelite av något som luktar mat för att de ska öppna sig. Antar att man skulle kunna köra med något som droppar i något som luktar mat hela tiden men det stressar nog bara upp korallen att den känner matlukten och inte får något.smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok

tack för info samuel ! men undrar om korallen vet om att den inte äter phytoplankton själv eftersom den äter så bra & blir bara finare & finare ?

även butiken matar bara sin med plankton & den är verkligen kanonfin

men jag ska mata på med artemia/mysis istället !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog tro att du bara kittlar födoimpulsen mer och mer på den med phyton,om får tillfälle att se en polyp "öppen"(alltså munnen vidöppen ända in i magen,mina var i ganska dåligt skick när jag köpte dem så jag har fått se det mesta på dem tyvärr,inklusive hur många polyper vittrat bortsmiley19.gif) så ser man att den är som en anemon ungefär,finns en "magsäck" för att smälta bytet,däremot inga "kammar" för att filtrera småplankton. Här är lite länkar:

http://www.aquarium.net/0797/0797_3.shtml

http://www.wetwebmedia.com/dendrophylliidae.htm

http://www.bomani.com/sunpolyps.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den står så att den blir träffad av lite MH ljus, men jag skulle nog inte beskriva plasen som speciellt ljus. men jag ska göra ett prov och sätta den på ett mörkare ställe. Jag köpte den på korallrevet i Södertälje och fick även med mig något slags foder i vätskeform som jag inte mins vad det heter. Jag har försökt att ge den lite foder när den har vart öppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter även detta om någon filtermat tycker jag...det finns två bra sätt att ge dem ordentligt med mat. Ett är att du kapar av botten av en PET-flaska i lämplig storlek som du sedan sätter över kolonin och släpper ner artemia i så att korallen får i sig nästan allt,sen får fiskarna det som blir över när du tar bort flaskan. Det andra sättet är att du flyttar över kolonin till en bunke(2l glasspaket är rätt lagom för mina 2) och sedan utfodrar dom däri. Gäller dock att komma ihåg att röra runt där med några minuters mellanrum. Själv kan jag mata stora mängder på det viset,jag kan utan problem slänga i en 8cm2 stor bit av frusen artemia och efter att ha rört runt en 5 gånger på en kvart så finns det inte ett spår av artemian kvar. Detta gör jag ungefärvar 1½dag i medel. Ändå tycker jag inte att de verkar få i sig mer än att de håller sig levande precis,har ganska mkt rent skelett som jag hoppas polyperna ska ta tillbaka men jag har inte märkt några framsteg direkt.

Sen så ska den inte vara besvärad av ljus,såvida det inte finns rena skelettpartier där alger får fäste så klart. Så är kolonin hel och fin så kan du ha den stående ljust,huvudsaken är att den står på ett lättåtkomligt ställe så att den inte blir besvärlig att mata. Såvida du inte matar offantliga mängder så kommer den knappast att klara sig på det som blir över när fiskarna tagit sitt så du måste mata den speciellt.Och såvida det inte finns några stora köttiga bitar i den där flytande korallmaten så gör inte den någon nytta,se till att den får artemia eller liknande istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen skulle jag tippa på att ju mer du matar den, desto oftare och längre kommer polyperna vara ute,då kan den ju "slösa" lite med energin. Tycker iaf själv att det har blivit så hemma,i början var det ju lögn i ... att få se en polyp så länge det inte var fullt med plankton runt om den,nu är den nästan alltid utslagen så fort det blir mörkt oavsett om det är mat i karet eller inte(beror förmodligen på att jag vanligtvis matar fiskarna runt 30min innan ljuset släcks).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...