pimo Postat 12 november 2007 Postat 12 november 2007 Vill ha något som klarar att driva en pump typ 12-24 timmar vid ett eventuellt strömavbrott.Då jag bor i lägenhet funkar inte dieselelverk.Kikade på komplett.se och hittade "ups" som jag förstår det som är till för att driva en dator vid ett eventuellt strömavbrott, så att man hinner spara.Jag är helt lost när det gäller el, så kan någon hjälpa mig med att räkna ut hur länge en ups på tex 600VA skulle klara att driva en tunze nanostream Energy consumption: 7 WVoltage / frequency: 230V/50Hz (115V/60Hz)?Hur funkar en ups som tex denna:http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331725Slår den automatiskt över till batteriet när det blir strömavbrott? Citera
stigigemla Postat 12 november 2007 Postat 12 november 2007 Den UPS:en passar ganska illa till detta. Man får räkna med en tomgångsförbrukning på 10%.Det gör 60 watt och pumpen drar bara 7. Jag räknar med att batteriet håller ungefär en trekvart.5 amperetimmar x 12 volt delat med 70 minst. (Batterierna lämnar i verkliga livet aldrig angiven kapacitet). Citera
pimo Postat 12 november 2007 Författare Postat 12 november 2007 Det där var lite kinesiska för mig som inte kan nått om el, men skulle någon kunna rekommendera en som passar bättre till detta ändamål?, eller är upser inte bra till detta överhuvudtaget? Citera
stigigemla Postat 12 november 2007 Postat 12 november 2007 UPsar för datorer är gjorda för att lämna mycket el under kort tid.Jag misstänker att man måste kolla sjukvården för att hitta sådana som är gjorda för låg belastning och längre drifttid. Men det blir andra priser. Citera
NiXoN Postat 12 november 2007 Postat 12 november 2007 Vortech streamen skall väl ha ett batteri som tillval, 24 timmars drift på den om jag inte minns fel.//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.