Gå till innehåll

AquaCare 2000v problem


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har bekymmer med min skummare, den börjar inte suga luft av sig själv efter att den varit avstängd... Det började för ganska länge sen, trodde först bara att den var skitig eller nått, men problemet bestod efter rengöring. Jag kan få igång den om jag blåser in luft i luftintaget, men det kan ta en stund. Blir helt anfådd och röd som en tomat i huvudet av att sticka in huvudet i sumpskåpet, där är ganska stort motstånd när jag blåser. Men när den väl går igång så funkar den osm vanligt och suger in lika mycket luft som alltid, tror jag iallafall för den skummar lika bra som den brukar.

Kan det kanske ha något med längden på luftinsugningsslangen att göra? Den är nu ganska kort, men problemen kom inte i samband med att jag bytade den. Faktum är att jag tror inte jag gjort någonting med skummaren, den bara slutade starta av sig själv....

Nu ska jag tillbaka till sumpskåpet, har nog fått normal ansiktsfärg igen, dax att blåsa igen....

Skulle vara tacksam för idéer, jag är trött på att blåsa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Venturi-skummare brukar ha den nackdelen att själva venturimunstycket slaggar igen. På just den här modellen är det dessutom rätt knivigt att få rent ordentligt och kunna komma åt...

Prova att skruva av den vita ventilen och se om du kan köra med piprensare i hålet. Lägg gärna delen i ättiksbad 1-2 dygn bara för att vara säker.

Du har väl inte ventilen inställd på något annat läge än det högsta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

munstucket är fullt öppet. Kan kanske vara som det är igensatt, problem har blivit värre och värre, idag vill den inte alls :(

Förresten så är det betydligt tyngre att blåsa in luft när pumpen inte är strypt, det blir lättare att blåsa efterhand som man stryper pumpen.

Får försöka rensa och bada i ättika.

Tack för hjälpen, har ni fler tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är nog kalk, har blåst som en tok och då får jag genom luft, ganska mycket luft oxå, men den börjar inte suga av sig själv... Det som kanske är lite märkligt är att om jag kör pumpen fullt så rinner det vatten ut genom slangen, det är alltså inte bara att den inte suger, den trycker ut vatten genom munstycket. Fast det rättar kanske till sig efter ett dygn i ättika?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara vara kalk... Låter som att själva venturifunktionen gått baklänges. Du har inte monterat ihop den upp & ner då? Venturi-injektorn måste nämligen vara åt rätt håll, annars blir det som du beskriver, om det fungerar alls...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som att själva venturifunktionen gått baklänges. Du har inte monterat ihop den upp & ner då? Venturi-injektorn måste nämligen vara åt rätt håll, annars blir det som du beskriver, om det fungerar alls...

Det tror jag inte, har inte haft isär den på åtminstone ett par tre månader, den har fungerat bra fram till nu, förutom då att den inte startat av sig själ. Men kan man ens montera den "upp och ner", vilken del menar du man kan vända?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm, 22h i ättika har inte gett någon förbättring alls.... Venturin känns inte blockerad på något sätt, men fortfarande suger den ingen luft :(

Men vid full fart på pumpen så kommer det som sagt vatten ur venturin, det kan väl tyda på att inloppet är blockerat på något sätt? Håller just på och rengör skummaren, framförallt inloppsröret. Får se om det ger någon förbättring.

Någon som har några andra idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har gjort ren hela skummaren, kunde inte känna nått stopp i inloppet, jag kom dock inte åt helt i böjen, men det verkade flöda fritt.

Likväl startar den inte suga luft av sig själv.... Men det behövdes bara en liten blåsning i luftslangen för att den skulle starta. Det bästa hade ju varit om den hade börjat suga luft av sig själv igen, men nu fungerar den iallfall.

Frågan är vad jag kan göra? Den suger normalt med luft nu när den väl är igång, åtminstone verkar det så. Någon som har nån idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett alternativ kan väl vara att koppla en luftpump till insuget.., eller är jag ute o trampar vatten :)

nja tror inte det är någon bra idé, den ska ju suga själv.

Nu när den väl är igång så är det inga problem, det är starten som inte vil.... Det är ju inget stort problem alls, det är inte så ofta jag stänger skummaren,men lite irriterande är det allt

Har skickat ett mail till Aquacare, får se om jag får något svar från dom. Annars har jag inga idéer om vad det kan vara :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, det kan ju nästan inte vara annat än antingen blockerad injector, för klen/fel på pumpen eller stopp i inloppet, men allt det är ju kollat.

Injectorn är inte blockerad, den ger ju massvis med luft när den väl kommer igång och det känns inte alls som där finns något motstånd när man blåser i den. Så även om där sitter något litet kvar i den så borde den vara såpass fri att den startar tycker jag.Pumpen är rengjord och pumpar på som vanligt. Inloppet kollade jag så gott det gick igår och det verkar fritt.

Det märkliga är att den fungerar som vanligt när den väl är startad....

Kan det ha något att göra med att injectorn är under vatten? Ytan i sumpen ligger typ 2 cm upp på luftslangen, det har dock inte haft betydelse innan och inte heller på min 1000v när jag hade den...

har mailat AquaCare och frågat om dom har något förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

well nu har jag mailat lite med AquaCare i tys (de var förresten ganska bra på att svara på mail) och så som jag upplever och förklarar problemet så kan de inte förstå vad det kan bero på...

Det kan borde vara någon form av stopp i injektorn eller inloppet, alternativt fel på pumpen som gör att den inte startar. MEN då borde den inte fungera normalt när den väl är igång...

Det ska inte spela någon roll att injektorn är under vatten, så länge luftslangen är ovan vatten och injektorn känns som sagt inte alls blockerad när man blåser i den.

Hur som helst så är det ju inte nått stort problem, men de höll på att testa en ny injektor som jag skulle få prova när den är klar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Uppföljning

Problemen bestod ganska länge, men skummaren gick utan problem när den väl var startad. Dock började den inte suga luft av sig själv när den startades, men om den var någotsånär rengjord så behövdes bara ett litet blås i luftslangen för att den skulle starta.

AquaCares försök med ny injektor fungerade inte för dem, så av det blev inget.

För några veckor sedan så slutade skummaren plötsligt att suga luft under drift (vilket den aldrig gjort tidigare), fortfarande gick det ganska lätt att blåsa igång, men efter några timmar la den av igen....

Hade bara ekonomin tillåtit så hade skummaren flugit ut genom fönstret, men istället rengjorde jag skummaren och låt den stå med lite ättika i insugsdelen under någon timme.

Efter detta så verkar den fungera normalt igen, den suger till och med luft av sig själv vid start, och skummare kanon :)

Så det verkar som att det var något som delvis blockerade insuget in i själva skummar-kroppen, trots att jag försökt göra rent där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...