Gå till innehåll

Orolig.......


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

betyder det döden för korallen??:-(

stod så här:

Stony corals, regularly release small areas of their tissue, lifiting it upward in the calcification process, before skeletogenesis. These areas, first described i 1972 by Barnes, are called lappets, and are usually formed during dicrete periods of the day.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Polyp Bailout

Polyp bailout is the process where some stony corals eject themselves from their skeleton and drift to a new location. Once the polyp settles, a new skeleton is formed and a new colony begins. Bailouts are almost always a response to stress and is often a last ditch attempt for survival. If you notice the bailout of a coral in your tank, it may be time to do some additional testing to see if there is a problem in the reef tank."

Alltså, nu är jag inte alls säker på att det är detta du råkat ut för, försöker bara hjälpa till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja fast det verkar ju vara ett sätt som korallerna använder sig utav när dom inte trivs.

"Bailouts are almost always a response to stress and is often a last ditch attempt for survival. If you notice the bailout of a coral in your tank, it may be time to do some additional testing to see if there is a problem in the reef tank.""

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testa att mäta alla värden du kan.

Jag har haft något liknande på en lite fragg, då tror jag att det berodde det på för stora variationer i salthalten pga att jag inte hade automatisk påfyllning av det avdunstande vattnet.

Hur ofta fyller du på osmosvatten och vad har du för salthalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Poppa ner korallen i en glasskål/stort glas med finmaskigt nät över (typ nylånstrumpa), täck botten med LS-kross och vänta å se vad som händer. Det värsta som kan ske är att korallen dör. Om det är Polyp-bailout så hamnar polyperna bland LS-krosset och kanske börjar växa där?

De är ett skit när vattenvärdena börjar spöka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...