Gå till innehåll

Borra akvariet! Vad innebär det?


mike.f

Rekommenderade inlägg

borrar gör du själv :) lätt som en plätt! sök lite på dremel osv så hittar du många hemma byggen där det är borrat och instruerat med bilder. som jag vet rakt upp och ner nu på en arm så är de jag och wrang som har bilder, vet att det finns fler men minnet är kort och intensivt ;)

och vad det innebär? ja a det är väl ett alternativ till överrinningsbox och att det blir ett hål i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Jula finns ett glasborr med 25mm diameter för 70 kronor. Den kan du köra med en vanlig borraskin med ett stativ. Att tänka på är egentligen bara att man måste vattenkyla i snittet hela tiden och ta det lugnt. I förrgår borrade jag ett hål i tio mm glas på 10 minuter högst. I gammalt glas tar det litet längre tid. Det vanligaste är att man borrar i botten men somliga borrar i gaveln.

När du borrar måste du ha glaset du borrar i vågrät så kylvattnet ligger kvar. Sedan limmer man dit en glasskiva så man får ett överrinningsfack runt borrhålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, ursäkta ironin.. jo om du vill du ha karet mot en vägg där ena sidan av karet står intill ett hörna av rummet så "brukar" hålet hamna i ett hörn där det syns minst eller om du ska ha karet mot en vägg där du kan se in från båda kort sidorna kan du alltid sätta hålet (jag skrev hålet för enkelhetens skull) i mitten på karet och bygga för boxen som ev blir med hjälp av levande sten. en nackdel att ha det i mitten av karet mot baksidan till är att cirkulationen kan försämras.

det finns många aspekter och jag har ingen aning om vad det är för kar du ska ev borra? är det en kub, standard rektangel eller vad? och sen vart du ska placera det i bostaden, om det nu ska stå mot en vägg med sikt från boda sidorna, bara en kort sida synlig eller mitt i ett rum?

vet inte exakt vad jag ska svara utan din hjälp men här är lite att fundera på ;) ge oss lite mer att gå på så hjälper jag/säkert vi dig oxå gärna med resten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag e helt grön på detta med saltvatten och var inne hos Ted idag och han tyckte att jag skulle borra mitt 400 liters Rio Juwel akvarie. Han var lite upptagen och jag jskall åka in och snacka allvar med honom på lördag. Det är bara så att jag e så himla nyfiken så jag kan inte vänta så jag ställde denna lite naiva fråga. Akvariet e 150 x 50 x 60 och står så att en lång och en kortsida är synliga. Jag har tänkt att köra med skummare och kalkreaktor och en sump antar jag?

Mvh Claes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Claes, självklart ska du få de svar du förtjänar!

Att brr ai karet har den fördelen att du inte behöver ha en överrinningsbox ifall du vill ha sump, utan du kan bygga in överriningen så den inte syns, och förutom att köra med tex en Durso däri så kan man även ha sin doppvärmare ifall den inte får plats i sumpen på lämpligt ställe. Man kan även lägga en strumpa med filtermaterial där.

Om du går in på http://www.dursostandpipes.com/ så ser du där ganska så enkelt illustrerat hur en Durso fungerar. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...