Gå till innehåll

Prick på kirurg


Niclas

Rekommenderade inlägg

Anser Ni att det är vanligt att vitbröstade kirurger får prick första dagarna i karet? Jag har nyligen stoppat i en Powder Blue och den har naturligtvis fått prick nu! Kör UV för fullt o hoppas att det hjälper. Hur har det varit för Er? Har Era fiskar fått prick i början också`?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min har varit i burken 4dagar, första 2 i en transparent box. Släppte ut den igår och efter ett par timmar fick den prick. Kör med UV men det har inte märkts ännu. Man är ju lite orolig att det ska smitta av sig....smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Nicklas

Hej,

Just denna fisk är extremt känslig för prick och det kan räcka med att stoppa i handen så får dom prick. Smittar troligen inga andra invånare om övriga djur är i bra kondition. De verkar inte ta ngn direkt skada av pricken och blir enligt min erfarenhet oftast friska på några dagar. Kör med UV:n så går det nog bra. Lycka till!

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Jotack det gick fort! Han fick gå i 2dagar i en borrad plexiburk i akvariet så att de andra (och han själv) skulle vänja sig. Sen släppte jag ut honom och en av kirurgerna visade en del intresse för honom men inte överdrivet. Samma kväll börjar prickarna komma, blir bättre morgonen därpå (igår) för att plötsligt bli mycket sämra under dagen (då har jag redan stoppat i en Lineatus o en palett så att han inte ska ha all uppmärksamhet på sig) efter ett par tre timmar är han riktigt dålig och jag försöker med färskvattenbad o sen koppar men det är försent! Game over!smiley19.gif

Vad kan man lära sig av det här? Jo precis som Zippo skriver så är de känsliga näst intill omöjliga (tycker jag) Jag har haft en tidigare i en annan burk med andra fiskar med precis samma resultat. Det som jag tycker är trist är att fiskhandlarna tar hem dessa djur o säljer dem med ett brett leende på läpparna gärna med en UV för 3000:- och säjer att det inte är några problem om man kör med UV. DET ÄR DET!! Jag har två döda firrar som bevis! Detta påstående gäller naturligtvis inte alla handlare men åtminstånde 2 av dem. Nu ska jag inte skjuta över ansvaret helt på dem för jag är fullt medveten om att det är svåra fiskar men ändå? Varför varnar man inte kunder mer för dem? Det är ju inte så att det bara är fisken själv som dör en plågsam död utan den kan som den gjorde i mitt första fall smitta alla andra också med massdöd som följd.

Än så länge ser de andra fiskarna OK ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beklagar sorgen

Dessa firrar måste man hantera så försiktigt som du bara kan. De kommer att få prick så är det bara men skippa plexiglasburken nästa gång, Där kommer den att bli enormt stressad och det är precis det man ska undvika.Sen är det inte heller en bra ide att ha en lineatus och en lecusternon tillsammans om inte akvariet är mycket stort då dessa firrar är väldigt tuffa och vill styra och ställa över övriga invånare. Det kommer att bli en intressekonflikt om man säger så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kan bara beklaga att det gick som det gick for dig. En del fiskar ar extremt kansliga och sa fort de blir stressade blir deras slemhinna forsvagad vilket leder till att parasiter lattare far faste.

Jag arbetar sjalv i en saltvattensbutik och tar hem vitbrostade med gamna mellanrum. Jag talar alltid om for kunderna hur kansliga dessa fiksar ar innan jag saljer nagra. Jag ser aven till att de ater innan jag saljer dem. Vitbrostade ar namligen knepiga att fa att ata. Nar de kommer till mig i butiken kan det ibland gatt en vecka tio dagar sedan de fangades. De har ofta inte atit pa hela tiden och ar redan forsvagade. De behover lugn och ro for att kunna hamta sig. Det ar dock ingen omojlighet att ha dessa fiskar, men det ar inget for nyborjare precis. Haller dock med om att handlaren har ett ansvar att informera kunden om fiskars kanslighet/svarighet. Uv tex hjalper till, men ar ganska ointressant om ens fiskar inte ater. Prick tar inte dod pa en tidigare fullt frisk fisk pa bara nagra dagar. En del storre fiskar som kirurger och kejsare blir enormt stressade av att ga i sma utrymmen och kan do bara av detta. Jag tror att din plexiglas burk tyvarr gjorde mer skada an nytta. Jag rekommenderar inte vitbrostade i akvarium under 300 liter.

Mvh Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. Ja det låter logiskt det där med plexiburken nu så här i efterhand. Det var handlarens förslag och han sålde t.om. burken till mig. Ännu ett bevis för att vi har handlare som kanske skulle tänla lite mer på djurens väl o ve istället för att försöka kränga på kunder allt de har... Handlaren kommer att få "sina fiskar varma" på måndag! Tack för alla vänliga ord i alla fall. Nu gäller det att få mina 4 kirurger att trivas så bra ihop som möjligt. Det var lite gruff under en halvtimme igår (släppte i dom efter 10min i plxiburken) sedan dess har det varit ganska lugnt, och inga prickar syns ännu, ta i trä! (knackar på mitt huvud)smiley17.gifMatade med Artemia o vitlök igår, läste på flera amerikanska sidor att det kan fungera... Man är ju villig att prova allt i sådana här lägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. Ja det låter logiskt det där med plexiburken nu så här i efterhand. Det var handlarens förslag och han sålde t.om. burken till mig. Ännu ett bevis för att vi har handlare som kanske skulle tänla lite mer på djurens väl o ve istället för att försöka kränga på kunder allt de har... Handlaren kommer att få "sina fiskar varma" på måndag! Tack för alla vänliga ord i alla fall. Nu gäller det att få mina 4 kirurger att trivas så bra ihop som möjligt. Det var lite gruff under en halvtimme igår (släppte i dom efter 10min i plxiburken) sedan dess har det varit ganska lugnt, och inga prickar syns ännu, ta i trä! (knackar på mitt huvud)smiley17.gifMatade med Artemia o vitlök igår, läste på flera amerikanska sidor att det kan fungera... Man är ju villig att prova allt i sådana här lägen.

What !! det va något nytt för mig ,vad skavitlöken hjälpa till med ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. Ja det låter logiskt det där med plexiburken nu så här i efterhand. Det var handlarens förslag och han sålde t.om. burken till mig. Ännu ett bevis för att vi har handlare som kanske skulle tänla lite mer på djurens väl o ve istället för att försöka kränga på kunder allt de har... Handlaren kommer att få "sina fiskar varma" på måndag! Tack för alla vänliga ord i alla fall. Nu gäller det att få mina 4 kirurger att trivas så bra ihop som möjligt. Det var lite gruff under en halvtimme igår (släppte i dom efter 10min i plxiburken) sedan dess har det varit ganska lugnt, och inga prickar syns ännu, ta i trä! (knackar på mitt huvud)smiley17.gif Matade med Artemia o vitlök igår, läste på flera amerikanska sidor att det kan fungera... Man är ju villig att prova allt i sådana här lägen.

What !! det va något nytt för mig ,vad ska vitlöken hjälpa till med ?

Zippo jag tror det kan va för att få igång tarmarna och bakterie kulturen i magen på fiskar som inte äter som dom ska i början, man brukar göra det samma med diskusar.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det ska tydligen stärka de små liven och eventuellt lindra pricksympton. Jag vill dock tillägga att det inte har stått nånstans att det verkligen är fastlaggt att det fungerar, men jag tänkte att jag provar!smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra!

En mycket fin fisk som jag hört att många har köpt men många,många,många har dött.

Det är tråkigt att höra:

-Det är inga problem om man kör med uv!

Med tanke på att typ 50% dör inom första veckorna

50% är min uppskattade siffra (Kanske helt ute och cyklar)

Ha det gott Nicklas!

Ps: Är det ingen som kör med karantän kar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja UV hjälpte ju Nada.... Jag brassade på med nytt oxå köpt samtidigtav fiskhandlaren... Ja han säger att han har karantän men jag börjar undra... Tycker att det är konstigt att fisken dog så snabbt. Kan den ha varit Cyanidfångad och utvecklat prick snabbt av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...