Gå till innehåll

Bänk dilemma


havre

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Skall eventuellt skaffa ett kar med aluminium ram med medföljande aluminium bänk. Problemet är att bänken är för låg och kommer behöva lägga något mellan karet och bänken, hjöden som behövs är 20 cm. Min fundering var vanlig vit frigolit, skall tåla 3 ton per kvm, med två 10cm flack ovanpå varandra. Det som gör att jag tvekar är att det kan ju bli ostabilt, på långsidan, och man kanske skall bygga med lecablock från grunden? Men känns även lite ostabilt eftersom det behöver bara 70 cm högt. Alternativt att jag är onödigt pjåskig...

Någon som har ett annat förslag? Skall helst passa en studentplånbok eftersom det gör att jag måste prioriterar utseendet på bänken lågt och tekniken i karet högt...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo så långt är jag med, de fyller ju självklart en funktion, men vilken. Skall ramakvarier anses som stabilare än helglas? Ramakvarier måste väl vara ihop siliconerade de oxå? Eller tvingar ramen ihop de så pass tätt att det inte behövs?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Väljer att inte starta en ny tråd utan fortsätter här.

Det blev lecablock som blir basen för bänken och pengarna kan istället gå till bra teknik.

Nu på morgonen har jag varit ute och huggit till lecablocken, men det skedde ett litet missöde. I all min iver råkade jag ta i för mycket, när jag tänkte på att Ryssland kallas demokrati i medierna, och ett lecablock gick i 3 delar istället för två. Det jag nu undrar är om jag måste åka och köpa ett nytt eller om bärkraften inte påverkas nämnvärt. Karet är på 100 L och blocket som gick sönder var 59x9x9 och blev istället 2 st 20x9x9 som skall brukas.

Mvh Thoms

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev ett snett jack men de passar ihop som legobitar. Fogsvansen är en trogen tjänare men för lecablock är yxa ändå bäst, enligt mig. Såga genom 2 meter leca blir ett par fogsvansar och är ganska jobbigt. Görs det försiktigt, och inte som jag, funkar yxan finemang, snabbt gåre också.

Mvh Thmas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du stenen idag? Ligger den ned eller står karet på stenen så snittet är som att kapa av ett bordsben? Isf hade jag nog lagt den tjugan på ett nytt block istället för att chansa. Stöter man till med damsugare eller något annat så att benet viker sig, då är man inte glad på sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...