Gå till innehåll

Hjälp! -Håller min anemon på att dö?


Minerva

Rekommenderade inlägg

Hej igen för någon vecka sedan skrev jag och frågade om min anemon som satt fast och fick hjälp direkt .Nu har jag ett mycket större problem ,min lilla anemon ser ut som att den ska dö så jag tänkte ta bort den men den sitter fast under en stor sten om jag flyttar stenen så rasar hela korallrevet hjälp vad ska jag göra??:ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna vilja se någon bild samt få lite mer info innan några åtgärder som ovan togs. Så man kan se vad det är för anemon osv., förhoppningsvis. Att den är grå och lite hängig säger inte att den kommer att dö. Dock en indikator att det kan vara något fel i förhållandena den lever i.

Är prognossen "endast" som ovan behöver det inte betyda katastrof

Måste den nu väck så kanske någon i Helsingborg el omnejd kan förbarma sig över den el. iaf. ta sig en titt på den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så gör mina också när de blir hängiga. Tenkaklerna byter färg (i mitt fall helt gröna) och blir helt skrumpna och munnen kan se förjäklig ut. Men så vips så ser de ut precis som vanligt igen. Det kan ju förstås ändå vara så att den var döende... men enligt min erfarenhet så kan det lika gärna vara helt normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De tar upp detta i senaste avsnittet på Talking Reef:

- Briefly: About water flow and currents

- How to get fish necropsy's performed

- Thoughts on replacing a sump with a closed loop

- Using Korillia, Tunze, and SEIO stream pumps

- Handling sickly looking anemone

- Adjusting the AquaC Remora Skimmers

- Handling Cyannobacteria

- Using Reefkeeper or Aquacontroller Jr controllers with X-10

- Keeping Pipefish in a tank with a sebae anemone

- Can we use overflows as refugiums

- Can i use an old freshwater tank as a reef tank

http://feeds.feedburner.com/~r/Talkingreef/~5/187436656/redirect.mp3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske borde skrivas någon artikel eller tråd om just det här som sticky i anemonforumet, tror ju tyvärr knappast att detta är den första anemonen som blir utspolad för att den betedde sig på ett sätt ägaren inte kände igen. Tänkte om någon kände sig manad så där :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck, just därför som det inte skulle ha gjorts något förhastat... Att denna nu har dött över ett framstressat beslut när sådan elementär kunskap tydligen saknas tycker jag känns frustrerande.

Får slänga in en mer allmän kommentar också...

Har sagts förut men kan inte sägas nog många gånge: Anemoner är oftast inte "your everyday animal" och kräver ett stabilt kar och mycket kunskap om dess levnadsförhållanden. Saknas något av dem så skaffa ett annat djur som Sarcophyton el dyl. Är du nybörjare och känner ändå "äh, jag lär mig på vägen och tar det som det kommer, bara jag är försiktig och noggran så ska det nog gå ändå", tänk om, oftast så går det dåligt med dessa djur ändå.

Visst kan man göra fel. I början av min saltkarriär så gjorde jag själv ett liknade misstag. Trodde att min Sarcophyton var död då den skrumpnat ihop och såg allt annat än levande ut, i mina ögon. Blev nervös att den skulle förgifta karet osv och skrapade därför bort den från sin sten och slängde den. Nu i efterhand så var det inte ett av mina bästa beslut direkt, dock så var det "bara" en Sarcophyton, vilket lindrar lite.

Ang. förgiftning av vattnet pga. anemondöd så tycker jag här ska ha lite is i magen. Släng i en strumpa aktivt kol och avvakta och bevaka karet noga, ge anemonen en chans. Min erfarenhet är att det oftast går bra för karet i de fall anemonen "självdör". Själv så har jag väntat ända tills anemonen i princip börjar falla isär (föll isär av beröring) tills jag tog upp den (luktade obeskrivligt dåligt). Anemonen i fråga var en Stichodactyla mertensii, modell XL, som tyvär hade blivit uppskickad identifiread som en Haddoni, till mitt förtret. När den kom i min vård så var den nog redan bortom hjälp tyvär och dog inom några dagar. De Haddonis, fiskar, lägre djur + koraller jag hade klarade sig samtliga. Så ge dem som sagt en chans...

Nu har jag skrivit av mig lite:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...