Gå till innehåll

Fredriks´s planerade upg.


-FH-

Rekommenderade inlägg

Jaha, då var det dags att uppgradera sig. =)

Jag skall flytta in till en ny lägenhet, å då kan man juh ta å passa på att skaffa sig ett större kar =).

funderat på ett 540-700l kar. Vill ha ett ganska så högt kar, då jag ska bara ha stimfisk i och ett stort rev skall gå från sida till sida.

Har kommit på ett sätt jag skall använda för att gömma mina korali pumpar, och diverse cirk pumpar som skall inhandlas. Men mer om det blir det sen. skall skissa lite på det. Well kan väl tala om så mycket som att , vid akvariekanten i karet, så kommer jag hänga från framrutan till sido-bakrutan. En sorts burk. Detta ska värka som ytavrigning. på en del platser kommer jag lägga in små crikpumpar, sånna man brukar ha i nanokar vid sumpen till karet. Dessa pumpar kommer vara fast med rör som kommer pumpa ut cirk till LS. Mina korellia cirkpumpar, kommer vara inbyggda också i all detta, men i bruken kommer det vara runda hål så att man sätta dit pumparna så de kan ge bra cirk.

Well det där blev rörigt. :P men som sagt. jag ska skissa på det så för ni se med egna ögon.

Karet kommer också vara borrat. karet jag har nu får bli sumpen.

Mer info senare.

Ses i det blå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska alltså ha pumpar+insug i ytavrinningsboxen och utlopp i karet, kommer det inte bli ett jäkla skvalande då, borde rinna väldigt mycket vatten över kanten tycker jag. Sen borde det ta en jäkla massa plats med den där lådan, är det inte enklare att gömma några pumpar än det där åbäket?

Känns som jag missat nåt ska du ha sump under karet eller ska lådan funka som sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för visat intresse =)

Nja det kommer inte bli allt för mycket ljud vad jag vet. Har något liknande nu. Det ändå som låter är skummaren :P-

Och mer ljud kommer försvinna för allt ska vara inbyggt.

Kommer inte ta så jätte mycket plats, är juh bara vid vatten ytan å så runt 15-20cm ner i karet på vissa ställen (där pumparna kommer vara) , boxen kommer vara bakom all LS (sättas fast med stripes)

Jupp i mitten av denna box skall en rör gå ner till min sump.

Men som sagt. detta är bara en idé. Vill juh helst bli av med mina cirkpumpar då anemoner och div kan åka in i dem.

MVH Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och på bilden jag vissade så förstorade jag upp det som är längst fram bara för att visa :P men lutningen kommer bli ganska så stor så allt bara "rinner" ner, men där röret till sumpen kommer vara så ska det vara brant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm, har svårt från bilden, men ska du ha ytavriningen längs hela bakrutan och sidorutorna? Och sen stoppa i småpumpar på några ställen? Tycker det verkar lite onödigt, vad vinner du med att ha all din cirkulation via ytavrinning? Men det är klart kan man gömma pumparna så kanske det fyller någon funktion, är det inte risk för vibrationer om ytavrningen ska vara i plast (du skrev burk, jag tolkar det som plast?)?

Annars är väl en "closed-loop" med en maffig utvändig pump något att fundera på?

Annars så satsa på några krafitga pumpar istället för fler små?

Edit: jag fattar nog inte....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

=) hehe många som inte förstod mig där, men jag vet själv att jag är väldigt dålig på att förklara :)

Ls:n kommer att vara så att allt blir täckt. Men pumparna kommer vara fast med pvc rör, de ska sticka ut så de kan nå utanpå lsn. Dom lite större (korellia) kommer vara längt fram, mot framrutan till. Det är väl det ända stället som inte kommer vara täckt med LS.

Nå ja. som sagt var bara en idé. Då jag inte alls tycker om att ha pumpar å dyl framme i karet.

Tack för visat intresse och alla svar =)

vi får se hur allt går. Tar nog 1mån till tills jag kan flytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Blev en påhängs skummare deltec 600 istället... ska använda den å den jag har nu... ska fixa på något vis så de kan vara vid sumpen... blir lite pill å lite skägg å hår dragningar...

Skulle uppskatta om ni har några idér =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...