Gå till innehåll

Stjärn-invasion


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag har massssor av dessa sjöstjärnor i karet och dom är inte så vackra att titta på. Vet att harlequinräkor tar dom så det blir att inhandla några såna vid tillfälle.

Har inte sett att dom går på koraller, men man vet inte...?

Någon som känner för att bedöma om dom är skadliga eller inte?

post-2432-14468914724015_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte alls säker på att det är just Asterina, men den sorten är rätt vanlig. Läste någon lösryckt sak om att om de har 7 armar så är de farliga och om de har 6 armar så är de ofarliga. Har dock ingen aning om huruvida detta stämmer. Verkar dock stämma för mig iaf. Har hundratals om inte tusentals av de små rackarna men har aldrig sett de göra någon skada. Tror mest att de käkar alger. Mina har 6 armar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har med allt från 3-7 armar, har inte rört något annat än alger vad jag sett. Jag hade inte gjort något åt dem, gillar dem faktiskt, det ser mer levande ut i karet, mer som ett riktigt rev liksom. Mångfalden förgyller. :)

En Linckia eller två i karet hade nog kunnat försörja ett par Hrlekinräkor, då de bara kapar en arm i taget och låter Linckian regenerera sin förlorade arm igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tycker det blir för många kan man plocka ut dem för hand varje kväll under en veckas tid. Jag vet att det kan kännas jobbigt men då minskar man antalet ganska radikalt utan att behöva jobba på att få tag i en räka som gör jobbet. Jag har testat det själv för nåt år sen och det blev en minskning av antalet som sedan höll sig på en lagom nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade mängder av dessa stjärnor ett tag och inga kal alger alls på rutorna, jag fick så många att jag tog bort kanske 500-600 under någon veckas tid, men sedan jag köpte en mandarin och en sixline wrasse så har antalet minskat nu ser jag kanske bara 50 st? vet ej om det är just dessa eller om det är en slump?mvh andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...