Gå till innehåll

Påfyllning av CO2


Guest Nicklas

Rekommenderade inlägg

Guest Nicklas

Hej,

Köpte en kalkreaktor med tillhörande CO2-tub för ett tag sedan och nu är gasen slut och behöver således fyllas på. Problemet är dock att de jag varit i kontakt med inte vill fylla den tuben jag har (tubenav tysk härkomst och går därför heller ejatt byta). Kollade priset på en ny tub (billigaste inkl. manometer) och den kostade över 3000:-, vilket jag inte känner för att lägga ut så är det någon som vet var man kan fylla tuber med CO2?

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flaskan måste vara ASS godkänd eller tillverkad enligt EU direktiv. Annars kommer Du förmodligen få problem med att få den fylld på AGA eller AirLiquide. Man kan dock kanske få den fylld hos nån mindre nogräknad brandsläckarfirma. Gamla cylindrar måste dessutom provtryckas enligt Tryckkärlsnormen. Vart 5:e eller 10:e år beroende på flasktyp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Nicklas
Flaskan måste vara ASS godkänd eller tillverkad enligt EU direktiv. Annars kommer Du förmodligen få problem med att få den fylld på AGA eller AirLiquide. Man kan dock kanske få den fylld hos nån mindre nogräknad brandsläckarfirma. Gamla cylindrar måste dessutom provtryckas enligt Tryckkärlsnormen. Vart 5:e eller 10:e år beroende på flasktyp.

Det är troligen orsaken till varför de inte vill fylla den.

Hedan: Var fyllde du din flaska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Guest aquainside

Köp en ny flaska,(brandskyddsfirmor) här i borås kostade en 3kg kolsyre släckare ca 320kr påfylld o testad ,klar med avmonterat stigrör. påfyllning kostar runt hundralappen,.....beställ manometrar,magnetventiler mm billigt i tyskland, www.aquaristic.net

Glömde skriva att dom inte är "nya" utan begagnade, men helt OK.

Vill man ha en ny, så snackar vi över tusenlappen kan jag tänka mig, beroende på storlek.

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...