Gå till innehåll

Hjälp Doris är Sjuk!!! - Vita prickar på kroppen....


Minerva

Rekommenderade inlägg

HEJ IDAG NÄR JAG SATT OCH MATTADE MINA FISKAR SÅG JAG ATT MIN KIRURG "doris" HADE FÅTT NÅGRA FÅ SMÅ VITTA PRICKAR.-sjuk

Jag misstänker starkt vitaprick jag har inget uv ljus och ingen erfarenhet av den sjukdomen eftersom att jag aldrig har haft problem med den förr så snälla hjälp vad ska jag göra?????:ledsen::ledsen:

all hjälp är välkommen!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par prickar brukar inte vara någon fara direkt. Men de kan föröka sig snabbt i värsta fall. Bästa tipset är att skaffa kraftfullt UV så snabbt som möjligt.

En del säger sig ha framgång med vitlök.

Ta en klyfta vitlök och mosa till den lite. Lägg den i ett glas vatten tillsammans med maten och låt det stå en halvtimme eller så.... sen mata som vanligt.

Blir det allvarligare så får du överväga att fånga upp och medicinera, men det bör vara ett senare alternativ. Och köp inga nya fiskar innan du fått läget helt under kontroll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har möjligtvis inte stoppat i något nytt i karet de senaste dagarna??

Mina "Doris" brukar nästan alltid få några prickar när jag stoppar i något nytt i mitt akvarium.

Dessa prickarna har försvunnit på någon eller några dagar av sig själv.

De blir rätt lätt stressade och kan då få prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 5-6 pressade vitlöksklyftor i en burk med vatten i kylen. Sen tar jag artemia och marinerar 1-2timmar i detta vatten i ett litet glas innan jag matar fiskarna. De matas med denna mix 1-2ggr/vecka.... Mycket bra resultat... Nu har jag inte UVC:n i samma omfattning!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det hjälper inte..

Iband hjälper vitlök mot tarmparasiter. INTE mot vita prick.

Är det så att fisken har tarmparasiter så kan de bli mer mottagliga för vitaprick pga nersatt imunförsvar. Men mot vita prick hjälper inte vitlök, verkar vara en svåravlivad myt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tankegången och teoretiska lösningen är väl följande.. vitlöken ska hjälpa fiskens välmående dvs immunförsvar och dylikt välbefinnande hos fisken. UV't ska ta död på parasiterna i vattenflödet.. inte dom som redan sitter på den stackas utsatta firren.. dessa tillsammans kan i säkert många fall lyckas till att fisken överlever utan några större besvär.

MVH Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ägg ska vara bra har jag hört, då får man aldrig vita prick.

mina fiskar får ägg ca en gång i veckan

och jag har aldrig haft problem med vitaprick eller andra sjukdomar!

eftersom att ägg gula inehåller vitamin A ,vitamin E och bioton ,pantotensyra,nikotinsyra, vitamin B12, som är specielt bra för ögon och levern:ler:

jag ger mina hårdkokt ägg gula eftersom den inehåller (nästan) alla viktiga näringsämmnen

och fiskarna älskar det!

mina fiskar har aldrig haft problem med vitaprick eller några andra sjukdomar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla om det är någon i din närhet som kan låna ut sitt UVc till dig tills du skaffat eget.

Eller

Om firren blir mycket sjuk kan du fånga upp den och placera den i ett karantänsakvarium.

Medicinera med någon kopparbaserad medicin (OBS allt lägre stående djur dör så gör detta i karantänsakvariet) alternativt sänk sakta och kontrollerat salthalten till ca 1.010 - 1.009 då dör parasiterna (går du ännu lägre blir det farligt för fisken).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...