Pear Postat 26 november 2007 Postat 26 november 2007 Var hittar jag pvc-rör till mitt uv-filter, vill koppla ihop det med rör för att undvika slangar. Hur har ni som kopplat med rör gjort? Tätning? rör? gängkoppling direkt på filtret då ni tagit bort dom vita böjarna?Har ett Deltec 10W. Citera
Pear Postat 26 november 2007 Författare Postat 26 november 2007 Hittade Aquanovus på nätet via länk här: Så jag ställer om frågan. 1. Vilken dimmesion på rör rekommenderas.2. Gängstorlek på Unionkoppling?3. Tips! Citera
stigigemla Postat 26 november 2007 Postat 26 november 2007 Ett tiowatts skulle jag koppla med tryckluftslang och Deltecs originalkopplingar. Det skall ju inte ha mer flöde än att de slangarna sväljer det utan vidare. Citera
Pear Postat 26 november 2007 Författare Postat 26 november 2007 Ok. Tänkte mest på säkerheten så ingen slang lossnar. Filtret kommer sitta strax ovanför karet. Så det är bara att ta en lämplig slang som passar bra på orginal kopplingarna.Någon speciel sort som rekommenderas. Plast. Silcon..? Citera
Laggeman Postat 26 november 2007 Postat 26 november 2007 Silikon är lyxvarianten som håller i längden, men också kostar en del. Vanlig armerad trädgårdsslang i mjuk PVC fungerar också. Värmer man slangen innan den träs på är den något fogligare, sedan drar man om ett par stripes och sen har man ett helsike att få av den igen med normala medel. Citera
stigigemla Postat 26 november 2007 Postat 26 november 2007 Jag kör med tryckluftslang. Värmer du slangen i ett glas kokhett vatten innan du trär på den och drar åt ett par buntband medan slangen är riktigt mjuk sitter det som berget. Citera
Pear Postat 26 november 2007 Författare Postat 26 november 2007 Tack för bra tips. Då kör jag med slang som ni rekommenderar. Sätter en pump på 670l/h nere i karet och pumpar upp vattnet till UVn som sitter strax ovanför. och leder ner vattnet en bit ifrån. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.