Gå till innehåll

Analys av olika saltmärken.


Clownen

Rekommenderade inlägg

Vet inte om de här artiklarna har varit uppe tidigare på guiden. De visar hur mycket spårämnen m.m. som flera saltmärken innehåller i förhållande till havsvatten och de siffror som tillverkarna hävdar. Jag tycker det är intressant att se hur stora skillnader som förekom i testerna och man undrar lite hur de här faktorerna kan ha för påverkan på lång sikt.

http://www.advancedaquarist.com/2005/11/aafeature1

http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1

Jag använder t.ex ozon och då ska man helst ligga lågt vad gäller bromin. Där låg samtliga märken betydligt högre än havsvatten. AquaMedic Sea Salt (AM) låg mycket högre än de andra så detta kanske inte är ett bra salt att rekommendera när man använder ozon.

Vissa salter innehåller olika spårämnen och antalet spårämnen verkar överdrivas rejält. Nästan samtliga salter låg på ett för lågt calciumvärde.

Det bästa kanske skulle vara att kombinera 2-3 salter för att få bästa resultat.

Debattera gärna vidare på det här och berätta era egna erfarenheter om olika saltmärken stämmer överens med datan i artiklarna.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Det enda jag känner igen var ju Tropic Marine och Instant Ocean, där den senare finns som den mer populära Reef Crystals Enriched Blend.

Jag skulle vilja se jämförelse med mer högoktaniga salter som RC men även Reefers Best.

Återstår att se vad mr Pohl har att säga om sitt salt gentemot andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet vad pohl anser om sitt salt gentemot alla andra, bästa saltet som finns. Det enda som duger förutom sitt eget är reef crystal. men vill man ha det bästa saltet så är det reefers best. Jag ska köpa en hink och se om jag ser någon skillnad mot TM pro reef. Kommer att göra 2 större vattenbyten sen blir det bara 5% varannan vecka eftersom det ska räcka enligt zeoguiden, andra saltmärken rekomenderar han 10% varje vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Det enda jag känner igen var ju Tropic Marine och Instant Ocean, där den senare finns som den mer populära Reef Crystals Enriched Blend.

Jag skulle vilja se jämförelse med mer högoktaniga salter som RC men även Reefers Best.

Återstår att se vad mr Pohl har att säga om sitt salt gentemot andra.

Tropic Marin har väl uppdaterat till "Pro Reef salt"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...