Gå till innehåll

Reaktormedia


ramq

Rekommenderade inlägg

Passar på att fråga här då jag inte funnit något enhälligt svar...

Det verkar vara få som använder RowaLith-C+ (som sägs innehålla både Ca+Mg), varför? Är det för dyrt? Vad använder ni?

Vet att FaunaMarin har sin UltraMag som innehåller båda, men där föreskrivs det blandningen 10% till en bädd av korallkross, alltså inte uteslutande som enbart reaktormedel.

Med korallkross, är man inte rädd för frigörande av fosfater bundna i granulatet?

Efter att ha läst runt på lite olika utlänska forum finner jag att en del till och med förespråkar döda korallskelett som media då dessa ändå innehar alla nödvändiga beståndsdelar för skelettbyggnad. Smart, men kanske fånigt att fråga salthandlarn efter döda stenkoraller? :ler:

Sedan dyker det titt som tätt upp något man kallar A.R.M. - Aragonite Reactor Media, en produkt bland annat Caribsea saluför:

arm.jpg

"The only aragonite reactor media.

A complete reactor media containing not only calcium and carbonate, but essential trace elements as well. Contains nearly 50 times the strontium of other brands!

A.R.M. is processed for immediate use, no rinsing required, and has double the surface area of regular aragonite.

Precision grading (2-3mm) allows for maximum carbon dioxide penetration, and the exclusion of gastropod shells insures the lowest phosphate and silica levels (approximately half of other brands). This grading also carries the highest concentration of Halimeda incrassata, and aragonite so pure it has been used as a laboratory standard.

A.R.M. is has the highest solubility of any reactor media available, so CO2 consumption is much lower. Each Gallon of A.R.M. weighs approximately 10lbs."

Låter finfint, eller hur? Förser karet även med Strontium och nödvändiga spårämnen...

(nästan så detta leder oss in på diksussionen om tillförande spårämnen genom vattenbyten)

Men allting har en baksida, så vad är denna?

Hur gör ni, reaktorägare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färdigblandade lösningar brukar sällan fungera, så jag använder grov korallkross 1-2,5 cm och tar fosfatsmällen, det kan bli en topp i några dagar men jag ser det inte som ett problem, sen doserar jag magnesiumgranulat i reaktorn efter behov.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid (2,5 år) kört med Rowalith samt Rowalith C+ och tycker att det fungerar utmärkt. Enda problemet är att materialet är finkornigt och jag har vid flera tillfällen fått in det i cirkulationspumpen med ett reslultat du säkert kan tänka dig.

FM UltraMag är nog bara magnesium tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid (2,5 år) kört med Rowalith samt Rowalith C+ och tycker att det fungerar utmärkt. Enda problemet är att materialet är finkornigt och jag har vid flera tillfällen fått in det i cirkulationspumpen med ett reslultat du säkert kan tänka dig.

Problem med storleken på mediat blir det bara i en reaktor som inte är avsedd för den granulatstorleken. Deltecs reaktorer är t.ex. gjorda för att ha finkornigt granulat för att få mediat att "sväva". (Verkar nästan som alla Rowas produkter bygger på den tekniken mer eller mindre...?)

Grotech i sin tur har väl väldigt grovt granulat...

Varför vanlig Rowalith och Rowalith-C+? Är på något sätt den senare innehållande för mycket av något du inte får genom vanliga Rowalith?

Har du något annat sätt för tillsats av Magnesium och Strontium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färdigblandade lösningar brukar sällan fungera, så jag använder grov korallkross 1-2,5 cm och tar fosfatsmällen, det kan bli en topp i några dagar men jag ser det inte som ett problem, sen doserar jag magnesiumgranulat i reaktorn efter behov.

Med just "sällan fungera" tolkar jag som att det inte är balanserat tillräckligt för ens eget behov?

Du har en Schuran JS1 så där fungerar grovt granulat, medan i andra reaktorer måste man ha näst intill sandliknande substrat.

Jag är nästan inne på att i så fall göra som Jörgen att låta utloppet från reaktorn gå genom en magnesiumbädd för att få upp Mg.

Även här; hur balanserar du upp Strontium?

Vilket magnesium använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problem med storleken på mediat blir det bara i en reaktor som inte är avsedd för den granulatstorleken. Deltecs reaktorer är t.ex. gjorda för att ha finkornigt granulat för att få mediat att "sväva". (Verkar nästan som alla Rowas produkter bygger på den tekniken mer eller mindre...?)

Grotech i sin tur har väl väldigt grovt granulat...

Varför vanlig Rowalith och Rowalith-C+? Är på något sätt den senare innehållande för mycket av något du inte får genom vanliga Rowalith?

Har du något annat sätt för tillsats av Magnesium och Strontium?

Jag använder en Deltec reaktor men det går bra att få in mediet i pumpen ändå. :smiley9: Från början använde jag Rowalith men gick sedan över till Rowalith C+. Tyckte dock att Det blev Mg i mesta laget så nu blandar jag lite och tycker att det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med just "sällan fungera" tolkar jag som att det inte är balanserat tillräckligt för ens eget behov?

Du har en Schuran JS1 så där fungerar grovt granulat, medan i andra reaktorer måste man ha näst intill sandliknande substrat.

Jag är nästan inne på att i så fall göra som Jörgen att låta utloppet från reaktorn gå genom en magnesiumbädd för att få upp Mg.

Även här; hur balanserar du upp Strontium?

Vilket magnesium använder du?

Exakt, det är ju en kombination av saltmärke, hur ofta man byter vatten och mg-konsumenter.

Det låter väl bra, det blir enklare och justera mängden då.

Jag justera inte Strontium, jag litar på saltet och så tillsätter jag inget som inte går och mäta(Jag har en test, men den är helt hopplös tycker jag).

Jag använder Grotech och det vara det enda granulatet som fanns då jag köpte det, för mig går det åt jättelite granulat.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en Deltec reaktor men det går bra att få in mediet i pumpen ändå. :smiley9: Från början använde jag Rowalith men gick sedan över till Rowalith C+. Tyckte dock att Det blev Mg i mesta laget så nu blandar jag lite och tycker att det fungerar.

Det står verkligen ingenstans annars än här på SVG att Rowalith-C+ också höjer Mg, inte heller Leffe på Triton kunde svära på't. En påse med UltraMAG kommer alltså att vara helt onödig då...

Tanken var som Jörgen att ha en behållare (typ degasser som Grotech) på utloppet för att dels lufta bort överblivet Co2, men också för att höja Ph't ett litet snäpp på utvägen och lättare kunna justera Mg än att behöva beblanda inne i reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hadde en Deletc kalkreaktor så hadde jag Rowalith C och tillsatte Grotechs magnesium granulat. Skulle beställt Rowalith C+ men beställde fel så fick köra med detta.

Tyckte det funkade kanon med detta men råkade även ut med "sand" i pumpen så den stannade men efter man ställt in flödet med kranen så funkade det som sagt kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det där med kranen står ju till och med i manualen, så det borde lösa problemet med granulat i pumpen. Det kanske inte fanns på tidigare modeller? (PF500/PF600)

Det verkar som att mitt beprövade "zeo-sätt" med att koka upp osmosvatten till ~90 grader och dränka granulatet i kan vara ett fungerande sätt. Körde ju det med aktiva kolet och det borde fungera lika bra med korallsand...

Tror man får lov att kolla upp vad egentligen Rowalith-C+ ger i utloppet ur reaktorn för att avgöra om någon Mg-granulat kommer att behövas. Bästa vore ju om UltraMAG:en vore perfekt balanserad (förhållandet Ca+Mg) i sista avrinningen ner i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:snurrig: Hmm, jag blir förbryllad när det gäller FM UltraMAG. När jag frågat i butik har jag fått svaret att det bara är Magnesium. Läser man på Fauna Marins hemsida så står det, om min engelska inte är helt sömning, både att det är Calsium OCH Magnesium men det står även bara Magnesium som jag tolkar det. Förvirrande!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K-Zs prylar verkar inte var mer annorlunda än någon annan när det kommer till Ca+Mg paketen. Samma regler gäller för dom, "lägg 10% i blandningen med korallkross", typ...

Så om jag ska tyda det helt fel så är det 80% korallkross, 10% calciumgranulat och 10% magnesiumgranulat.

Lägg därtill också att magnesiumgranulatet försvinner 1/3 så fort som calciumgranulatet... Låter som det är bäddat för huvudbry den dagen man ska fylla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K-Zs prylar verkar inte var mer annorlunda än någon annan när det kommer till Ca+Mg paketen. Samma regler gäller för dom, "lägg 10% i blandningen med korallkross", typ...

Så om jag ska tyda det helt fel så är det 80% korallkross, 10% calciumgranulat och 10% magnesiumgranulat.

Lägg därtill också att magnesiumgranulatet försvinner 1/3 så fort som calciumgranulatet... Låter som det är bäddat för huvudbry den dagen man ska fylla på.

krosset ska vara renat från fosfat på nåt vis!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja man börjar med lite grann och kommer inte mg värdet upp i de nivåer man vill ha eller man inte lyckas hålla nivån så lägger man till lite och på så sätt hittar man snart rätt mängd. Du har ju grotech reaktorn med magnesiumkammaren som ska kopplas på efter reaktorn så det blir ju enkelt att ta bort eller lägga till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Flikar in här med ett litet citat hämtat ur en annan tråd på nätet nånstans, där jag tror frågan om vad det är för skillnad mellan Rowalith C och C+:

(Som bekant är Rowalith-C+ en blandning mellan Rowalith-W och Rowalith-C)

  • Rowalith C is grey and harder and it does not melt as quickly, nor does it create a milky look to the reactor chamber.
  • Rowalith W is larger and melts faster but produces additional calcium.
  • Mixed together at 50:50, the blend becomes Rowalith C+.

En annan viktig poäng för dom med reaktorer avsedda för fludiserande media, typ Deltec:

"Rowalith is meant to be used on a fluidizing calcium reactor whereas the ARM is too heavy to be fluidized."

ARM är Aragonite Reactor Media som är rätt omtyckt borta i staterna för dess större spårämnesinnehåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Saxar från Fauna Marins website om UltraMAG:

"UltraMAG is a calcium AND magnesium substrate based on natural Dolomite rock, to be used in Calcium reactors. UltraMAG continuously releases magnesium and helps to maintain very constant Mg levels in the tank. It has also a high CO2 binding capacity and reduces the introduction of excess CO2 into the tank. Ultramag is ONLY for the use in calcium reactors.

Dosing recommendation: max. 10% of the reactor volume. Do not overdose. Ideally suited for placing in degassig chambers."

Saxar lite kul info från ett annat forum:

"Dolomite is calcium magnesium carbonate CaMg(CO3)2 . A number of firms package and sell it, not just FM (e.g: Aqua Medic, Grotech). Given ARM already has elevated levels of magnesium I doubt you'd want to add dolomite to it."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...