Gå till innehåll

Lagom med ljus för att slippa alger?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

I dagens akvarievärld försöker man gå till botten med att försöka få bort dom ämnen som ställer till med algerna, då det ofta beror på näringsöverskott i någon form. Det är inte bara alger som mår bra av för mycket näring, många innevånare i karet mår sämre av det...

Ljuset behövs mycket mer av än i ett sötvattensakvarium, så snåla inte på detta. Det klart att undantagsfall finns, till exempel ett akvarium med mesta dels bara fiskar och levande sten. I ett sånt kar skulle jag försöka ha ett antal olika fiskar som bland annat livnär sig på alger (även i havet) som hjälper till att hålla rent, samtidigt som man försöker få ut så mycket näring som möjligt med en bra och kraftig skummare.

I dom flesta fallen brukar fosfater vara boven i dramat och detta kan bekämpas med många olika metoder, däribland absorberande medel som t.ex. Rowaphos eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker du ha låg/dämpad belysning kanske det kan vara av intresse med mörkerlevande koraller? Dessa brukar vara otroligt vackra och liknar i mångt och mycket mjukkoraller, men ofta med sprakande färger.

Läs gärna på om dessa om du någon gång känner att du vill ha en liten utmaning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jojo jag kan det där med fosfat/nitrat, men nu var det så att jag ville veta hur mkt ljus man kan ha över akvariet och ändå slippa alger. Som vi vet finn det en alg som heter Bryopsis. Denna har jag brottats med ett längre tag och vill inte ha tebax den. OBS! Detta är alltså en alg som kan växa otroligt mkt trots att fosfat- och nitratnivåerna hålls så låga man ska i korallrevsakvarium. Men jag vill försäkra mig om att den inte återkommer då jag tänker använda samma LS som innan. Med lagom lite ljus borde jag ju kunna det. Vad gäller mörkerkoraller så tänker jag nog inte göra några försök eftersom de är EXTREMT svåra (Dendronephtya spp.).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bryposis har åtminstonde jag besegrat med fosfatremovers...

Stämmer det du säger skulle ju alla ha bryopsis?

Kan det vara ackumulerat i din LS månne? I så fall lär det ta ett tag, därav att det blir svårt att bli av med.

Har du problem med trådalger, skaffa något som äter dessa med god aptit (sjöhare t.ex.) så borde det här gå finfint.

Dendros har den egenheten att dom behöver stödmatas då dom inte lever av ljus. Finns numera kalasfint foder för dessa. Dock är det få som vågat sig på dom här på SVG än så länge...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer det du säger skulle ju alla ha bryopsis?

Nja, det stämmer ju inte riktigt. Finns en mängd faktorer som spelar in om man får det eller inte. Vet riktiga "proffs" på saltvatten som haft det men inte hittat nåt bra sätt att bli av med det. Sen kan det ju försvinna lika fort som det dök upp. Har haft akvarier med betydligt hägre näringshalter utan att få Bryopsis. Eftersopm jag nu ska ha lite djur som filtrerar behöver jag ju "skita ner" akvariet mer (vilklet innebär att det uppstår gynnsamma förhållanden för alger) och vill då veta vilken nivå jag ska lägga belysningen på för att slippa dem.

Nu vet jag inte om du (ramq) räknar in Bryopsis som trådalger, men i stort sett inget djur äter dem ju. Har provat de flesta som SKA äta dem, men inte lyckats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...