Gå till innehåll

Vad i H-vete har hänt med min sten?


Peppz

Rekommenderade inlägg

Ursäkta språket, men jag har fått nått kladd på en sten och jag tycker det ser lite oroväckande ut.

Detta har uppstått väldigt omgående för igårkväll så fanns det inte där. Det är hårt till konsistensen så man får typ skrapa för att få bort det.

Två drakar bor i tanken och jag tycker att en av dem är mer aktiv än vanligt, typ rastlös.

Nån som har nån aning om vad de kan handla om?

Bilden ger inte rätt färg utan de gröna är neongrönt, typ som en neonskylt!

Jag syftar på kladdett på stenen och inte fulalgerna som står som flaggstänger :)

IMG_0954webb.jpg

Tackar på förhand för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta språket, men jag har fått nått kladd på en sten och jag tycker det ser lite oroväckande ut.

Detta har uppstått väldigt omgående för igårkväll så fanns det inte där. Det är hårt till konsistensen så man får typ skrapa för att få bort det.

Två drakar bor i tanken och jag tycker att en av dem är mer aktiv än vanligt, typ rastlös.

Nån som har nån aning om vad de kan handla om?

Bilden ger inte rätt färg utan de gröna är neongrönt, typ som en neonskylt!

Jag syftar på kladdett på stenen och inte fulalgerna som står som flaggstänger :)

IMG_0954webb.jpg

Tackar på förhand för svar.

antagligen cyano. Alger kan komma mkt fort o plötsligt i ett till synes välfungerande akvarium. ALLA har vi av o till dessa problem, o de är mkt sällan vi kan förstå oss på varför de plötsligt kommer alger över en dag. Ofta blir de lokala utbrott endast på en sten...vilket stärker teorin om hur viktig mikromiljön är för algväxt...dvs de handlar inte bara om faktiska vattenvärden. Vi påminns om hur otroligt känsligt systemet är o hur otroligt lite vi vet o förstår. De pågår en lång o ganska fruktlös diskussion om cyanobakt...för mest är de en tävlan i vem som skriver de mest komplexa inläggen utan att veta så mkt. Dom inläggen hjälper inte dej i vardagen.

Först o främst måste du förstås kolla så dina vattenvärdne är ok...men oftast hittar man inte felet där. tack o lov försvinner algerna ofta på samma mystiska sätt som dom uppstod...nåt hände i mikromiljön..eller kanske en liten liten fluktuation i nåt vattenvärde, som får algen att försvinna. Tills dess, se också till att du har mkt sniglar, o variende arter...en deläter cyano, andra inte.

Om utbrottet bara är på en sten, skulle jag nog inte va så orolig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...