Gå till innehåll

Gobiodon och liknande korallväktare


Illustratören

Rekommenderade inlägg

attachment.php?attachmentid=18738&d=1196892240

Tjat tjat tänker säkert flera av er, nu dyker den upp i en egen tråd. Fiskens namn Gobiodon okinawae.

Behöver lite experthjälp inför framtida köp.

Jag har kollat runt lite och läst igenom mycket angående denna firre sedan tidigare (innan start av akvarium). Både böcker, tidningar och på nätet. Men har inget minne av några svar på hur stora revir dessa fiskar har.

Minimum och rekomendationer för att hålla ett par finns, men jag hittar inte någonting om storleken på revir. Eller om det kan bli flera par i ett kar? (vilket det uppenbarligen kan)

Idag har jag personligen ett 320L och undrar därför hur många av denna/samma art skulle trivas tillsammans?

Uppenbarligen kan man ha en hane och flera honor, men som vanligt är de inte lätt att få till den uppställningen. Om jag skulle införskaffa 4-5st skulle de bli ett par i slutändan eller skulle det kunna bli två par (harem är självklart också en möjlighet). Eller är två par uteslutet i normalstora (200-400L) akvarier, och man behöver/bör därför inte köpa mer en ett par från början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Viktigt att tänka på med dessa är att de kan störa acroporor. De äter inte av dem men "bygger bo" i dem o det är väl inga problem om det är stora kolonier, men på fraggar kan det bli problem.

OK! Det föresätter ju dock att man har hårda koraller i tanken. Innan jag kommer köpa in ett par eller fler så ska jag införskaffa mig en stor acropora hade jag tänkt mig. Det känns som om det är en förutsättning för att dom ska trivas riktigt bra.

Vid odling använder man ju krukor till dessa "väktare" och det ska ju uppenbarligen fungera somo substitut till koraller. Det borde ju betyda att dessa gobies inte behöver acroporor eller liknande koraller som värd.

Men om nu en korall blir hemmet så känns det rätt bra att veta hur stort revir som skapas kring den. Att köpa fler än en gobie känns ju korkat om det bara finns plats för ett revir i mitt akvarium.

Ingen som vet hur stora revir dessa små firrar har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 2st i mitt hörnakvarium på 350 l, men gav bort dem då den ena började äta bort hud på några acroporor jag har.

Två st gick bra men periodvis stod den ena uppjagad i hörnet.

Det positiva jag upplevde med dem var att de irreterade korrallerna lite så acropororna drog in polyperna, vilket jag tycker är snyggt då man ser färgerna bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man köper ett "färdigt" par i affären så är det ju inga problem med parbildningen och att en av dem blir bortjagad.

Kul att få respons från någon som haft dem. Låter konstigt att ingen haft fler en två i akvariumet.

Ätandet av korallerna är jag medveten om och det triggas tydligen lite extra strax innan könsmognandet eller lek. Så det är ju bara välkommet, så länge det kanske inte är favoritkorallen som blir massakerad.

Eftersom ingen verkar veta om revirstorlek blir jag väll tvungen att pröva på detta själv. Blir till att köpa två större koraller och placera ut dem på varsin sida av stenhögen jag kör med. Sedan får jag helt enkelt köpa på mig ett gäng ca4-5st väktare och se hur de går.

En följdfråga till er som haft ett par av dessa, hur stor korall (i diameter och höjd) rekomenderar ni att jag ska köpa in för att hemmet ska bli tillräckligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul Mattias... tenk dock po att de gillar att legga egg runt foten eller imellan korallen....

Jag ar sjelv sugen po dessa o for min del blir det ockso minst ett par.. do jag tror po att de ar bra po att delvis holla skadliga djur borta fron koraller... har inte det bekreftat men de flesa djur brukar ju ta hand om sina hem ganska so bra... ! problemet e dock att jag sellan ser dem till salu de verkar go ot veldigt fort...

For min del for de garna knapra po lite koraller men inte ata upp dem.. vilket jag inte tror att de gor ? kenner nora som har dessa och det verkar som om de mest bara stor korallen so att polyperna blir smo skygga... men som sagt harr fott for mig att de bara e bra och stimulerar korallerna... minns inte varfor dock !

Mvh,

Sunny (Ursakta stavningen saknar bokstaver)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft ett par som putsade och försökte leka under några koraller. Den 3:e var inte omtyckt av paret, de hade 160x100 i bottenyta och jagade ändå runt den 3:e.

Tack för infon, det var precis vad jag behövde.

Då är det uppenbarligen klokast att köpa ett par direkt från affären. Får spendera lite tid åt att iakta och studera individerna i affären för att kunna lista ut vilka som eventuellt är hane och hona. Precis som på den gamla ciklid tiden ååååå... nostalgi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nostalgi hehe, jag kör faktiskt ett Tangayikakar också med Tangayika killis, nigripinnisar och snäcklekare.

Men apropå gobiderna så kan de vara ganska lätta att fånga upp när de har parat ut sig. Se bara till att Acroporerna går att lyfta ur karet så de inte sitter fast. Då kan du enkelt lyfta ur fisken då det är mörkt med korallen, de brukar sitta kvar där då de tror de är säkra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nostalgi hehe, jag kör faktiskt ett Tangayikakar också med Tangayika killis, nigripinnisar och snäcklekare.

Men apropå gobiderna så kan de vara ganska lätta att fånga upp när de har parat ut sig. Se bara till att Acroporerna går att lyfta ur karet så de inte sitter fast. Då kan du enkelt lyfta ur fisken då det är mörkt med korallen, de brukar sitta kvar där då de tror de är säkra.

Bra tips!

Tanken om att kunna flytta familj med egg har slagit mig, men först måste man ju starta med alla krav som ställs av fiskarna vad gällande trivsel. Inköp kommer dröja säkert 2-3mån pga resa och förberedelser. Man vill ju inte göra impulsköp.

Någon som kan rekomendera storlek på korallen/hemmet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har sett att dessa fiskar gärna bor i acroporor, men jag har även sett dem bosätta sig i Xenia.

Uppenbarligen är Acropora att föredra, eftersom fiskarna uppenbarligen favoritiserar dessa (vad jag förstått).

Är det någon som har en uppfattning av storlek på korallen som skall vara värd åt firrarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett att dessa fiskar gärna bor i acroporor, men jag har även sett dem bosätta sig i Xenia.

Uppenbarligen är Acropora att föredra, eftersom fiskarna uppenbarligen favoritiserar dessa (vad jag förstått).

Är det någon som har en uppfattning av storlek på korallen som skall vara värd åt firrarna?

När jag hade mina så var mina största acroporor i storlek mellan golf och tennisboll. de låg i alla acroporor men den ena sov i en av de minsta o den andra i en av de största korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft 4 stycken i mitt RSM. (två stora och två små). Gick bra länge men för ca 2 månader sedan tacklade den ena av de små av och dog. Den andre lilla försvann för ca 1 månad sedan, om den är död eller lever i någon hålighet vet jag inte (troligvis det är den död). De två jämnstora slåss nästa aldrig (det gjorde de heller inte när de var alla fyra) men jag tror att de är av samma kön. Har inga acroporor men de verkar trivas med alla typer av koraller från "svampar" till Xenia. En härlig liten fisk. Den lilla som tacklade av var över två år gammal. Vet inte livsspannet på dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får tacka för infon! Det var precis vad jag behövde veta.

Har en jäkla massa Xenia så bostad lär ju inte precis vara några problemas.

4st av samma art går alltså bra, men bråkar olika arter sinsemellan om man skulle ha ca3st okinawe och 3st av en annan art (inom familjen Gobiodon)?

Om ingen vet hur det skulle gå får jag helt enkelt pröva och se om det går. Får rigga en del PVC rör vid ytan om det blir för bråkigt mellan individerna, så kan jag lättare plocka ut de som blir mobbade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - jag har flera olika gobier men inte av samma typ (alltså den där med ett litet bulldogsutseende, vilket kanske skull bli svårt) men den går bra med olika räkgobies, Stonogobius nematodes, Meiacanthus smithi (en blenny så det är kanske inte en goby) och väldigt små gobies av eviota-typ. Har aldrig sett den slåss. Hade en tillsammans med panda-goby också en gång - nema problema.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...