Gå till innehåll

Skummare


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

ÄR SKUMMNIG NÖDVÄNDIGT?

BAKGRUND

Under de senaste 32 åren som saltvattensakvarist har jag hela tiden hävdat att skummning är nödvändig för att hålla kväveföreningarna på låg nivå (obs skummning kan inte bryta ner nitat). Det har berott på att det inte har funnits någon effektiv och billig teknik och välkänd metod som tar hand om hela biologiska nerbrytningen av kväveöverskottet. Nu har jag hittat och provat ut en metod som bryter ner hela kväveöverskottet från ammoniak,nitrit,nitrat till kvävgas.Materialet är mycket poröst och är av vulkaniskt ursprung och kallas för zeolit och är inköpt på http://zeosand.se/

LÖSNINGEN

Efter ha monterat ner skummaren lade jag i en Nollnitrat (zeolit i påse) varje månad under sex månader.Akvariet är på 600-liter netto. Därefter började jag att byta ut en gammal

Nollnitrat mot en ny varje månad. Så har det rullat på under 22 månader utan några problem (samtidigt med zeoliten byter jag till en ny Rowaphos Sponge som ligger i ytavsuget). Under hela testperioden körde jag med samma underhåll och skötsel som under skummarperioden; vattenbyte 25-liter, varje månad.Kvävevärderna var hela tiden runt 0mg/liter.(Salifert)

RESULTAT

Akvarieinvånarna var friska och välmående under hela testtiden.Jag sätter ett likamedtecken(=) mellan dessa två metoderna. Det är upp till akvaristen att väga fördelarna mot nackdelarna eftersom djurlivet inte bryr sej om vilken metod som används.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LÖSNINGEN

Efter ha monterat ner skummaren lade jag i en Nollnitrat (zeolit i påse) varje månad under sex månader.Akvariet är på 600-liter netto. Därefter började jag att byta ut en gammal

Nollnitrat mot en ny varje månad. Så har det rullat på under 22 månader utan några problem (samtidigt med zeoliten byter jag till en ny Rowaphos Sponge som ligger i ytavsuget).

RESULTAT

Jag sätter ett likamedtecken(=) mellan dessa två metoderna. Det är upp till akvaristen att väga fördelarna mot nackdelarna eftersom djurlivet inte bryr sej om vilken metod som används.

Ett litet räkneexempel*:

Kostnad per år:12st x 245:- = 2940:-

Lägg därefter till din kostnad för 12 st Rowaphos sponge.

Är metoden likvärdig med att ha en skummare så kommer i alla fall jag satsa på skummare även i fortsättningen. På 22 månader har du lagt ut 5400:- på Nollnitrat och till det priset får man en riktigt bra skummare som man kan ha bra mycket längre än 22 månader.

*priser hämtade från tillverkarens hemsida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet räkneexempel*:

Kostnad per år:12st x 245:- = 2940:-

Lägg därefter till din kostnad för 12 st Rowaphos sponge.

Om du tycker att den metoden är likvärdig med att ha en skummare så kommer i alla fall jag satsa på skummare även i fortsättningen. På 22 månader har du lagt ut 5400:- på nollnitrat och till det priset får man en riktigt bra skummare som man kan ha bra mycket längre än 22 månader.

Precis när jag skulle göra denna räkneövning så upptäckte jag att du redan gjort den Jaken, perfekt. Jag skulle också satsa på skummare eftersom det ger mer valuta i det långa loppet (och detta är ett kort lopp).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thore det skulle vara intressant att veta vilken fiskbelastning du har haft i ditt kar under den tid du har kört med Zeosand. Jag tror inte att jag någon gång har sett att du skrivit något om belastningen du har i ditt akvarium, dvs hur mycket fisk och andra djur du har däri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ska testa dom där noll nitrat korvarna! tack för ditt lärorika svar thore

Föresten, Är det någon som vet om det finns att köpa en smal smidig skummare som inte tar så mycket plats?

Jag ska på börja ett nytt projekt där jag skall bygga in ett kar i en gammal fönster öppning inne i ett hus och det finns inte många centimeter tillgodo på utsidan mellan karet och väggen. Och det blir sump löst.

så någon som har nått förslag på skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...