Gå till innehåll

Jag klantade mig - 3 vimplar döda....


Halogen

Rekommenderade inlägg

.....Vimplarna har haft prick till och från senaste tiden. Och när dom enklare metoderna inte fungerade, UV,vitlök,täta vattenbyten. Så bestämde jag mig för att köra den metod som jag tycker är bra och som jag aldrig har misslyckats med tidigare. Metoden är "hyposalinity" vilket går ut på att placera fiskarna i en separat tank för att sedan under en tid gå med låg salthalt runt 1.010 - 1.012.

Sagt och gjort så fyllde jag upp en 40 liters tank till 70% med vatten från huvudtanken, skulle toppa upp succesivt med osmosvatten för att sänka salthalten. Jag satte i en doppvärmare, samt några döda stenar som gömställe. Skummare tänkte jag ha en rio nanoskimmer men den kräver en viss nivå i karet innan den funkar, så det fick vänta lite tills jag fyllt upp med osmosvatten. Jag började också att bereda osmosvatten som skulle cirkuleras(syresättas), värmas och buffras. Allt detta gjorde jag i förmiddags och sen drog jag in till stan på lite aktiviteter bla köpte jag ett grenuttag som jag skulle ha till belysningen. När jag kom hem vid 18-tiden, så var alla vimplar döda. Man blir bara såååå deprimerad, och börjar fundera naturligtvis vad som har gått fel. Började med att mäta ph,testa phosfat ammoniak etc Men allt va OK. Sen kom jag på det där med skummaren att jag inte hade slagit på den för att nivån var för låg, det var ju det jag skulle ta tag i när jag kom hem. Jag tog fram min syremätare och den visade på 0,7. Normalt är 7-8ppm, suck.........jag trodde inte att syret skulle ta slut så fort i 25liter vatten.Men det är tydligt att detta är en mer kritisk parameter än vad jag trodde.

Jag hoppas att jag med detta klargjort hur viktigt det är med syresättning, så att inga andra behöver göra om samma mistag.

/ Hälsningar Pär

post-1718-14468914787197_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist att höra, Pär.

Men bra att du delar med dig av erfarenheten snarare än tiger av skamsenhet.

Tack, det känns bra att skriva av sig lite. Meningen med ett forum är ju att dela med sig av sina erfarenheter, bra som dåliga.

Skittrist. Vet verkligen hur sunkigt det känns. Var troligen syrebrist som orsakde min fiskdöd i februari också :ledsen:

Bryt nu inte helt ihop som jag gjorde utan lär dig av misstaget, gör inte om det igen och gå vidare.

Nejdå, det känns väldigt trist för tillfället men det är klart att man biter ihop och går vidare. Det är troligtvis ett resultat av att man har för många järn i elden och inte tänker efter ordentligt. Samtidigt som jag fortfarande är förundrad över att syret tog slut så fort, med tanke på att man transporterar fisk i påsar med betydligt mindre vattenmängd.

Jag hade faktiskt börjat fundera på att göra mig av med vimplarna men inte på det här sättet. Pricken tror jag beror på att clownerna är ettriga och "hugger" mot dom andra fiskarn om dom kommer för nära äggen. Annars så har dom varit ett underbart tillskott i akvariet och dom har inte rört en enda korall.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej Pär!

Jätte tråkigt med dina vimplar.:s:

Ibland glömmer vi det mest uppenbara....

Jag följer din följetång, uppfödningen av Clowner. Där är du en förebild för mig. Jag hoppas att jag oxå kommer att lyckas. :smiley20:

Skriv mera det är roligt att följa!

mvh lottac

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...