Gå till innehåll

Vad ska jag ha i?


erikerik999

Rekommenderade inlägg

Hej, nu har jag dragit igång mitt första salt kar på 96 l. I karet finns det 13 kilo levandesten och tekniken är följande:

två 24 watts t-5 lysrör ett blått och ett vitt

rio nano skimmer (skummare)

fluval 104 ytterfilter

och några små cirkulations pumpar samt en dopp värmare.

Så nu undrar jag vad ni tycker att jag ska ha i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror knappt du kommer behöva ha doppvärmaren i karet, det lär nog bli varmt nog ändå med den belysningen samt några pumpar.

Och vad du ska ha i karet kan bara du avgöra... däremot kan du ju alltid ufråga om råd om det du vill ha är lämpligt att ha i ditt kar som nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är invånare i ditt kar och du frågar mig så blir svaret att kör med små och "enkla" firrar. Jag skulle köra med fiskar passande nano-akvarier.

Kör med enkla mjukisar som koraller:

Sinularia, Xenia, Skivanemoner och knappar

Här kommer lite firrar som faktiskt går att få par av, och som även kan lägga ägg och möjliggöra odlingsförsök ifall det faller en i om något/några år. Dessa firrar trivs bra i mindre akvarier och blir inte så stor belastning på systemet.

Fiskar/exempel på firrar:

A4EEB53D39FB4F4C93E7090A9237F2B4.jpg2C67519B566C4819A413298CE9471B8DE.jpgF4DA1CBDCD254667BBADA7E6D9D2F5ADO.jpg0B4393534EB84FB2A6B740FCB08FC8B1E.jpgE5209BE1CC624F33BAA6376385C6BACD.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda clownerna är lätta att ha, ha inte fler än två - annars börjar de slåss.

är aktiv och har ett trevligt beteende. Söt firre också, och inte så dyr.

Damseller är lätta, men många arter är agressiva. [url=https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16928Chromis viridis och Chrysiptera tapou är snällare varianter.

Sedan skall du så klart ha turbosnäckor och eremitkräftor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp tre klovner och köp Ocellaris, ocellaris är mer lättodlad och därmed ett bättre val en Percula. Jag tycker du ska sattsa på Ocellaris, dom är lite mer tåliga och en battre, billigare variant av Percula.

Glöm allt som heter kirurg i ditt kar, då behöver du minst det dubbla för att vara bussig mot firrarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Liveaquaria är en webbutik i USA så jag tror inte någon här har någon erfarenhet av att ha handlat där(såvida ingen här bor i USA) men de har bra bilder och hyffsat korrekta bedömningar av djuren med foder osv.

Vill du tänka ekologiskt så är 2 st odlade clowner en bra början fiskmässigt eller kanske ett par bangaiier. Sätt ut en köpes annons på mjukkorallsfraggar,skivanemoner och kolonianemoner så tycker jag du borde lyckas få tag på en hel del som folk brukar få mer av än de vill ha(har själv behållt en grönskimrande sarcophyton för att den var så liten och söt, nu är den inte så liten längre och bränner acroporan brevid, mjukkoraller växer fort och är bra nybörjar koraller). Tänk bara på om du köper mjukkoraller i butik att de allra färggladaste mjukkorallerna oftast är sådan som inte lever på ljus och jag har fortfarande inte sett något dokumenterat fall av såna koraller som överlevt på sikt.

När det blir varmt igen så kan jag skicka upp lite gröna kolonianemoner om du vill, har slängt ner dem i ett stenröse bak i karet för att de ska få sprida ut sig lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...