Gå till innehåll

Daylight MH


vahagn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är det nån som använder daylight MH, eller blir det för "gult"?

Tänkte om det vore OK att använda en 250W daylight MH tillsammans med 1 Arcadia Marine Blue Actinic 54W T5 och 1 Narva blue 54W T5. (mått 120x50x60)

Blir det galet tycker ni och man borde ha en 10.000K MH, eller går det här också?

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Nicklas

Hej,

Enligt min personliga uppfattning tror jag det blir för gult. Är nu efter många års testande riktigt nöjd med min belysning. Har en 250 W MH på 12.500K och två lysrör, ett powerglo och ett osram 67. Ljuset blir ganska "vitt" och enligt mitt tyckte väldigt snyggt, kolla här: http://groups.msn.com/saltvatten/shoebox.msnw?action=ShowPho to&PhotoID=26. Bilden är tyvärr lite missvisande då ljuset är lite mer vitblått i verkligheten. Testade för skojs skull och satte in ett lysrör på 6.500Kmeddet blev väldigt gult, inte alls snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag håller med jag har en 6500k mh lampa som jag har testat & jisses va gult det va ! men iofs så kör ju jag med 20.000k radium i vanliga fall så man kanske skulle vänja sig, men det behövs mycket blå ljus isofall för att få upp "vitheten" till en rimlig nivå tycker jag. men jag tyckte ju iofs att mina T5 va bleka&hade ett mycket tråkigt ljusi början men dom har tagit sig lite i mina ögon så dom kanske får vara kvar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Granlund

vahagn-att kombinera en 6500K lampa med "blårör" (tänker då främst på actinic) kommer att ge dig ett ganska schysst ljus. Att just blanda ljuskällör med olika kelvintal brukar ge riktigt bra resultat, jag tycker du ska prova (såvida du har lampan) och se om du gillar ljuset. Om inte så blir en 10000 eller 14000K lampa riktigt "vass" kombinerad med blårör så dessa lär du ha nytta av iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl, jag har redan beställt lampan, så jag får väl testa den kombinationen och se vad den ger. smiley2.gif.

Jag beställde daylight-lampan, mer eller mindre, av misstag då jag trodde att daylight var just 10.000K. Men senare slog jag upp det och såg att det var "bara" 6500K.

Nu tänkte jag gentligen mer på hur den kombinationen kommer att påverka de framtida liven i karet, även om det lär inte bli för avancerade grejer på ett bra tag innan allt är inkört och klart. (hade tänkt mig att ha SPS, musslor etc.) Men det kanske inte påverkar den aspekten så mycket. Det här innebär bara att jag har ännu mer att läsa... smiley5.gif.

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och det faktum att "enligt många källor" just 6500K är det bästa ljuset rent växtmässigt ! det går nog bra ! "finns ju iofs källor som säger att 20.000k är värdelöst för tillväxten okså ,men dom har nog aldrig sett alla månadens kar på reefcentral mycket 20.000k lampor over there " smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...