Gå till innehåll

Skinners kub


Skinner

Rekommenderade inlägg

Efter att ha smugit runt på forumen i mer än tre års tid tänkte jag nu ta mod till mig och presentera min kub.

Måtten är 60x60x60 + sump, så den totala volymen minus sten är väl 200 liter.

Jag kör ett litet UV och en H&S skummare. I övrigt är det vattenbyten och pulver som gäller. Ingen kalkreaktor eller liknande.

Jag funderade länge på hur jag ville inreda, men det hela slutade med att jag köpte 25 kilo sten, samt några döda, platta korallskelett som jag arrangerade i en pagodliknande konstruktion. Det blev en väldigt öppen lösning med många hyllor och öppningar. Gott om gömställen, men fortfarande relativt fri cirkulation.

Jag har bifogat några tidiga bilder som visar möbeln och stenarna. Det finns betydligt mer liv i akvariet nu, men first things first. :)

/ Johan

post-1271-14468914811278_thumb.jpg

post-1271-14468914811423_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för feedbacken.

Har inga bra bilder på sumpen just nu, men det får jag ordna.

Akvariet är som sagt lite mer välfyllt nu för tiden.

Det finns fortfarande lite tomma ytor som behöver påfyllning. På bilden ser vi några av mina mjukkoraller, samt min hammarkorall.

Nästa bild visar clownfiskparet "Gunnar & Gunilla", samt min kära hustrus Zebrasoma som heter "Blomma". Sjöborren i nederkant är nästan min nya favorit. Han flyttar runt allt möjligt. Termometrar, matningsklämmor, rubbet. På bilden har han ett antal tomma snäckskal samt en zooanthus(!) på ryggen.

post-1271-14468914811539_thumb.jpg

post-1271-14468914811686_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit uppe och snurrat i ett halvår nu.

Jag hade en sjöhare ett tag för att tampas med algerna under uppstarten. Han var om möjligt ännu fräckare än sjöborren. Min fru skrek rakt ut när hon såg honom första gången, och svärmor vågade inte ens vara i samma rum för att hon tyckte att han var så obehaglig.

Tyvärr har jag ingen bild på "Harry", som han hette, men tänk dig en stor, rutten avokado med två stora hål på ryggen så har du en ungefärlig bild av hur han såg ut. :)

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gärna vilja ha en bild på sumpen.

Här är den.

I och med att utrymmet är smalt så blir det fort väldigt trångt. Jag hade olika planer på hur jag skulle installera UV't, men ingen av dem visade sig fungera när det väl kom till kritan. Till sist tog jag en vanlig enkel skärbräda, lade den tvärs över sumpen och lade UV't ovanpå. :)

Skummaren är gravitationsmatad, så allt vatten som går från ytavrinningen passerar genom den.

Jag har några mindre DIY-lösningar:

  • Skåpet är klätt med dämpmattor från Biltema
  • Den (obligatoriska?) burken på luftintaget till skummaren
  • Skummarpumpen inpackad i hobbyvadd
  • Vattenpåfyllning genom "flötesmodellen". Flöte hänger i relä som driver en 12v pentrypump. Fungerar klockrent.
  • Månljus från tre blå dioder sitter i armaturen

/ Johan

post-1271-14468914816573_thumb.jpg

post-1271-14468914816812_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag nämnde tidigare att sjöborren nästan var min favorit. Nu råkar jag ju vara en av de lyckliga som köpte en ung kofisk på Triton, så min riktiga favorit är given: Tillåt mig att få presentera "Ferdinand".

Än så länge har han betett sig klanderfritt. Jag har inte sett honom tugga på någonting ovälkommet, utan han simmar glatt omkring och följer uppmärksamt med i allt som sker utanför tanken.

Min förhoppning är att i och med att han är så ung ska han lita på att han får mat dagligen och inte behöva lära sig att tugga på mjukkoraller, rörmaskar, etc. Jag har haft honom i en månad nu, och hittills verkar det lovande.

post-1271-14468914817416_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul det går bra Johan!

Sitter och tittar på din sumplösning och den ser mycket enkel ut på din skiss men inte helt lika enkel på bilden. Vad är det för vit vadering som du har tillvänster om skummaren?

Hej Jonas,

Det är bara lite hobbyvadd som jag lindat runt pumpen på skummaren för att tysta ner den litegrann.

Skummaren ser ut som på bilden nedan. Den skummar kalasbra, men pumpen kan ticka en aning ibland.

post-1271-1446891485143_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...